خبر

۱۳۹۹/۰۲/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۷۲۹۴

درخواست گشایش دوباره بازار آتی سکه

در شرایطی که زمزمه تعطیلی بازار گواهی سپرده سکه به گوش می‌رسد محمدرضا پورابراهیمی از نمایندگان مجلس در نامه‌ای به رییس‌جمهوری خواستار بازگشایی بازار آتی سکه شده است.

به گزارش ایلنا، همزمان با این نامه شایعاتی در مورد مخالفت برخی مراجع نظارتی و امنیتی با تداوم فعالیت بازار معاملات گواهی سپرده سکه در بورس کالا به گوش می‌رسد موضوعی که با مخالفت بسیاری از فعالان بازار سرمایه مواجه شده است. کارشناسان می‌گویند با تعطیلی بازار معاملات گواهی سپرده سکه در بورس کالا بخش زیادی از نقدینگی روانه بازار نقدی سکه خواهد شد. مخالفت با ابزارهای جدید مالی داستان جدیدی نیست مهم‌ترین سابقه مخالفت با ابزار‌های جدید مالی در بازار سرمایه مربوط به بازار معاملات آتی سکه در بورس کالاست که موجب شد این بازار مدرن مالی که ارزش آن از 140هزار میلیارد تومان هم فراتر رفته بود در شهریور 1397به دلایلی واهی تعطیل شود. مخالفان معتقد بودند بازار معاملات آتی سکه به رشد قیمت سکه در بازار نقدی منجر می‌شود اما روند بعدی قیمت‌ها به خوبی نشان داد که این استدلال هیچ بنیان درستی نداشته زیرا قیمت هر سکه از زمان تعطیلی بازار معاملات آتی سکه 80درصد رشد کرده و از 3میلیون و 900هزار تومان به 7میلیون و 100هزار تومان رسیده است. با وجود آنکه اثبات شده تعطیلی بازار معاملات آتی سکه از بنیان غلط بوده تاکنون هیچ مقام مسوولی درباره دلایل تعطیل شدن این بازار پاسخی نداده است.

 به تازگی محمد رضا پور ابراهیمی عضو پرنفوذ کمیسیون اقتصادی مجلس باارسال نامه‌ای به رییس‌جمهوری از او خواسته تا زمینه آغاز دوباره معاملات اوراق آتی سکه را در بورس کالا فراهم کند. اما در شرایطی که هنوز رییس‌جمهوری پاسخی به این نامه نداده مخالفان دوباره قد علم کرده‌اند و با همان بهانه قدیمی این بار خواستار تعطیلی معاملات گواهی سپرده سکه در بورس کالا شده‌اند. معاملاتی که از زمان آغاز تا‌کنون کمک زیادی به شفافیت معاملات فیزیکی سکه کرده است. مخالفان این بار هم بدون هیچ مستندات علمی معتقدند علت رشد قیمت سکه رشد قیمت گواهی سپرده سکه در بورس کالا است، گزاره‌ای که قبلا در مورد معاملات آتی بورس کالا هم تکرار شده بود. مریم رحمتی، کارشناس بازار سرمایه در این باره گفت: اگر بازار گواهی سپرده سکه طلا به عنوان رسمی‌ترین و شفاف‌ترین بازار سکه کشور متوقف شود راه برای توسعه بازارهای غیرشفاف سکه هموار می‌شود. او ادامه داد: براساس آمارها 15هزار سرمایه‌گذار بورس در بازار گواهی سپرده کالایی و نیز هزاران سرمایه‌گذار در واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری با پشتوانه طلا فعال هستند با توقف بازار گواهی سپرده کالایی، زنجیروار ابزارهای معاملاتی مربوط به آن نیز متوقف و منحل می‌شوند. این موضوع نارضایتی و بی‌اعتمادی بسیاری از سرمایه‌گذاران را در پی خواهد داشت. حسن کاظم‌زاده دیگر کارشناس بازار سرمایه گفت: راهکار درست این است که انبارهای سکه در بانک‌ها را توسعه دهند تا همه بتوانند سکه گواهی کنند و در قیمت بالاتر بفروشند. به گفته او این شرایط بهترین فرصت برای بانک مرکزی است که سکه‌ها را بفروشد و انبارها را توسعه دهد. هرقدر معاملات گواهی در بورس بیشتر باشد نوسانات قیمت بیشتر کنترل می‌شود و شفافیت افزایش می‌یابد. ابراهیم محمدولی، عضو انجمن صنفی کارفرمایان صنعت طلا و جواهر و نقره   خواستار تداوم فعالیت بازار معاملات گواهی سپرده سکه دربورس کالا شد و گفت: کالاهای ارزشمند مانند طلا و سکه و ارز بهتر است از طریق بازار شفافی مانند بورس معامله شوند.

تحلیل آسوشیتدپرس از صعود بورس ایران

بازار بورس به یکی از جذاب‌ترین مقاصد سرمایه‌گذاری برای ایرانیان تبدیل شده است. به‌گزارش ایسنا، خبرگزاری آسوشیتدپرس با اشاره به صعود ۲۲۵ درصدی شاخص بورس تهران در ماه‌های اخیر نوشت: این صعود در شرایطی رخ می‌دهد که ایران یکی از نقاط مهم درگیر با ویروس کرونا در خارج از چین است. با تمایل دولت به خصوصی سازی بنگاه‌های در اختیار خود، اکنون مردم به بازار سرمایه دسترسی پیدا کرده و می‌توانند برگه‌های سهم را معامله کنند و از این طریق به عایدی بیشتری در مقایسه با سپرده‌گذاری بانکی و یا خرید اوراق قرضه دست یابند. آسوشیتدپرس در ادامه می‌نویسد: در حال حاضر بسیاری از بورس‌های جهانی تحت تاثیر شیوع کرونا با ریزش مواجه شده‌اند؛ نرخ بیکاری در امریکا به ۱۴.۷ درصد رسیده که از زمان رکود سال ۱۹۲۹ بی سابقه بوده است و قیمت نفت برنت نیز از ۷۰ دلار در سال گذشته به محدوده ۲۰ دلار رسیده است. همه اینها نتوانسته است روند رو به رشد بورس تهران که در سال ۱۹۶۷ تاسیس شد و سهام حدود ۱۰۰۰ شرکت در آن عرضه می‌شود را متوقف کند. بورس تهران اکنون حدود ۲۰۰ میلیارد دلار ارزش دارد و متوسط رشد روزانه پنج درصدی آن از دید شهروندان عادی ایرانی مخفی نمانده است. در حال حاضر حدود ۱۲ میلیون ایرانی کد بورسی دارند که حدود نیم میلیون نفر آنها به‌طور فعال در حال معامله سهام هستند. از دهه ۱۹۹۰ دولت ایران شروع به خصوصی سازی بخشی از شرکت‌های دولتی کرد هر چند که این اقدام به دلیل برخی مقاومت‌های داخلی به کندی صورت گرفت. اکنون و با تشدید تحریم‌ها، دولت روحانی امیدوار است از طریق فروش دارایی‌های خود در بازار سهام بخشی از نقدینگی مورد نیاز خود را تامین کند.  اکنون برخی از کارشناسان نگران‌اند که رشد بیش از حد شاخص بورس، باعث ریزش‌های شدیدی در آینده شود هر چند که برخی معامله‌گران معتقدند چنین هشدارهایی بیش از حد بدبینانه هستند و آنها را اذیت نمی‌کند. 

 

ارسال نظر