معاملات گواهی سپرده سکه به سود اقتصاد

۱۳۹۹/۰۳/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۷۴۱۵

تحلیلگر بازارهای مالی با اعلام اینکه تعطیلی بازار گواهی سپرده سکه در بورس کالا باعث حذف شفافیت می‌شود گفت: بعید است بانک مرکزی حاضر به تعطیلی بازار گواهی سپرده سکه شود. به گزارش فارس، شاهین شایان آرانی با اشاره به اینکه انتظار تورمی موجود در سطح جامعه بر بازار سکه و طلا نیز مانند سایر کالاها تاثیر گذاشته گفت: رشد تقاضای سکه در بازار در پی انتظارات تورمی و حفظ ارزش پول به همراه اطمینان از معاملات بورس و سهولت دسترسی به این مبادلات آنلاین بوده که در رویدادی منطقی موجب رشد قیمت گواهی سپرده سکه در مقایسه با بازار نقدی شده و دلیل اصلی افزایش قیمت سکه افزایش تقاضای عمومی در بازار و بورس بوده است. وی افزود: تعطیلی بازار گواهی سپرده سکه طلا در بورس کالا موجب از بین رفتن شفافیت و توقف ابزار مالی جدید بر پایه محصول جذاب سکه خواهد شد. لذا بعید به نظر می‌رسد بانک مرکزی اقدام به تعطیلی بازار گواهی سپرده سکه کند.در این میان امکان معامله مطمئن سکه طلا در بورس کالا انگیزه‌ای بوده تا سرمایه‌گذاران و افراد بیشتری با این شیوه معاملات آشنا شوند که به سود اقتصاد است.

این کارشناس ادامه داد: باتوجه به امکان خرید و فروش گواهی سپرده سکه در بورس کالا دیگر نیازی به تحمل ریسک‌های سرقت، حمل و نقل یا تقلبی بودن سکه وجود ندارد.

شایان آرانی گفت: دو سناریو را باید در روند صعودی قیمت طلا بررسی کرد اول اینکه قیمت گواهی سکه براساس واقعیت بازار، افزایشی بوده و بازار نقد نیز براساس متغیر‌هایی همچون نرخ دلار، قیمت جهانی طلا و انتظارات تورمی با رشد روبه رو شده دوم آنکه افزایش قیمت گواهی مقطعی بوده و برخی گمان کردند طلا گران می‌شود و تقاضای مقطعی درست کردند.

وی افزود: در هر حال حذف گواهی سکه تصمیم اشتباهی است.زیرا تقاضاها را به بازار فیزیکی که شفافیت ندارد منتقل خواهد کرد. در این بازار فروشنده و خریدار مشخص نیست. راهکار این است که ابزارهای مالی بر پایه این محصول را گسترش دهیم، انبارها توسعه یابند تا همه بتوانند سکه را به گواهی تبدیل کرده و به قیمت‌های واقعی بازار خرید و فروش کنند.

شایان آرانی ادامه داد: این شرایط بهترین فرصت برای بانک مرکزی است که به جای طرح‌های قبلی پیش فروش سکه در بازار گواهی سپرده به عنوان بازیگر حضور داشته باشد و انبارها را توسعه دهد،زیرا هر چقدر معاملات گواهی سکه در بورس بزرگ شود نوسانات قیمت کمتر شده و شفافیت افزایش می‌یابد.

 

ارسال نظر