اخبار

۱۳۹۹/۰۴/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۸۳۹۳

زمان معاملات آنلاین  سهام عدالت مشخص نیست

یک عضو شورای عالی بورس ضمن تشریح علل تعیین ۳۰ درصد برای فروش سهام عدالت اظهار کرد: زمان معاملات آنلاین سهام عدالت هنوز مشخص نشده است.سعید اسلامی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به امکان فروش ۳۰ درصد سهام عدالت برای مشمولین این سهام، اظهار کرد: تعیین ۳۰ درصد فروش سهام عدالت، دلایل متعددی داشت. از جمله اینکه در بین اهالی بازار این نگرانی ایجاد شده بود که اگر مشمولان سهام عدالت بخواهند کل سهام خود را بفروشند، چه اتفاقی می‌افتد. البته هدف ایجاد محدودیت برای معامله گران نبود، زیرا در ذات مالکیت اختیار فروش وجود دارد.وی با تاکید بر اینکه همه محدودیت‌های فروش سهام عدالت موقتی است، گفت: هدف این محدودیت‌ها جلوگیری از آسیب رساندن به بازار بوده است. نگرانی دیگری که وجود داشت این بود که افرادی که درآمد پایین‌تری دارند در تصمیم هیجانی اقدام به فروش دارایی ارزشمند خود نکنند. این محدودیت باعث می‌شود افراد کم کم با بازار سرمایه آشنا شوند و وقتی می‌بینند قیمت‌ها بالا می‌رود، عطش آنها برای فروش فروکش می‌کند.این عضو شورای عالی بورس ادامه داد: از سوی دیگر نهاد حاکمیت متمایل بود مردم بیشتر به سمت مدیریت غیرمستقیم بروند تا پول‌ها در شرکت‌های استانی باقی بماند که صرف برخی از پروژه‌های توسعه استانی شود.اسلامی با بیان اینکه هنوز تصمیم‌گیری جدیدی در مورد امکان فروش درصد بیشتری از سهام عدالت گرفته نشده است، گفت: همچنین زمان معاملات آنلاین سهام عدالت هنوز مشخص نشده است.

«سیتا» بورسی می‌شود

شستا ۱۵ درصد از سهام بزرگ‌ترین هلدینگ سیمان و ساختمانی کشور را در بورس عرضه می‌کند. به‌گزارش شستا رسانه، محمد رضوانی‌فر، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) با اشاره به درج نماد سیتا در بورس اوراق بهادار تهران گفت: شرکت سرمایه‌گذاری سیمان تامین به عنوان یکی از هلدینگ‎‌های تابعه شستا در سه حوزه صنعت سیمان، صنعت عمران، ساختمان و حمل و نقل فعال است.مدیرعامل شستا با بیان اینکه سیمان تامین، بزرگ‌ترین هلدینگ سیمان و ساختمان کشور محسوب می‌شود، تصریح کرد: این هلدینگ به‌طور مستقیم و غیرمستقیم در ۴۵ شرکت سهام دارد که از این تعداد ۳۰ شرکت مدیریتی و ۱۵ شرکت غیرمدیریتی است و از این میان ۲۶ شرکت تابعه این هلدینگ بورسی و ۱۹ شرکت غیربورسی است.رضوانی‌فر با بیان اینکه ۳۰ درصد از ظرفیت تولید و فروش سیمان کشور در اختیار این هلدینگ است، تصریح کرد: سود تجمیعی شرکت‌های سیمانی هلدینگ با افزایش ۱۲۶ درصدی در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ از ۴۹۷ میلیارد تومان به ۱۱۳۰ میلیارد تومان افزایش یافته است.وی اضافه کرد: در صنعت حمل و نقل، این هلدینگ فقط با یک شرکت خود، ۳۰ درصد ظرفیت حمل و نقل کالاهای اساسی کشور را عهده‌دار است.مدیرعامل شستا با اشاره به افزایش بیش از ۱۸۷ درصدی سود خالص تلفیقی این هلدینگ گفت: سود خالص تلفیقی هلدینگ سیمان تامین از ۴۷۱ میلیارد تومان در سال مالی گذشته به حدود ۱۳۵۰ میلیارد تومان در سال منتهی به ۹۹/۰۲/۳۱ افزایش یافت.رضوانی‌فر در پایان افزود: در عرضه اولیه سیمان تامین که با نماد سیتا درج شده است، ۱۵ درصد از سهام این هلدینگ عرضه خواهد شد.

افزایش سهم بورس کالا از تولید ناخالص داخلی

عضو هیات‌مدیره بورس کالای ایران با ترسیم چشم‌اندازی روشن برای بورس کالا طی سال‌های آینده گفت: طی سال‌های گذشته شاهد ارتقای جایگاه بورس کالا در اقتصاد ملی بوده‌ایم و امیدواریم طی سال‌های آینده ارزش معاملات این بورس حداقل تا ۲۵ درصد تولید ناخالص داخلی افزایش یابد. به گزارش بورس کالا، امیرحمزه مالمیر با بیان اینکه بورس کالا در سال‌های گذشته نقش ویژه‌ای در ارتقای شفافیت اقتصادی کشور ایفا کرده است، اظهار داشت: افزایش حجم معاملات در کنار شفافیت بازار کالای کشور به کمک سازوکارهای معاملاتی بورس کالا می‌تواند وضعیت مالیات ستانی در کشور را بهبود بخشد. وی در بیان ارزیابی خود در خصوص اجرای برنامه‌های پیش روی بورس کالا عنوان کرد: ابزارها و مقررات جدید و بازنگری برخی از مقررات با هدف افزایش عمق بازار و ارتقای شفافیت و انصاف در معاملات را در دستور کار دارد که در نهایت به ایفای نقش مناسب‌تر و بهتر بورس کالا در اقتصاد منجر خواهد شد. مالمیر با اشاره به توسعه دایره فعالیت‌های بورس کالا گفت: علاوه بر تقویت بازارهای فعلی، توسعه صندوق‌های کالایی به خصوص در حوزه کشاورزی، آغاز معاملات قراردادهای آتی بر پایه محصولات جدید به همراه چند ابزار مالی نوین و همچنین بررسی طرح‌هایی در حوزه خودرو و مسکن آغاز شده که این موارد بیانگر رشد بورس کالا در اقتصاد کشور طی سال‌های پیش رو است. وی در خصوص امکان انجام معاملات مسکن و خودرو در بورس کالا تصریح کرد: زیرساخت‌های لازم برای معاملات این دو حوزه در بورس کالا وجود دارد و پیش از این نیز شاهد عرضه موفق خودروی سراتو از سوی شرکت خودروسازی سایپا در بورس کالا نیز بوده‌ایم. در بخش مسکن نیز باید بتوانیم همگن‌سازی را در این معاملات در نظر بگیریم؛ با این حال، این طرح در صورت اجرا، حداقل برای افرادی که پس انداز کمی دارند بهترین فرصت است تا بتوانند طی سال‌های آتی، آرام آرام و به صورت تدریجی از امکان تهیه و خرید مسکن قابل قبول برخوردار شوند. 

 

ارسال نظر