راهکار رفع اختلال هسته معاملاتی بورس تشریح شد

۱۳۹۹/۰۳/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۷۹۰۴

داستان اختلال در هسته معاملاتی بورس همچنان ادامه دارد و سهام‌داران در برخی روزها به دلیل وجود این مشکل امکان انجام معامله ندارند؛ مشکلی که به گفته مدیرعامل شرکت بورس تهران سه راهکار برای رفع آن در نظر گرفته شده است تا اختلال سامانه در کوتاه‌مدت و بلندمدت برطرف شود.

به گزارش ایسنا، پررنگ‌تر شدن نقش بازار سرمایه در اقتصاد کشور و جذابیتی که این بازار نسبت به بازارهای موازی دارد، باعث شده که بورس در یک سال گذشته بیش از هر زمانی مورد استقبال مردم قرار گیرد؛ به‌طوریکه در ماه‌های گذشته بورس میزبان تعداد زیادی سهامدار تازه وارد بوده است. اما به نظر می‌رسد هسته معاملات توان پاسخگویی به این موضع که باعث شده حجم معاملات نیز افزایشی شود را ندارد؛ به‌طوریکه هر چند روز یک بار شاهد اختلال در این هسته یا در بورس تهران یا در فرابورس یا در هر دو بازار هستیم.

زمانی که سامانه دچار مشکل می‌شود، ممکن است رقمی که سایت tsetmc نشان می‌دهد با رقمی که در کارگزاری نشان داده می‌شود یک دقیقه اختلاف داشته باشد. این اختلاف ممکن است باعث شود معامله‌گر دچار این اشتباه شود که فشار فروش زیاد شده و سهم خود را بفروشد؛ درحالی که قیمت بالا آمده است و این اتفاق در نهایت باعث ایجاد جو منفی در کل بازار شده و صف فروش ایجاد کند.

   راهکاری جهت رفع اختلال هسته معاملاتی

در این راستا علی صحرایی مدیرعامل شرکت بورس تهران در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه برای رفع اختلالات هسته چند مسیر به صورت همزمان پیگیری می‌شود، اظهار کرد: قصد داریم در کوتاه‌مدت زیرساختارهای بازار را تغییر دهیم. یعنی لات معاملاتی را تغییر می‌دهیم که تراکنش‌هایی که به سامانه وارد می‌شود کاهش پیدا کند. یعنی تغییرات بیزینسی ایجاد می‌کنیم که به بخش فنی کمک کند. وی ادامه داد: به صورت همزمان راهکاری را هم دنبال می‌کنیم که براساس آن به کمک مشاوران بین‌المللی در سامانه‌ها تغییراتی ایجاد کنیم یا سامانه‌هایی را جایگزین سامانه فعلی کنیم. مدیرعامل شرکت بورس تهران در ادامه با بیان اینکه یک راهکار بلندمدت نیز در نظر گرفته شده است، توضیح داد: راهکار بلندمدت این است که شرکت دانش بنیانی زیر نظر دانشگاه تهران، تاسیس شده است که با سازمان بورس مشارکت دارد و از یک سال پیش کار خود را شروع کرده است. این شرکت پیش‌نویس (انجین معاملاتی) را نوشته و قرار است مورد آزمایش قرار بگیرد. صحرایی با تاکید بر اینکه سه راهکار به صورت موازی پیش می‌رود، گفت: راهکار اساسی این است که یک سامانه بومی جامع در کشور داشته باشیم که محدودیت‌های بین المللی مانع گسترش و به روز‌رسانی آن نشود. در این راستا از کمک فکری افراد نیز استقبال می‌کنیم.

 

ارسال نظر