واکنش خنثی سازمان بورس به شایعات و تقویت صف‌نشینی

۱۳۹۹/۰۳/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۸۰۶۲

سهم شرکت‌های سرمایه‌گذاری که در سبد سرمایه‌گذاری خود سهام شرکت‌های بنیادی را دارند و قیمت سهم‌شان نسبت به ارزش NAV سهم پایین‌تر باشد، برای سرمایه‌گذاری جذاب خواهد بود.

حسن رضایی‌پور کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در خصوص وضعیت بازار سرمایه بیان کرد: روند بازار سرمایه نسبت به ماه‌های قبل، روند منطقی‌تری شده و شاخص با توجه به مثبت و منفی‌های این روزها، افت‌وخیزهای ملایم‌تری را تجربه می‌کند. اما اینکه مرتباً شاهد پدیده صف‌نشینی در بازار هستیم، بیشتر به علت محدودیت‌هایی است که ایجادشده است. هرگونه محدودیت در خریدوفروش‌ها، بر هیجان خریدوفروش می‌افزاید. وی ادامه داد: به دلیل همین شرایط هیجانی، هر خبر مثبت یا منفی ممکن است باعث صف خرید یا صف فروش بازار شود؛ محدودیتی مثل دامنه نوسان معاملات، خود به صف‌های خریدوفروش دامن می‌زند و موافق اعمال محدودیت دامنه نوسان نیستم و این محدودیت می‌تواند به‌تدریج برطرف گردد. این کارشناس بازارسرمایه افزود: علاوه بر این، سازمان بورس می‌بایست نسبت به شفاف‌سازی اخبار و اطلاعات اثرگذار بر بازار سرمایه، حساسیت بیشتری داشته باشد. برای مثال چند روز قبل خبر مالیات بر بازار سرمایه در یک توییت منتشر شد که البته کمی بعد تکذیب شد، ولی این توییت بازار را با صف فروش مواجه کرد و سازمان بورس هم نسبت به تایید یا تکذیب این خبر، اقدام خاصی انجام نداد و تا این لحظه هیچ اظهارنظری از مدیران ارشد سازمان بورس در راستای شفاف‌سازی در این زمینه، مشاهده نشده است! وی افزود: با توجه به رشد بازار سرمایه و ورود این حجم از نقدینگی به این بازار، نه محدودیت دامنه نوسان توجیه دارد و نه واکنش خنثی از سوی مدیران سازمان بورس نسبت به شایعات و اخبار و اتفاقات این بازار.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه گفت‌وگو در معرفی گزینه های مناسب برای سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت (تا پایان فصل تابستان) اظهار کرد: کاهش نرخ سود بانکی، نسبت p بر e بازار را هم تا حدی تعدیل کرده است؛ اما معتقدم اولویت سرمایه‌گذاران در سرمایه‌گذاری‌ها، باید سودآوری شرکت‌ها باشد. شرکت های بنیادی بازار که ارزش دارایی های آنها نسبت به ارزش بازار سهم، بالاتر است؛ گزینه های مناسب‌تری برای سرمایه‌گذاری است.

رضایی‌پور تصریح کرد: از میان سهم‌های گروه فولادی و معدنی و... می‌توان گزینه‌های مناسبی انتخاب کرد. سهم‌هایی که به دلیل مشکلاتی مانند ابهام تخصیص ارز دولتی، زیان‌ده بودن شرکت و ریسک تحریم‌ها، چشم‌انداز مثبتی ندارند، برای سرمایه‌گذاری میان‌مدت و بلندمدت توصیه نمی‌شوند و شاید فقط برای نوسان‌گیری جذاب باشند. علاوه بر این، سهم شرکت‌های سرمایه‌گذاری که در سبد سرمایه‌گذاری خود سهام شرکت‌های بنیادی را دارند و قیمت سهم‌شان نسبت به ارزش NAV سهم یا ارزش خالص دارایی‌ها پایین‌تر باشد، برای سرمایه‌گذاری جذاب خواهد بود. وی در پایان اضافه کرد: برای انتخاب گزینه مناسب از بین سهم‌های شرکت‌های سرمایه‌گذاری بازار، بهتر است ارزش NAV و ارزش بازار شرکت‌ها و نیز درجه ریسک پرتفوی باهم مقایسه شود تا مناسب‌ترین گزینه انتخاب گردد.

 

ارسال نظر