مزایای سرمایه‌گذاری در بورس

۱۳۹۹/۰۳/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۸۰۱۱

سه کارشناس بازار سرمایه با اعلام مزایای سرمایه‌گذاری در بورس، صنایع مقبول را معرفی و روند صعودی بازار و نتیجه سرمایه‌گذاری در بازارهای کاذب را پیش‌بینی کردند.

به گزارش بورس پرس، حمیدرضا مهرآور با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در بوررس دارای یک سلسله مزیت‌ها است به ایرنا گفت: وظیفه هر انسانی که کوچک‌ترین عرق ملی داشته باشد تشویق مردم عادی به سرمایه‌گذاری در بورس است. پول‌هایی که می‌تواند وارد یک سری از فعالیت‌های تورم زا شود بهتر است با ورود به بورس وارد چرخه تولید و رونق اقتصاد شود. وی افزود: بازار سرمایه از همین نقطه فعلی همچنان جای بسیار زیادی برای رشد دارد به شرط آنکه همه آحاد جامعه در جهتی گام بردارند که به افزایش تولید و فروش کمک کنند تا از این طریق تحقق شعار سال محقق شود. افزایش تولید و فروش، جهش سودآوری را به همراه خواهد داشت که این موضوع زمینه افزایش ارزش سهام شرکت‌ها را فراهم می‌کند. این کارگزار با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری در ملک نسبت به بورس اشباع شده، ادامه داد: فردی که نمی‌خواهد در بورس سرمایه‌گذاری کند پس به دنبال سرمایه‌گذاری در کدام یک از بازارها است؟ بازار مسکن تا کجا می‌تواند رشد کند، قیمت مسکن با توجه به قدرت خرید مردم بسیار بالاتر از چیزی است که باید باشد. مهرآور افزایش قیمت سکه و طلا را تابع افزایش نرخ جهانی و رشد قیمت دلار عنوان کرد و ادامه داد: قیمت جهانی طلا براساس اطلاعاتی که وجود دارد صعودی نیست و اخبار مثبتی برای این بازار وجود ندارد که بتواند سبب جذب افراد به این بازار شود. تاکنون هیچگاه نگرش سران نسبت به بورس مثبت نبوده این موضوع می‌تواند ناشی از دلیل خاصی باشد و به‌طور حتم براساس دیدگاه و محاسباتی که انجام شده اقدام به حمایت از بورس کرده‌اند که یکی از این مسائل مهار تورم، جذب نقدینگی و کمک به تولید است. وی با بیان اینکه برخی گمان می‌کردند کانال روی شاخص یک میلیون واحد مقاومت خواهد داشت و بیشتر از آن رشد نمی‌کند، توضیح داد: روند صعودی بازار ادامه‌دار است اما در مقاطعی وارد فاز استراحت می‌شود که در آن زمان سرمایه‌گذاران نباید گمان کنند بازار سهام از رشد اشباع شده و به مرحله آخر صعود رسیده است. مهرآور تصریح کرد: اخیرا عده‌ای درصدد خرید سهام عدالت فعالان بازار با قیمتی کمتر از نرخ واقعی و تخریب بورس هستند. با توجه به اینکه سهام عدالت از سبد خوبی برخوردار است بنابراین می‌خواهند شرایط را به گونه‌ای جلوه دهند که قیمت‌ها حباب دارد و بورس به زودی ریزش می‌کند تا هر چه زودتر افراد از ترس از دست‌دادن سهام اقدام به فروش کنند. مشمولان سهام عدالت باید از سهام به عنوان یک اندوخته نگهداری کنند زیرا بازار صعودی است و ارزش آن بیش از اینها افزایش می‌یابد.

    ظرفیت رشد بازار سرمایه تا چند دهه آینده

همایون دارابی کارشناس بازار سرمایه نیز با بیان اینکه اقتصاد از ظرفیت بسیار بالایی برای رشد برخوردار است، گفت: رونقی که اکنون در بازار سرمایه شاهد هستیم تنها بخشی از این ظرفیت است همچنان امکان رونق بیشتر این بازار و تمرکز سرمایه‌ها وجود دارد. بازار سرمایه یعنی پولی که صرف تولید و ادوات و فراهم شدن زمینه‌های تولید می‌شود به همین دلیل نسبت به سایر بازارها می‌تواند موقعیت‌های لازم برای رونق اقتصاد را فراهم کند.

وی با بیان اینکه اقبال عمومی مردم به بازار سرمایه به‌طور مستقیم بر سرمایه‌گذاری بنگاه‌ها و رشد و اشتغال آنها تاثیرگذار خواهد بود، افزود: بازارهای دیگر هم برای سرمایه‌گذاری وجود دارد و می‌توان نقدینگی‌های موجود را وارد آن بازارها کرد اما سرمایه‌گذاران باید این موضوع را مورد توجه قرار دهند تا بورس که مورد تایید و حمایت دولت است و نسبت به بازار ارز، طلا، سکه و مسکن از توان بیشتری برای رشد برخوردار است. این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: سیاست حمایت دولت، بانک مرکزی و وزارت اقتصاد از بازار سرمایه یک فرصت تاریخی را به همه فعالان بازار می‌دهد تا ضمن استفاده از این حمایت‌ها نسبت به سرمایه‌گذاری در این بازار مشارکت داشته باشند. سرمایه‌گذاری در بازارهای کاذب نتیجه‌ای جز تورم ندارد و بهتر است مردم از سرمایه‌گذاری در این بازارها خودداری کنند. دارابی عنوان کرد: در صورتی که حمایت‌های دولت و سایر مسوولان از بورس ادامه‌دار باشد و امکان ورود سایر شرکت‌ها به بورس فراهم شود، ظرفیت رشد بازار سرمایه حتی تا چند دهه آینده وجود خواهد داشت. اقتصاد ایران به خصوص درحوزه‌های پتروشیمی، نفت، گاز، معدن، کشاورزی و خدمات در منطقه بی‌نظیر است و می‌تواند جاذبه ورود نقدینگی‌های در اختیار مردم به بورس را فراهم کند.

     بورس بهترین جایگاه سرمایه‌گذاری

مصطفی امیدقائمی کارشناس بازار سرمایه نیز گفت: شاخص‌های نشان‌دهنده حجم ورود نقدینگی به بورس‌های دنیا نشان می‌دهد در این بازار معاملات 

به صورت شفاف انجام می‌شود و سوددهی بیشتری را نسبت به سایر بازارها در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهد. با مقایسه بورس ایران با دیگر کشورها متوجه می‌شویم ایران یکی از ابتدایی‌ترین وضعیت‌ها را در سرمایه‌گذاری دارد بنابراین با توجه به اینکه این بازار همچنان جا برای رشد دارد می‌تواند حجم زیادی از نقدینگی را به سمت خود اختصاص بدهد.

وی افزود: در کشورهای غربی اگر فعالیت بورس از رونق بیفتد و نقدینگی جذب این بازار نشود تورم به‌شدت به اقتصاد آسیب می‌زند. در بسیاری از کشورها مردم ۷۰ درصد از سرمایه‌ها را در بورس سرمایه‌گذاری می‌کنند در صورتی که در ایران اینگونه نیست به همین دلیل باید اقدامی صورت گیرد تا این اتفاق به‌طور حتم اجرا شود.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه باید دارایی‌های مالی شفافی را با قیمت مناسب به مردم عرضه کنیم تا در شرایط مناسبی تبدیل به سهام در بورس شوند، عنوان کرد: از این طریق مردم تا مدت‌ها به دنبال سرمایه‌گذاری در بورس خواهند بود و می‌توان نقدینگی آنها را در بازار حفظ کرد. ساز و کار سرمایه‌گذاری در بورس شفاف و تعریف شده است که این امر باعث می‌شود تا سرمایه‌گذاران با ضرر و زیان‌های کمتری مواجه شوند.

امیدقائمی با تاکید بر اینکه رشد این بازار به نفع اقتصاد ملی است در حالی که رشد ارز به ضرر اقتصاد ملی و به سود اقتصاد دیگر کشورها است، اضافه کرد: در این بازار با سرمایه کمتری می‌توان اقدام به سرمایه‌گذاری کرد در حالی که سرمایه‌گذاری در بازار مسکن، طلا و سکه اکنون نیاز به سرمایه‌های هنگفتی دارا که از قدرت مالی بیشتر افراد خارج است. وی گفت: زمینه‌های مختلفی برای سرمایه‌گذاری در این بازار فراهم شده که در وضعیت کنونی با توجه به شرایط مطلوبی که بانک‌ها، صنایع معدنی، برخی از پتروشیمی‌ها و صنایع نفتی برای سرمایه‌گذاری برخوردارند همچنان امکان رشد برای بازار وجود دارد.

 

ارسال نظر