موفقیت هوش مصنوعی در بازارهای مالی

۱۳۹۹/۰۴/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۹۰۶۴

بحران مالی در دوره شیوع کرونا یکی از بزرگ‌ترین و سریع‌ترین سقوط‌های بازارهای مالی را از سال 1987 به وجود آورد. شرکت‌های مالی بسیاری دچار ضررهای هنگفتی شدند اما در این بین شرکت‌هایی نیز بودند که توانستند از این بحران برای سود دهی بیشتر استفاده کنند و در کمال تعجب سرمایه‌گذاران سنتی، موفق به کسب سودهای فوق‌العاده‌ای شده‌اند. یکی از این شرکت‌های پیشرو جنرال ترید هولدینگ (general trade holding) است که مقر اصلی دفتر آن در شهر لندن واقع شده است.

 بر اساس مدارک ثبتی این شرکت در ژانویه سال 2019 ثبت شده است و در اکتبر همین سال و بر اساس گزارش کمیسیون معاملات انگلیس، معاملات واقعی خود را با سرمایه اولیه یکصد میلیون پوند شروع کرده است. در کمال تعجب این شرکت توانسته است که در بازه 9 ماهه مبلغ سرمایه خود را به حدود یک میلیارد پوند برساند و همین باعث شده تا توجهات بسیار زیادی را به خود جلب کند. زیرا عمده زمان فعالیت شرکت در دوران بحران کرونا و سقوط‌های سهمگین در بازارهای مالی سپری شده است. 

از دیگر ویژگی‌های مهم این شرکت به نسبت سایر شرکت‌های مدیریت سرمایه فعال در بازارهای مالی استفاده تقریبا کامل از معاملات الگوریتمی و هوش مصنوعی است. این شرکت ادعا می‌کند که تقریبا 98 درصد سود کسب شده در این مدت توسط هوش مصنوعی منحصربه‌فرد این شرکت کسب شده است و انسان دخالتی در این موضوع نداشته است. همین موضوع باعث بحث‌های زیادی میان معامله‌گران سنتی در بازارهای مالی شده است که معتقدند حضور هوش مصنوعی در بازارهای مالی نمی‌تواند دایمی باشد. از طرفی نیز زیادند تحلیلگرانی که به نتیجه کار این شرکت خوشبین هستند و معتقدند که زمان استفاده از هوش مصنوعی با قدرت ادراک و یادگیری بالا در بازارهای مالی فرا رسیده است. 

هرچند این شرکت در این راه تنها نیست و شرکت‌های بسیاری در بازارهای مختلف در تلاش برای استفاده از هوش مصنوعی و الگوریتمهای معاملاتی هستند ولی نتایج حیرت‌انگیز این شرکت باعث شده است که توجهات بسیاری به سمتش جلب شود. 

الکس آمارتیفیو مدیرعامل و یکی از بنیانگذاران شرکت جنرال تریدینگ در مصاحبه با بلومبرگ معتقد است که موفقیت این شرکت نه‌تنها اتفاقی نیست بلکه حاصل چندین سال تجربیات بنیانگذاران و مدیران شرکت است. الکس معتقد است که موارد زیادی دست به دست هم داده‌اند که این شرکت در این بازه کم به چنین موفقیت خیره‌کننده‌ای دست پیدا کند. «به عنوان مثال هوش مصنوعی مورد استفاده ما محصول شرکت j4cap است که بنیانگذار این شرکت آقای جف گلیکمن علاوه بر تامین هوش مصنوعی مورد نیاز ما به عنوان مشاور در پروژه ما نیز حضور دارد، هوش مصنوعی که ایشان طراحی و گسترش داده‌اند بسیار عالی است و حاصل ده‌ها سال تلاش ایشان برای ساخت هوش مصنوعی است. ایشان فردی است که هوش مصنوعی مورد استفاده پنتاگون را طراحی کرده است. مدیران شرکت و دیگر مشاور ما آقای بری بنیستر مدت زمان طولانی در حوزه مالی فعال بوده‌اند و خوشبختانه ترکیب تجربیات آنها با هوش مصنوعی بی‌نظیر بوده است.» در بخش دیگری از مصاحبه خود ایشان اضافه می‌کند «شما به عنوان یک معامله‌گر در بازارهای مالی میدانید که در هر لحظه ده‌ها و گاهی صدها پارامتر در تصمیم‌گیری شما دخیل هستند تا قبل از هوش مصنوعی آقای گلیکمن استفاده از سیستمی که بتواند تمام این داده‌ها را تحلیل کند و به جمع‌بندی مناسبی نیز برسد بسیار دور از دسترس می‌نمود ولی وقتی ما در جون 2019 اولین تستهای ترکیبی استراتژی‌های خود را با هوش مصنوعی انجام دادیم از نتیجه مورد نظر بسیار متعجب شدیم و همه کاملا مطمئن شدیم که در مسیر درستی قرار داریم. هوش مصنوعی مورد استفاده ما علاوه بر آموزش‌هایی که از طرف ما می‌بیند موارد بسیاری را نیز به ما آموزش می‌دهد که گاهی واقعا ما را به تعجب می‌اندازد.»

بری بنیستر به عنوان مشاور استراتژی‌های مالی این شرکت نیز در همین مصاحبه اضافه می‌کند «علاوه بر پارامترهای بسیار زیاد در یک معامله تعداد نمادهای معاملاتی موجود در بازارهای مالی نیز بسیار زیاد است. شما به عنوان یک شرکت مدیریت سرمایه موظفید که همواره بهترین پیشنهادها را به مشتریانتان ارایه دهید، مشتریان شما برایشان مهم نیست که شما در این لحظه یک شرکت معروف استخراج نفتی را به آنها پیشنهاد می‌دهید یا یک تولید‌کننده گمنام همبرگر، واقعیت آن است که آنها دنبال سود بیشتر و سریع‌تر هستند. جنرال تریدینگ به همین منظور تشکیل شده است. هوش مصنوعی ما در هر لحظه بیش از 8000 نماد معاملاتی مختلف را در بازارهای مالی بسیار متفاوت مورد بررسی قرار می‌دهد و سعی می‌کند با بررسی بسیاری از پارامترهای درگیر، در لحظه نمادی را که توانایی سود بیشتر و سریعتر را داشته باشد معرفی کند.» جنرال تریدینگ به عنوان شرکتی پیشرو در معاملات بر پایه هوش مصنوعی اهداف بسیار بلندپروازانه‌ای برای خود تعریف کرده است که از میان آنها می‌توان به هدف جذب سرمایه 100 میلیارد پوندی در سه سال آینده اشاره کرد. باید دید این شرکت می‌تواند در این راه و همچنین نوسان‌های آینده نیز به همین خوبی عمل کند. ولی چیزی که مشخص است، همین الان نیز زنگ خطر برای شرکت‌های بزرگ مدیریت سرمایه در جهان به صدا درآمده است. 

 

ارسال نظر