بنیادی‌ها، قربانی حباب کوچک‌ترها

۱۳۹۹/۰۳/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۷۴۷۱

سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه، در بلندمدت بازدهی بیشتری نسبت به سایر بازار‌ها به همراه خواهد داشت. این بازار از تورم، افزایش نرخ ارز و هر اتفاق مثبتی در عرصه اقتصادی و سیاسی، منتفع می‌شود.

به گزارش بورس نیوز، شاخص کل چند روزی است که در محدوده ۱ میلیون واحدی، در جا می‌زند و به نظر می‌رسد دلیل و انگیزه‌ای برای لمس قیمت‌های بالاتر وجود ندارد. این شرایط سبب نگرانی برخی سهامداران خصوصا تازه واردها شده و به فکر خروج از این بازار افتاده‌اند. سعید ذوالفقاری در گفت‌وگو با بورس نیوز در خصوص وضعیت بازار سرمایه بیان کرد: بازار سرمایه تا چندی قبل، برخلاف بازار ارز و طلا که حرکت‌های هیجانی و سفته بازانه دارند، بازاری قابل تحلیل بود؛ ولی مدتی است که بازار سرمایه از تحلیل فاصله گرفته یا با صف خرید همراه است یا با صف فروش! وی افزود: اگر سرمایه‌گذاران، سهمی را بر اساس تحلیل خریداری کرده‌اند، چرا با کوچک‌ترین نوسانی در صف فروش قرار می‌گیرند؟ و چرا با مثبت شدن بازار، دوباره در صف خرید قرار می‌گیرند؟ این رفتارهای هیجانی کاملا بدون تحلیل صورت می‌گیرد و با اصول حرفه‌ای سرمایه‌گذاری در این بازار متفاوت است. طبق اصول حرفه‌ای سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه، سهم‌های ارزنده بازار که روند سودآوری مثبتی هم دارند، گزینه‌های مناسبی برای سرمایه‌گذاری بلندمدت است؛ ولی متاسفانه بازار سرمایه مدتی است به گزارش عملکرد شرکت‌ها توجهی ندارد. واقعیت این است که برخی شرکت‌ها و گروه‌ها، گزارش‌های خوبی ارایه نکرده‌اند و رشد قیمت سهم‌ها، با روند سودآوری شرکت‌ها همخوانی ندارد. این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: بازار سرمایه در شرایطی از ابتدای سال، بی‌وقفه رشد کرده بود که گزارش عملکرد شرکت‌ها چنگی به دل نمی‌زند. با این شرایط، در جا زدن بازار در محدوده ۱ میلیون واحدی، منطقی است و نمی‌توان گفت بعد از این نقطه، بازار سرمایه صعودی خواهد بود یا نزولی؛ چرا که صعود بازار نیازمند مولفه‌های بنیادی است و باید دید مولفه‌های اثرگذار بر بازار سرمایه، چه وضعیتی خواهند داشت. یکی از این مولفه‌ها، نرخ ارز است که در صورت افزایش نرخ ارز، تمام بازارها صعودی خواهند بود و بازار سرمایه هم تحت تاثیر قرار خواهند گرفت. در غیر این‌صورت، باید صبر کنیم تا تاثیر نرخ ۱۷ تا ۱۸ هزار تومانی دلار (نرخ فعلی) در ماه‌های آینده عملکرد شرکت‌ها را تحت تاثیر قرار دهد و آن زمان، شاید رشد قیمت بخشی از سهم‌ها قابل توجیه باشد. ذوالفقاری تصریح کرد: واقعیت این است که برخی سهم‌ها در قیمت‌های فعلی، گران هستند ولی سهم‌های بزرگ و ارزنده بازار سرمایه، قربانی سهم‌های حبابی شده‌اند و هر زمان سهامداران قصد نقد کردن سهم دارند یا صندوق‌های سرمایه‌گذاری قصد ابطال دارند، سهم‌های بزرگ را به بهانه نقدشوندگی بالاتر عرضه می‌کنند! این رفتارها، بازار سرمایه را به سمت سفته بازی سوق داده است. ذوالفقاری در توصیه به اشخاصی که این روزها، قصد فروش سهام خود و خرید سکه و... دارند، گفت: قطعا سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه، در بلندمدت بازدهی بیشتری نسبت به سایر بازارها به همراه خواهد داشت. 

نکته اینجاست که مردم یاد بگیرند بازار سرمایه، محلی برای سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت است. بازار سرمایه، بازاری است که از تورم، افزایش نرخ ارز و هر اتفاق مثبتی در عرصه اقتصادی و سیاسی، منتفع می‌گردد. ورود سرمایه‌های مردم به هر بازاری غیر از بازار سرمایه، آثار مخرب اقتصادی به دنبال خواهد داشت. سهم‌های ارزنده و مناسبی در این بازار وجود دارد که خرید آنها با نگاه بلندمدت، قطعا بازدهی مناسبی هم برای سرمایه‌گذاران به همراه دارد. این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با راهکارهای بهبود اوضاع بازار سرمایه گفت: اگر بازار سرمایه رشد کرده، ابزارهای این بازار هم می‌بایست متناسب با رشد بازار سرمایه توسعه یابد. محدود کردن بازار اصلا اقدام مناسبی نیست و به نظر می‌رسد بهترین راهکار برای بهبود وضعیت بازار سرمایه، حذف یا افزایش دامنه نوسان خواهد بود. این کار شاید از حجم معاملات بکاهد؛ ولی بازار سرمایه را تحلیلی‌تر خواهد کرد. در بسیاری از بورس‌های بزرگ دنیا هم با دامنه نوسان بسیار بالاتر از بازار سرمایه ما، معاملات روانی در جریان است و قیمت‌سازی هم صورت نمی‌گیرد. رسیدن به فضای تحلیل و کاهش سفته بازی در این بازار، راهی جز افزایش یا حذف دامنه نوسان معاملات ندارد.

 

ارسال نظر