رشد شدید بورس قابل پیش‌بینی نبود

۱۳۹۹/۰۲/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۷۰۲۴

شاهد رشدی در بورس بوده‌ایم که قابل پیش‌بینی نبوده است. انتظار داشتیم در یک بازه دست کم یک ساله شاخص از مرز یک میلیون واحد عبور کند، اما این اتفاق تنها در دو ماه رخ داده است. به گزارش اقتصادآنلاین، علیرضا تاج بر، کارشناس بازار سرمایه گفت: سیل ورود نقدینگی به بازار، فراتر از پیش‌بینی‌ها بوده است و تعداد زیادی از مردم برای گرفتن کد بورسی اقدام کرده‌اند.  رشد بازار در چنین حدی برای کارشناسان بازار قابل پیش‌بینی نبود. وی افزود: این موضوع باید تا حدودی کنترل شود و شدت این رشد، کاهش یابد. راه‌حل این موضوع، بالا رفتن حجم عرضه‌‎ها در روندی متعادل‌تر بوده و این امر درحال رخ دادن است. اما حجم معاملاتی که شاهد هستیم، قابل قیاس با سال‌های قبل نیست.  تاج‌بر اضافه کرد: درحال حاضر، حجم معاملات در بازار حدود یک میلیارد دلار است و این امر نمایانگر گردش بالای سهام است در قیمت‌های فعلی است.

 این موضوع نشان از آن دارد که بهای تمام شده سهام برای فعالان بازار درحال افزایش است. اگر این روند چند روز ادامه پیدا کند، می‌توان قدرت بالایی را برای رشد در بازار متصور شد. شاخص در اندازه یک میلیون، هم به دلیل قاعده «اعداد رند» و هم به دلیل بحث روانی که وجود دارد، ممکن است مقداری درجا بزند اما حجم معاملات بالا، نشانگر قدرت گرفتن شاخص برای صعود دیگری است. امکان منفی بودن تعدادی از نمادها در روزهای آتی وجود دارد اما به نظر من این موضوع برای آینده بازار، خوب است.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: درحال حاضر، شاهد مهاجرت پس‌اندازهای مردم از سپرده‌های بلندمدت و کم‌سود به سوی بورس هستیم و عمده منبع رشد بورس، همین موضوع است.

 چنین پول‌هایی می‌توانند به نفع اقتصاد ملی باشند و در موقعیت‌های مناسب استفاده شوند. همچنین می‌توان به وسیله آنها، بنگاه‌های مازاد شرکت‌ها یا بانک‌ها را خریداری کرد و بانک‌ها و هلدینگ‌ها از این نقدینگه برای افزایش سرمایه یا توسعه، استفاده کنند. وی تصریح کرد: این موضوع می‌تواند به درستی هدایت و مفید واقع شود اما به شرطی که اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی در بازار ما تقویت و رفتارهای هیجانی تا جایی که امکان دارد کم شود. 

تاج‌بر افزود: نکته مهمی که وجود دارد این است که ورود مردم به بورس توسط یک واسطه یا ارشاد و راهنمایی صورت گیرد. واسطه‌ها همان صندوق‌ها و سبدها هستند و منظور از ارشاد و راهنمایی نیز، فرهنگ‌سازی‌هایی است که بایستی صورت گیرد. اگر این اقدامات صورت گیرد، پول‌های راکد که یا در بانک هستند یا در طلا سرمایه‌گذاری شده‌اند، وارد چرخه اقتصاد می‌شوند وچنانچه این اتفاق رخ دهد، اقتصاد ملی منتفع می‌شود.

 

ارسال نظر