فرش قرمز بورس برای سهامداران

۱۳۹۹/۰۶/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۰۸۹۵

بازار سرمایه سال‌های گذشته روزهای معمول و خوبی را تجربه می‌کرد اما؛ از زمان حمایت دولت از بازار، بازار سرمایه روی خودش به خودندید و دخالت‌های بیجای دولت نیز عامل مهمی برای سقوط بازار شناخته شد.

با حمایت و تشویق دولت کدهای بورسی روز به روز افزوده شد و در نهایت سهامدارانی با اطلاعات مالی کم وارد بازار شدند. این سهامداران در ابتدای ورود رشد 150 درصدی بازار سرمایه را به چشم دیدند و انتظار داشتند بازار سهام تا پایان سال هرروز سود‌های کلان دهد و هیچگاه افت و نزولی متوجهه بورس نشوند. اما؛ تمام اینها خیال خام بود. با افزایش نقدینگی در بازار ناگاه بازار رشد چندصد درصدی را به خود دید و بعد از صحبت‌های دولتی‌ها و افزایش فروش حقوقی‌ها بازار افت کرد.

  چرا مردم وارد بازارسرمایه شدند

حمایت‌های دولت و میزان سودهی یکی از مهم‌ترین دلایل بود اما؛ باتوجه به شرایط کرونایی کشور اغلب مردم بیکار بودند و یا درآمد متناسبی نداشتند، افزایش میزان تورم با افزایش بیکارهای کرونایی همزمان بود و همچنین میزان سود بانکی نیز کاهش یافت. این عامل‌ها دست در دست هم دادند تا به بورس رونق بخشند. اغلب مردم درپی سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت با میزان سود بالابودند و افزایش نقدینگی‌ها در بازار این سوددهی را دو الی سه ماه برای مردم فراهم کرد. بعد از گذشت مدتی بی اعتمادی در بازار ایجاد شد و مردم در پی خروج از این بازار اغلب سهم‌های موجود در بازار را قرمز کردند. می‌توان گفت یکی از عوامل قرمزی بازار رفتار هیجانی سهامداران است.

  عامل اصلی زیان

دولت را می‌توان عامل اصلی زیان سهامداران دانست چراکه با طرح‌هایی همانند طرح «گشایش اقتصادی 1 و2» بازار سرمایه را تکان داد. زمانی این طرح اعلام شد هیچ یک از سهامداران خبری از جزئیات این طرح نداشتند اما؛ به صورت هیحانی عمل کردند و اغلب سهم‌های خود را فروختند.

درمیان برخی از حقوقی‌ها فرصت را غنمیت شمرده و صف‌های طولانی تشکیل دادند و گاهی این صف‌ها، صف خرید و گاهی نیز صف فروش بود. سهامداران خرد نیز با دیدن این نوع از صف‌ها هیجانی عمل کرده و وارد صف می‌شدند و در نهایت موجبات افت و خیز در بازار سرمایه فراهم می‌شد.

همچنین دولت لجبازی‌هایی هم داشت مثل لغو کردن عرضه صندوق دوم ETF و پس از تکذیب کردن این خبر و مسوولیت ناپذیری درخصوص این مساله طی چندساعت سازمان خصوصی سازی و شرکت فرآورده‌های نفتی بیانه‌های مختلف دادند و هر گروه، گروه دیگری را مقصر می‌دانست. این لجبازی‌ها و دادن بنیایه‌ها مختلف باعث اعتماد اغلب مردم از بازار سلب شود و میزان استقبال از این عرضه کمی کاهش یابد

  سهام عدالت و بورس

در یک نگاه می‌توان گفت عرضه سهام عدالت به نفع دارندگان این سهم شد اما؛ در نگاه کلی‌تر این عرضه عامل مهم برای ایجاد صف‌های فروش بود. در ابتدا وقتی سهام عدالت در بورس بازگشایی شد رشد 30 هزار واحد را به ارمغان آورد اما؛ پس از گذشت مدتی شاخص 90 هزار واحد سقوط کرد و در نهایت بازار با کاهش 60 هزار واحدی شاخص بسته شد.

باتوجه به وضع بازار اغلب سهامداران سعی در فروش این سهام داشتند و دارند اما؛ با توجه به سقوط چند هزار واحدی بازار سرمایه، مسوولان به فکر عرضه بلوکی این سهم افتادند تا کمی بازار متعادل‌تر شود اما؛ عرضه بلوکی هم در بازار تغییری ایجاد نکرد همچنان فرش قرمز بورس زیرپای سهامداران پهن است.

  عرضه اولیه بی رونق شد

طی روزها و ماه‌های گذشته تمامی عرضه‌های اولیه رکورد شکن بودند و استقبال فراوانی را تجربه کردند اما؛ با بی اعتمادی سهامداران نسبت به بازار سرمایه عرضه‌های جدید استقبال کمتری به خود دیدند و در نهایت در روز عرضه اولیه شاخص بازار منفی خورد.

همچنین بازار سرمایه در آخرین روز کاری هفته یعنی چهارشنبه 19 شهریورماه کاهش 13 هزار واحدی را به خود دید. در این روز شاخص کل این بورس با ۱۳ هزار و ۶۸۴ واحد کاهش، رقم یک میلیون و ۵۵۶ واحد را ثبت کرد. شاخص کل با معیار هم وزن نیز ۵۲۷۰ واحد کاهش یافت و به رقم ۴۲۶ هزار و ۹۸۰ واحد رسید. معامله‌گران این بازار یک میلیون معامله به ارزش ۱۰۶ هزار و ۴۹۷ میلیارد ریال انجام دادند. شاخص کل فرابورس نیز با ۱۷۷ واحد کاهش به رقم ۱۶ هزار و ۴۸۹ واحد رسید. معامله گران این بازار ۷۳۹ هزار معامله انجام دادند که ۳۰ هزار و ۸۱۱ میلیارد ریال ارزش داشت. برای اینکه در بازار سرمایه به سوددهی برسیم و همچنین موجبات افت و اخیز بازار را فراهم نکنیم لازم است چند نکته را رعایت کنیم: 

در بازار به درستی سرمایه‌گذاری کنیم به صورت هیجانی و یا با خرید سیگنال‌های اشتباه در سهم‌های موجود در بازار سرمایه‌گذاری نکنیم و اگر دانش لازم را در خرید وفروش سهم نداریم خریدار یکی از صندوق‌ها و سبدگردان‌ها باشیم تا زیان انبوه دامنگیر ما نشوند.

سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت در بازار نوعی ریسک محسوب می‌شود پس باید سرمایه‌گذارهای سهامداران میان مدت و یا بلندمدت باشد این نکته را هم در نظر داشته باشیم که سرمایه در بورس نوعی ریسک است و این بازار جز پربازده‌ترین بازارهای مالی شناخته می‌شود.به سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه را به عنوان شغل و منبع درآمد نگاه نکنیم و بازار سهام را به عنوان سرمایه‌گذاری بلندمدت داشته باشیم. سرمایه‌گذاری که در صورت انتخاب درست سهم می‌تواند سود ده باشد.همیشه سهم‌های شناخته شده و لیدر سوده نیستند می‌توان سهم‌های کمتر شناخته شد خرید اما؛ به سودی مناسب دست یافت.

هیج گاه به افرادی به عنوان مشاور بورس در فضای مجازی هستند اعتماد نکنیم چراکه این افراد با دانش خیلی کم تنها به فکر سود خود هستند و اغلب اوقات سهم‌های نامناسب معرفی می‌کنند.مهم‌ترین نکته‌ای در سرمایه‌گذاری در بازار سهام وجود دارد آن است که هیچگاه هیجانی عمل نکنیم و هیچ صعود و سقوطی در بازار دایمی نیست.

 

ارسال نظر