افزایش شناوری به نفع بازار سرمایه

۱۳۹۹/۰۴/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۹۱۸۴
افزایش شناوری به نفع بازار سرمایه

رونق بازار سرمایه همچنان تداوم یافته است. در این میان هر از گاهی قانون و دستورالعملی تدوین می‌شود و می‌تواند بازار را به راحتی دستخوش تغییر کند.

از ابتدای رونق بازار سرمایه، بسیاری از اقتصاددانان و کارشناسان بازار سهام بر ضرورت عمق بخشیدن به بازار سرمایه و بهبود شناوری بسیاری از نمادها در بازار سرمایه تاکید کرده‌اند. دلیل این اصرار تاثیراتی است که بیشتر شدن عرضه سهام در نمادهای موجود در بازار سرمایه می‌تواند بر کنترل سرعت رشد قیمت‌ها در بازار سرمایه داشته باشد. این مساله همچنین می‌تواند نیاز شرکت‌ها به نقدینگی را نیز برطرف کند و ضمن جذب نقدینگی موجود به عملیات شرکت‌ها، گام مهمی در کاستن از عطش تقاضا در بازار سرمایه بازار باشد. در این میان طی روزهای اخیر، قانونی مصوب شده که به موجب آن تمامی شرکت‌های دولتی و وابسته به نهادهای عمومی شناوری سهام خود در بازار سرمایه را تا 25 درصد افزایش دهند. این مساله به افزایش شبهات در خصوص تاثیرات این تصمیم و تغییراتی که ممکن است به سبب آن روی تابلوهای معاملاتی رخ دهد، دامن زده است. با توجه به اینکه در روزهای گذشته در برخی از نمادها شاهد افزایش فروش و حتی صف فروش شدن برخی از سهام بوده‌ایم، به نظر می‌رسد که افزایش عرضه‌ها مقطع کنونی می‌تواند برخی از فعالان بازار را نسبت به نمادهای مشمول این قانون و آینده آنها نگران کند. 

افزایش شناوری سهام احتمالا در ابتدای کار مشکلاتی ایجاد می‌کند؛ ولی در میان مدت قطعا اتفاق مثبتی برای بازارسرمایه خواهد بود و معتقدم این بازار آنقدر ظرفیت دارد که افزایش شناوری سهام شرکت‌ها به رشد بیشتر بازار سرمایه کمک کند.

به گزارش بورس نیوز، شاخص کل امروز کانال ۱ میلیون و ۹۲۳ هزار واحدی را هم فتح کرد و تا این لحظه از معاملات صعود ۵۸۵۱۱ پله‌ای داشته است. این در حالی است که امروز هم نرخ ارز کمی افت داشته و هم خبر تصویب افزایش شناوری سهام شرکت‌ها تا ۲۵ درصد اعلام شد.

بهنام مرادی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در خصوص تاثیر کاهش اندک نرخ ارز بر وضعیت بازار سرمایه بیان کرد: بازار سرمایه مشکلی با قرار گرفتن ارز در ارزش واقعی خود ندارد اما موضوع مهم این است که آنچه این روزها بازار ارز را دچار نوسان کرده و دلار را به محدوده ۲۵ هزار تومان رسانده، مبادله موثری نبوده است. افزایش نرخ ارز تحت تاثیر حجم اندکی ارز در بازار صورت گرفت؛ نه بر اساس نیاز ارزی واقعی کشور. به نظر می‌رسد در شرایط فعلی افزایش نرخ ارز تا محدوده ۲۵ هزار تومان توجیه ندارد. اگر افزایش نرخ ارز به سبب افزایش نیاز ارزی کشور به خاطر تامین مواد اولیه صنایع تولیدی و... انجام می‌شد، قابل قبول بود؛ ولی تغییر نرخ ارز با شرایط کنونی و حجم محدود مبادلات ارزی در بازار توجیه پذیر نیست و امیدواریم با تشدید نظارت‌های بانک مرکزی، نرخ ارز به ثبات برسد. وی در ادامه در مورد خبر افزایش شناوری سهم‌ها گفت: افزایش شناوری سهام احتمالا در ابتدای کار مشکلاتی ایجاد می‌کند؛ ولی واقعیت این است که بازار سرمایه در شرایط فعلی نیازمند فرصت‌ها و ظرفیت‌های جدید برای سرمایه‌گذاری است و در این مسیر، دولت پیشگام شده و برنامه‌هایی جهت عرضه بخشی از سهام خود در دست اجرا دارد. این موضوع، در میان مدت قطعا اتفاق مثبتی برای بازارسرمایه خواهد بود و معتقدم این بازار آنقدر ظرفیت دارد که افزایش شناوری سهام شرکت‌ها به رشد بیشتر بازار سرمایه کمک کند. افزایش شناوری سهام شرکت‌ها، تاثیر منفی بر کلیت بازار نخواهد داشت و باید دید در هر شرکت، میزان شناوری سهم چقدر است و چه میزان سهام، آزاد خواهد شد. احتمالا تاثیر این موضوع روی نمادهای بزرگ بازار پررنگ‌تر خواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: ضمن اینکه انتظار می‌رود سازمان بورس و اوراق بهادار، با توجه به ظرفیت‌های این بازار و حجم بالای نقدینگی، در راستای اصلاح ساختار بازار و توسعه ابزارهای نوین مالی هم اقدام کند. خلأ ابزارهای نوین مالی در بازار سرمایه ما کاملا مشهود است و امیدواریم با راه‌اندازی ابزارها و آپشن‌های جدید، طیف وسیع‌تری از ریسک‌ها پیش روی سرمایه‌گذاران قرار بگیرد. علاوه بر این، وقت آن رسیده که برای راه‌اندازی تابلوهای فرعی در بازار سرمایه هم دست به‌کار شویم. به عنوان مثال در بورس‌ کشورهای آسیای مرکزی، بازاری اختصاصی برای پروژه‌های گردشگری راه‌اندازی شده و این روزها، فرصت مناسبی است که در کشور ما هم تابلویی برای پروژه‌های گردشگری راه‌اندازی شود تا برای این حوزه، سرمایه‌گذار جذب شود و در سال‌های آینده با از بین رفتن ویروس کرونا بتوانیم در حوزه گردشگری فعالیت بهتری داشته باشیم و سرمایه‌گذاران هم از این حوزه کسب بازدهی کنند‌. می‌توان بازارهای جدید و تابلوهای فرعی برای مثلا سرمایه‌گذاری در پروژه‌های ناتمام که اجرای آنها، توجیه اقتصادی دارد راه‌اندازی کرد و نقدینگی بازار سرمایه را به سمت و سوی صحیح هدایت کرد.

مرادی در خاتمه در پیش بینی وضعیت بازار سرمایه تا پایان سال اظهار کرد: به نظر می‌رسد روند کلی بازار سرمایه تا پایان سال مثبت خواهد بود و به اوضاع این بازار در یک ماه آینده هم کاملا خوشبین هستم. اما رشد بازار سرمایه نمی‌تواند مثل قبل، در تمام نمادها ادامه یابد و احتمالا در ماه‌های آینده، فاصله بیشتری بین سهم‌های خوب بازار از سایر سهم‌ها شاهد خواهیم بود. البته این اتفاق مثبتی خواهد بود اگر مسیر سهم‌های خوب و بد از هم جدا شود و هر سهم متناسب با ارزندگی و پتانسیل‌های آتی خود رشد کند.


 

ارسال نظر