روی خط خبر

۱۳۹۹/۰۴/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۸۵۸۱

«سیتا» رکورد عرضه‌های اولیه را زد

امروز طی مراسمی که به صورت آنلاین در فضای مجازی و آپارات رسمی بورس تهران پخش شد، تعداد ۱ میلیاردو ۳۲۰میلیون سهم در روز جاری جهت عرضه به عموم و ۳۳۰ میلیون سهم جهت عرضه به صندوق‌های سرمایه‌گذاری در روز شنبه ۱۴/۰۴/۱۳۹۹، جمعا معادل ۱۵ درصد از سهام شرکت سرمایه‌گذاری سیمان تامین با نماد «سیتا» به قیمت هر سهم ۱۵۷۵۰ ریال در بورس تهران کشف قیمت و معامله شد. به گزارش سنا، همچنین طی  دیروز  (چهارشنبه ۱۱ تیرماه)، با عرضه اولیه شرکت سرمایه‌گذاری سیمان تامین در بورس تهران تعداد شرکت‌های فعال در بورس به ۳۳۷ شرکت رسید و به ارزش بازار ۱۷۳ هزارو ۲۵۰ میلیارد ریال افزوده شد. شایان ذکر است، شرکت «سرمایه‌گذاری سیمان تامین» با نماد «سیتا» با ثبت بیش از ۴میلیون و ۴۸۰ هزار کد معاملاتی رکورد تخصیص عرضه اولیه را به خود اختصاص داد و حداکثر حدود تعداد ۲۹۴ سهم به هر کد معاملاتی اختصاص یافت. یادآوری می‌شود با توجه به توصیه‌های اکید بهداشتی در شرایط کنونی مبنی بر اهمیت پیشگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا و در راستای حفظ بهداشت و تندرستی همگانی و صیانت از سلامت شهروندان و اصحاب رسانه، مراسم عرضه اولیه سهام شرکت «سرمایه‌گذاری سیمان تامین» با نماد «سیتا»، با عنایت به زیرساخت الکترونیکی بازارسرمایه به صورت مجازی برگزار و پخش شد.

معرفی دو عضو جدید هیات‌مدیره سازمان بورس 

شورای عالی بورس دیروز چهارشنبه ۱۱ تیرماه در محل سازمان بورس و اوراق بهادار تشکیل جلسه داد. جلسه شورای عالی بورس با حضور اعضای این شورا و مدیران ارشد بازار سرمایه در محل سازمان بورس و اوراق بهادار برگزار شد. در این جلسه شورا، پس از قدردانی از تمامی زحمات دکتر حسن امیری، عضو هیات‌مدیره و معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار، با استعفای ایشان موافقت و دکتر محمد حسن ابراهیمی سروعلیا، به عنوان جانشین معرفی شد. همچنین در ادامه با سپاس از زحمات بی‌دریغ دکتر مصطفی رضوی، عضو هیات‌مدیره و معاون اجرایی سازمان بورس و اوراق بهادار، با استعفای ایشان نیز موافقت و به این ترتیب، احمد جاویدی، معاون سابق مالی و پشتیبانی شرکت بورس، جایگزین وی شد. دکتر محمدحسن ابراهیمی سرو علیا، از اعضای هیات‌مدیره فرابورس ایران و مدیرعامل کارگزاری بانک ملی، استاد دانشگاه و عضو هیات علمی دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی پس از این به عنوان معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران و عضو هیات‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار فعالیت خواهد کرد. احمد جاویدی نیز، معاون سابق مالی و پشتیبانی شرکت بورس، رییس هیات‌مدیره شرکت پلی پروپیلن جم، در سمت معاون اجرایی و عضو هیات‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار فعالیت خواهد کرد.

انتشار ۱۰هزار میلیارد  ریال اوراق سلف «فولاد»

عرضه اولیه یک هزار میلیارد تومان اوراق سلف موازی استاندارد ورق گرم نوردیده فولاد مبارکه با هدف تأمین سرمایه در گردش شرکت روز شنبه ۱۴تیرماه در بورس کالا انجام می‌شود. به گزارش سنا، عرضه اولیه مرحله دوم اوراق سلف موازی استاندارد ورق گرم نوردیده فولاد مبارکه اصفهان در نماد «عفولاد ۳» به تعداد ۱۳میلیون و ۴۹۳ هزار و ۶۳۷ قرارداد و با قیمت هر ورقه ۷۴۱ هزار و ۹۰ ریال از طریق شرکت کارگزاری بانک ملت انجام می‌شود. در این راستا معاون تامین مالی تامین سرمایه بانک ملت به ارایه جزییات تکمیلی در خصوص این عرضه پرداخت و گفت: این اوراق یک ساله، به ارزش ۱۰هزار میلیارد ریال، جهت تامین سرمایه در گردش مورد نیاز فولاد مبارکه است. مشاور پذیرش، متعهد پذیره‌نویس و بازارگردان این اوراق شرکت تأمین سرمایه بانک ملت بوده، همچنین کارگزاری بانک ملت به عنوان عامل فروش این اوراق معرفی شده است. علی عالی‌زاده ادامه داد: در این عرضه دوره پیش گشایش از ساعت 9:30 الی ۱۰ و دوره عادی معاملات از ساعت ۱۰ الی 12:30 خواهد بود. همچنین معاملات ثانویه آن از فردای روز عرضه یعنی ۱۵تیرماه آغاز شده و تا ۱۴ تیرماه سال ۱۴۰۰ ادامه خواهد داشت. عالی‌زاده در ادامه با اشاره به اینکه عرضه مزبور به روش گشایش خواهد بود، گفت: دامنه نوسان قیمت در عرضه اولیه مثبت و منفی ۵ درصد خواهد بود. در صورتی که در پایان مدت عرضه اولیه، تمام یا بخشی از اوراق پذیره‌نویسی نشود، شرکت تامین سرمایه بانک ملت به عنوان متعهد پذیره نویسی مکلف به خرید اوراق باقی مانده به قیمت تعیین شده در بازار است.. معاون تامین مالی تامین سرمایه بانک ملت در ادامه به نرخ سود این اوراق اشاره کرد و گفت: نرخ سود اوراق «عفولاد۳» نیز ۱۸.۵ و ۱۹ درصد است که با توجه به شرایط فعلی، پیش‌بینی می‌شود همانند مرحله اول، انتشار این اوراق نیز با استقبال سرمایه‌گذاران همراه شود.

در راستای دو نرخی بودن بازده اوراق باید عنوان کرد که در واقع به‌طور کلی بازدهی این اوراق در سررسید در دو حالت رخ می‌دهد؛ در صورتی که دارندگان اوراق نسبت به اعمال اختیار فروش خود به قیمت «۱۱۸.۵ درصد قیمت پایه عرضه اولیه» اقدام کنند، این اوراق برای سرمایه‌گذاران در سررسید بازدهی یک ساله حداقل ۱۸.۵درصدی خواهد داشت.

حالت دوم نیز زمانی رخ می‌دهد که شرکت فولاد مبارکه نسبت به اعمال اختیار خرید خود به قیمت «۱۱۹ درصد ضربدر قیمت پایه در عرضه اولیه» اقدام کند. در این صورت بازدهی یکساله اوراق سلف در سررسید حداکثر ۱۹درصد خواهد بود.

 

ارسال نظر