حمایت ادامه‌دار دستگاه‌های دولتی از بورس

۱۳۹۹/۰۶/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۱۰۶۴

حسن قالیباف، رییس مجلس با تاکید بر مدیریت و تنظیم حرفه‌ای بازار سرمایه گفت: مجلس با جدیت پیگیر تقویت و تثبیت بازار سرمایه به عنوان منبع تامین مالی است. نشست مشترک وزیر امور اقتصاری ودارایی، رییس سازمان بورس، معاون بانک و بیمه وزیر اقتصاد با روسای کمیسیون‌های اقتصادی مجلس و حضور محمدباقر قالیباف رییس مجلس با هدف بررسی وضعیت بازار سرمایه صبح روز گذشته برگزار شد. در این جلسه فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصاد و دارایی از تغییر ساختار و تلاش ویژه به منظور تثبیت بازار سرمایه خبر داد. قالبیاف یادآور شد: راهکارهای کارشناسی شده مانند افزایش حجم تعهدات بازارگردانی، خرید سهام خزانه، انتشار اوراق تبعی، تنظیم منطقی دامنه نوسان و حجم مبنا و از همه مهم‌تر آموزش و ترویج فرهنگ سازی به منظور افزایش دانش و تخصص سهامداران حقیقی باید در دستور کار قرار گیرد.  رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در این جلسه، ورود سرمایه‌گذاران به بازار سرمایه طی یکسال اخیر را فرصتی مهم برای اقتصاد ملی و تامین مالی بخش مولد اقتصاد دانست و گفت: امکان انتشار اوراق تامین مالی بدون ضامن و از طریق رتبه‌بندی، یکی از تصمیماتی است که در سازمان بورس اتخاذ شده و شرکت «فولاد مبارکه» به عنوان نخستین شرکت به حجم ١٠هزار میلیارد تومان از این امکان بهره‌برداری کرد. این روش برای تامین مالی شرکت‌های فلزی و معدنی به خصوص شرکت‌های مجموعه ایمیدرو که بنیه مالی خوبی دارند، پتانسیل مناسبی است. قالبیاف اصل بیان داشت: زمان صدور مجوز افزایش سرمایه‌ها به ٥ روز کاهش یافت؛ به این ترتیب شرکت‌ها بیش از این زمان برای دریافت مجوز خود معطل نخواهند شد. رییس سازمان بورس و اوراق بهادار به مصوبه مجلس در خصوص افزایش سرمایه از محل صرف سهام اشاره کرد و افزود: این مصوبه امکان می‌دهد تا شرکت‌ها بر اساس قیمت روز و ارزش بازار، افزایش سرمایه بدهند و علاوه بر آن مشمول ٢٠ درصد مزیت مالیاتی شوند.

     معافیت مالیاتی صندوق‌های بازارگردان

همچنین قالیباف مصوبه شورای عالی بورس مبنی بر الزام شرکت‌ها به استفاده از بازارگردان را ضمانتی بر اجرای بازارگردانی در بورس دانست و گفت: موضوع بازارگردانی یکی از چالش‌های بازار در سال‌های اخیر بود که با این مصوبه ضمانت اجرایی پیدا خواهد کرد؛ براین اساس، انتظار می‌رود همه شرکت‌ها به خصوص ٥٠ شرکت بزرگ این رویه را طی روزهای آتی آغاز کنند. بازارگردانی به معنای ایجاد تعادل در بازار با کنترل عرضه و تقاضای سهام است.

   حمایت مجلس از بازارسرمایه ادامه دارد

 محمدرضا پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز با اشاره به خلق روزانه ۱۵۰۰ میلیارد تومان نقدینگی در کشور، بازار سرمایه را برخوردار از ظرفیت‌های کافی برای جذب این میزان نقدینگی دانست. در حال حاضر بازار سرمایه در شرایط استثنایی قرار دارد و باید از این فرصت تاریخی استفاده کند.

   تشکیل صندوق بازارگردانی مشترک شرکت‌های «ایمیدرو» با هدف حمایت از سهام 

رییس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: امروز با ابلاغ نامه‌ای به شرکت بورس، الزامی بودن بازارگردانی اعلام شد تا آنها نیز این موضوع را به اطلاع شرکت‌ها و سهامداران عمده برسانند. وی تصریح کرد: «ایمیدرو» در یک اقدام بسیار خوب یک صندوق مشترک با هدف حمایت از شرکت‌های معدنی و صنایع مرتبط با آنکه در بازار سرمایه حضور دارند تشکیل داد و امید می‌رود دیگر سهامداران عمده و نهادهای حاضر در بورس نیز از این روش استفاده کنند. بازارسرمایه، بازاری توانمند و موثر در اقتصاد است و مجلس در راستای استفاده حداکثری از ظرفیت‌های این بازار تمام تلاش خود را به کار می‌برد و از بازار سرمایه حمایت می‌کند.

   سهم ۲۰  درصدی شرکت‌ها در صندوق

در پایان این جلسه مقرر شد تا صندوق سبدگردانی با هدف حمایت از شرکت‌های زیرمجموعه «ایمیدرو» تشکیل شود. شرکت‌ها هر یک معادل ٢٠ درصد سهام شناور خود را به این صندوق بازارگردانی اختصاص می‌دهند؛ همچنین مصوب شد تا در کمیته‌ای با حضور علی صحرایی مدیرعامل بورس تهران و «ایمیدرو» سازوکار دقیقی برای اجرای این صندوق طراحی 

شود. همچنین رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، در پایان این جلسه خبر از آن داد که فردا با حضور رییس کل بانک مرکزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی و مدیران بازارسرمایه و پیرو جلسه غیرعلنی امروز روش‌های عملیاتی حمایت از بازار سرمایه بررسی و سرفصل‌ها اعلام می‌شود. پس از برگزاری این جلسات با حضور سازمان بورس، وزیر اقتصاد و رییس بانک مرکزی پیش‌بینی می‌شود که استقبال شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی از بورس افزایش یابد و این دستگاه‌ها برای تحقق حاشیه سود مناسب‌تر وارد این بازار شوند.   همچنین باتوجه به نوع حمایت‌ها، پیش‌بینی می‌شود بازار به تعادل برسد و بازار حاشیه سود مناسبی برای سهامداران پدید آورد.

 

ارسال نظر