ایجاد تعادل در بخش عرضه و تقاضا با عرضه سهام عدالت

۱۳۹۹/۰۳/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۷۵۸۱
ایجاد تعادل در بخش عرضه و تقاضا با عرضه سهام عدالت

اما واگرها بر سر عرضه سهام عدالت و و تاثیرات آن در بازار سرمایه همچنان ادامه دارد و بسیاری از سرمایه‌گذاران به دلیل آنچه که ضعف تقاضا ناشی از ورود ۳۰درصدی آن به چرخه معاملات می‌دانند نسبت به افت بیشتر قیمت‌ها در هفته پیش‌رو نگرانند.

این نگرانی در حالی رخ می‌دهد که بنا به گفته بسیاری از مسوولان سازمان بورس نحوه عرضه سهام یاد شده از طریق کارگزاری‌های بانکی در بازار سهام خلل جدی را متوجه روند پیشروی قیمت‌ها در بازار مورد بحث ایجاد نخواهد کرد.

گفته‌هایی از این دست در حالی از طریق خبرگزاری‌های مختلف به سمع و نظر جامعه سهامداری می‌رسد که روند معاملات بورس و فرابورس طی یک هفته گذشته نگرانی از ورود این سهام و فروش هیجانی آن توسط سهامداران عدالت را به عاملی تبدیل کرده که بسیاری از سرمایه‌گذاران را نسبت به نگهداری برای هفته جاری سهام نگران کرده است.

آن طور که از بررسی خرید و فروش‌های یک هفته گذشته استنباط می‌شود سود سرشار حاصله در بازار سهام طی دو ماه اخیر در کنار مشکلاتی که طی هفته گذشته در عملکرد سامانه‌های معاملاتی بازار سهام رخ داده به عاملی بدل شده است که سرمایه‌گذاران به خصوص آن دسته از فعالان بازار که به تازگی به چرخه معاملات پیوسته‌اند توانایی پذیرش ریسک عامل سومی را نداشته باشند و در مواجهه با خبر عرضه سهام عدالت به فروش دارایی خود مبادرت کند؛ عاملی که نه تنها به استراحت قیمت‌ها انجامید بلکه در سایه بی اطلاعی از ماهیت بازار سبب شد تا شاهد شکل‌گیری صف‌های فروش سنگین در بازار سرمایه باشیم.

این رخدادها در حالی روی می‌دهد که بسیاری از شرکت‌ها طی مدت یاد شده بین ۲۰ تا ۳۰ درصد از قیمت تابلو خود را نسبت به روزهای پایانی اردیبهشت ماه از دست داده‌اند. با این حال بنا به گفته کارشناسان خروج نقدینگی از این بازار به خصوص از سوی سرمایه‌گذاران حقیقی به این صورت بوده که بتوان به راحتی خبر از تغییر روند در بازار سرمایه داد. 

عواملی از این دست موجب شد تا سخنگوی ستاد راهبری آزادسازی سهام عدالت درخصوص فرآیند و نحوه آزادسازی سهام عدالت شفاف‌سازی کند.

حسین فهیمی، در پاسخ به نگرانی برخی از کارشناسان مبنی بر افزایش عرضه در بازار سرمایه و احتمال کاهش قیمت سهام شرکت‌های مشمول سهام عدالت افزود: در شرایط کنونی، بازار به دلیل اقبال مردم نیازمند عرضه‌های جدید است و عرضه سهام عدالت باعث ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا می‌شود؛ به‌طوری که قیمت‌های منطقی شکل خواهد گرفت و از بروز قیمت‌های کاذب جلوگیری می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که چرا شورای عالی بورس و اوراق بهادار فروش وکالتی سهام عدالت را ممنوع کرد، اظهار داشت: فروش وکالتی بسیار نامطمئن و غیرشفاف است. آنچه در بانک‌ها برای سهامداران سهام عدالت فراهم شده است، فروش وکالتی نیست بلکه گسترش شبکه سفارش‌گیری از دفاتر شرکت‌های کارگزاری به شعب بانک‌های کشور است.

فهیمی ادامه داد: حسب دستور ریاست محترم جمهوری این امکان فراهم شده است تا علاوه بر دفاتر کارگزاری، شعب بانک‌ها نیز بتوانند سفارش‌ها را دریافت کنند و به کارگزاران خود ارسال کنند. در نهایت سهام شرکت‌ها در بازار سرمایه معامله و قیمت منصفانه کشف خواهد شد. در واقع سهام مردم در بازار متشکل بورسی و با قیمت‌های عادلانه و تحت نظارت معامله می‌شود. سخنگوی ستاد راهبری آزاد سازی سهام عدالت تصریح کرد: خرید و فروش سهام وکالتی در بازاری پرنوسان، سیاه، فاقد نظارت، غیرمتشکل و مبهم انجام می‌شود که به هیچ‌وجه به نفع دارندگان سهام عدالت و حتی خریداران نیست.

مدیرعامل سمات در خصوص دلایل آزاد سازی ۳۰درصد سهام عدالت در گام نخست گفت: به موجب ابلاغیه مقام معظم رهبری، اجازه آزاد سازی، زمان بندی و تعیین درصد آن برعهده شورای عالی بورس و اوراق بهادار است که در این شورا، ترکیبی فرا قوه‌ای تمامی مصالح ذی‌نفعان را در نظر گرفت و در نهایت به آزادسازی ۳۰ درصد سهام عدالت رای داد.

فهیمی با بیان اینکه هیچ ضرب‌الاجلی برای فروش سهام عدالت تعیین نشده است، تاکید کرد: روز ششم خردادماه جاری، تاریخ شروع فروش بخشی از سهام عدالت است که در اختیار مشمولان قرار گرفته تا فشاری بر بازار سرمایه ایجاد نشود. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر حضور افراد غیر حرفه‌ای در بازار سرمایه افزود: فروش سهام عدالت به صورت تجمعی از طریق کارگزاران و با رعایت مصالح دارندگان این سهام انجام خواهد شد و احتمال آسیب رساندن به بازار و ضرر آنها ناشی از عدم اطلاع منتقدان از مکانیسم تجمیعی سفارش‌ها ست؛ زیرا کارگزاران بر اساس شرایط بازار اقدام به فروش تدریجی سهم خواهند کرد وتدابیر و پیش بینی‌های لازم برای فروش سهام مشمولان سهام عدالت در بستری قانونی و مطمئن اتخاذ شده است.

سخنگوی ستاد راهبری آزاد سازی سهام عدالت در پایان اظهار داشت: فروش، یکی از شؤون استیفای حقوق دارندگان مشمولان سهام عدالت است که شورای عالی بورس و اوراق بهادار به این نحو تصمیم‌گیری کرد اما اعمال حقوق مالکانه شمول دیگری مانند دریافت سود، شرکت در مجامع، اعمال رای و ... دارد که تمام تلاش ارکان بازار سرمایه این است که سهامداران این سهام بتوانند تمامی جنبه‌های اعمال حقوق خود را در این بازار به دست آورند.

مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت امور اقتصادی و دارایی در اجرای ابلاغیه مورخ ۹اردیبهشت ۹۹ مقام معظم رهبری (مدظله العالی) مبنی بر آزاد سازی سهام عدالت و با عنایت به مصوبه مورخ ۳۰اردیبهشت ۹۹ شورای عالی بورس در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: کلیه دارندگان سهام عدالت که قصد فروش قسمتی از سهام خود را دارند، می‌توانند از روز سه شنبه مورخ ۶ خرداد ۹۹ به شعب بانک‌هایی که قبلاً در آن دارای حساب بانکی بوده و شماره شبای آن حساب را به سازمان خصوصی سازی معرفی کرده‌اند، مراجعه و با تکمیل فرم‌های مربوط نسبت به تکمیل سفارش فروش ۳۰ درصد از سهام عدالت خود و تعهد نامه مربوط، اقدام کنند. این اطلاعیه می‌افزاید، پس از اتمام مهلت اعلام شده در سامانه سهام عدالت (۸خرداد ۹۹) از تاریخ ۱۰خرداد ۹۹ بانک‌ها از طریق کارگزاری‌های خود یا کارگزاری‌های طرف قرارداد، به تدریج نسبت به فروش سهام متقاضیان در بورس اقدام و وجوه حاصله را در قالب توافق شده به حساب آنها واریز خواهند کرد.

 

ارسال نظر