بازار سرمایه در انتظار انتخابات امریکا

۱۳۹۹/۰۶/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۰۵۶۶
بازار سرمایه در انتظار انتخابات امریکا

بازار سرمایه روز دوشنبه، روز  پرنوسانی را تجربه کرد و ساعات ابتدایی معاملات روند صعودی بود و تا یک میلیون و 762 هزار واحد پیش رفت اما؛ در ساعات میانی، بازار نزول کرد و در نهایت با رقم یک میلیون و 727 هزارواحد به کار خود پایان داد. طی روز مذکور شاخص کل با معیار هم وزن با ۴۴۵۸ واحد کاهش رقم ۴۶۲ هزار و ۴۹۸ واحد را ثبت کرد. معامله گران دو میلیون معامله انجام دادند که ۲۴۲ هزار و ۱۷۶ میلیارد ریال ارزش داشت. همچنین شاخص کل فرابورس نیز با وجود دو واحد کاهش مجددا وارد کانال ۱۸ هزار واحد شد و رقم ۱۸ هزار و ۱۵۸ واحد را ثبت کرد. در این بازار ۷۰۲ هزار معامله به ارزش ۶۵ هزار و ۷۶۶ میلیارد ریال انجام شد.  امروز گروه خودرو و قطعات خودرو مانند روزهای گذشته منفی بودند و پیش بینی می‌شود طی روزهای آینده زیرمجموعه‌های این گروه مثبت و سبز شوند. 

همچنین از امروز معاملات نمادهای رافزا، پیزد، بگیلان، زملارد و گدنا مطابق روال عادی جلسات معاملاتی بازارهای اول و دوم فرابوس قابل انجام است. این نمادها مدتی بعد از ساعت 12معامله می‌شدند اما الان به ساعت قبلی خود یعنی ساعت 9 صبح با شروع بازار معامله می‌شوند. 

طی هفته‌ها و ماه‌های آینده بازار سرمایه میزبان بیش از 11 عرضه اولیه خواهد بود و باتوجه به ماهیت بازار استقبال خوبی از این عرضه‌ها خواهد شد. البته با توجه به سخت‌گیری‌های سازمان بورس در خصوص پذیرش و عرضه سهام در بازار ممکن است این عرضه‌های اولیه کمی بیش از حد معمول به طول انجامد. سازمان بورس هنوز به سخت‌گیری‌های خود در خصوص فروش سهام توسط حقوقی‌ها ادامه می‌دهد اگر این سازمان اینگونه و سخت‌گیرانه پیش رود بازار کماکان مثبت و سود ده خواهند ماند. 

بازار سرمایه به واسطه حمایت دولت روزهای طلایی زیادی را در کارنامه خود ثبت کند اما؛ رفتار هیجانی برخی از سهامداران باعث شده که بورس افت و خیز زیادی را تجربه کند البته رفتار برخی از حقوقی‌ها نیز به روند افت و خیز سرعت بیشتری بخشیده است. اما یکی از مهم‌ترین مسائل این روزها بحث انتخابات ریاست‌جمهوری امریکاست که این انتخابات آبان ماه برگزار می‌شود و می‌توان گفت تاثیر مهمی در بازار سرمایه ایران دارد. چراکه جو بایدن رقیب انتخاباتی ترامپ اعلام کرده که در صورت برنده شدن تحریم‌های موجود علیه ایران را نقض می‌کند و وارد قراردادبرجام می‌شود.  در صورت برنده شدن جو بایدن می‌توان آینده روشن برای بورس و بازارهای مختلف مالی متصور شد چراکه بعد از گذر از تحریم‌ها مبادلات معمول کارخانجات و شرکت‌ها با کشورهای مختلف آغاز می‌شود و در نهایت موجبات سوددهی برای این کارخانجات و شرکت‌ها فراهم می‌آورد. 

همچنین تورم کشور کاهشی می‌شود. در نتیجه می‌توان گفت با برنده شدن جو بایدن و گذر از تحریم‌ها آینده روشنی در انتظار بازار سرمایه است اما؛ اگر ترامپ برنده این انتخابات شود بازار روال سابق خود را پیش خواهد گرفت و ممکن است بازار مدت طولانی سودساز و زیان ساز باشد. رشد قیمت ارز نیز تاثیر فراوانی برروی بازار سرمایه دارد به گونه‌ای  که این افزایش قیمت ارز موجبات رشد دو رقمی نرخ برخی محصولات شرکت‌ها را فراهم کرده است. همچنین ثبات قیمت ارز در سامانه نیما و بازار آزاد متعادل شدن بازار سرمایه را در پی دارد. یک کارشناس اقتصادی از روند متعادل و سودساز بازار طی روزهای آینده خبر داد.  این کارشناس اقتصادی از حمایت همه‌جانبه سهامداران گفت و ادامه داد: طی روزهای اخیر معاملات خوبی توسط سهامداران خرد و عمده انجام شد و حمایت‌ها باعث شد که میزان سقف و کف بازار سرمایه تعیین شود.

 احمد اشتیاقی افزود: باتوجه به معاملات اخیر بازار بیشترین سقف بازار را می‌توان شاخص یک میلیون و 900 هزار واحد تعیین کرد و همچنین شاخص یک میلیون و 600 هزار واحد به عنوان کف بازار شناخته می‌شود و بازار طی هفته‌های آینده در این دامنه شاخصی حرکت می‌کند. وی در خصوص انتخابات امریکا گفت: انتخابات آبان ماه امریکا تاثیر عمده‌ای در بازارهای مالی از جمله بازار سرمایه خواهد داشت. بدین‌ترتیب با انتخاب جو بایدن با خروج از تحریم‌ها و با افزایش تولیدات کارخانجات و کاهش تورم بازارهای مالی تا حد کافی به ثبات اقتصادی می‌رسد. این کارشناس یادآور شد: با برنده شدن جو بایدن در انتخابات بازار سرمایه به ثبات می‌رسد و سهام موجود در این بازار به میزان قابل توجهی ارزندگی را تجربه می‌کنند. همچنین باید کاهش قیمت دلار را متصور بود. اشتیاقی درخصوص سرمایه‌گذاری در بورس گفت: سهامداران باید نگاه بلندمدت و میان مدت داشته باشند و بدون برنامه‌ریزی و بررسی سهامی را خریداری نکنید چراکه تبعات هیجانی در بردارد و ممکن است زیان را مهمان این سهامداران کند.

 

ارسال نظر