رفتار هیجانی عامل قرمزی بازار

۱۳۹۹/۰۶/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۰۶۰۷

سعید  ابراهیمی|

بازار سرمایه طی روزها و هفته‌های اخیر اصلاحات عمیقی به خود دیده و یکی از نکات قابل توجه و تامل در خصوص افت در بازارهای سرمایه این است که بسیاری از سهامداران بدون تحلیل و منطق درست و صرفا تحت تاثیر جو بازار رفتارهای هیجانی از خود نشان می‌دهند که باعث افزایش فشار فروش در بازار می‌شود. این رفتارهای هیجانی اولین تاثیر منفی را بر روی خود شخص می‌گذارد چراکه افزایش فشار فروش باعث کاهش قیمت‌ها و افت شاخص همچنین بی‌اعتمادی دیگر سهامداران به بازار سرمایه می‌شود.

 از سوی دیگر رفتارهای هیجانی در بازارهای مثبت نیز باعث افزایش بی‌مورد قیمت‌ها و رشد نامتعارف شاخص می‌شود که نتیجه‌ای جز اصلاح عمیق و عدم توانایی کنترل روند بازار را نخواهد داشت. توجه به این نکته لازم است که در دوران ریزش و یا رشد بی‌رویه شاخص و قیمت سهام هیچ کدام از دارایی‌ها تفاوتی با دارایی دیگر از لحاظ ذاتی نداشته و رفتار به اصلاح گله‌ای سهامداران باعث رشد و یا افت تمامی سهم‌ها به صورت همزمان خواهد شد.

لازم به ذکر است که در برخی موارد رفتار هیجانی سهامداران ناشی از برآورده نشدن انتظارات خوش‌بینانه آنها از روند سوددهی سهم است که عملا سوددهی سهام را به تحلیل‌های موجود در بازار ارجع می‌بینند.

در کل باید به این نکته توجه داشت که صبر و کاهش رفتار هیجانی یکی از اصلی‌ترین عوامل موفقیت و ماندگاری در بازار سرمایه است که می‌تواند مانع از رسیدن ضررهای سنگین به سهامداران شود. 

از راه‌های کاهش رفتار هیجانی افزایش دانش سرمایه‌گذاری و دانش روانشناسی معامله‌گیری است زیرا؛ اصلی‌ترین عاملی که باعث می‌شود معاملات وارد رفتارهای هیجانی بشود تبعیت از احساسات به جای منطق در معاملات است. همچنین سهامداران می‌توانند با ایجاد یک استراتژی سرمایه‌گذاری درست با کمک مشاوران حرفه‌ای بازار سرمایه نسبت به کنترل حرفه‌ای هیجانات و رفتارهای خود در این بازار اقدام کنند.

 

ارسال نظر