روی خط خبر

۱۳۹۹/۰۲/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۶۹۵۰

اعلام زمان کاهش ضریب اعتباری در بازار سرمایه

سازمان بورس با ابلاغ آخرین اصلاحات مصوبه کمیته پایش ریسک بازار، زمان اعمال کاهش ضریب اعتباری به ۲۵ درصد را تعیین کرد. مدیریت نظارت بر کارگزاران سازمان بورس و اوراق بهادار طبق اطلاعیه‌ای اعلام کرد: براساس تصمیمات اتخاذ شده در خصوص کاهش ضریب تعدیل سهام، حق تقدم سهام و واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در محاسبه حساب تضمین معاملات اعتباری اوراق بهادار (ماده ۶ دستورالعمل خرید اعتباری اوراق بهادار در بورس تهران و فرابورس)، سهام پذیرفته‌شده در بورس تهران و بازار اول و دوم فرابورس، ۲۵ درصد قیمت پایانی است. براساس این اطلاعیه ضرایب به دلیل تعیین شده برای حق تقدم خرید سهام پذیرفته‌شده در بورس تهران و بازار اول و دوم فرابورس سهام حق تقدم سهام درج شده در هر یک از بازارهای پایه فرابورس به موجب ابلاغیه‌های قبلی مدیریت نظارت بر کارگزاران نیز به‌طور متناسب کاهش خواهند یافت و واحدهای سرمایه‌گذاری سایر صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله، ۱۰۰ درصد ضریب تعیین شده در خصوص سهام پذیرفته‌شده در بورس تهران و بازار اول و دوم فرابورس نسبت به قیمت پایانی خواهند بود. گفتنی است، ضرایب جدید تعدیل سهام و حق تقدم سهام و واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در محاسبه حساب تضمین معاملات اعتباری از ۲۲ اردیبهشت لازم الاجرا بوده و در سامانه‌های نظارتی اعمال می‌شود. همچنین در خصوص کاهش سقف اعتبار اعطایی و هر یک از مشتریان حقوقی مقرر شد، سقف اعتبار اعطایی به هر مشتری حقوقی که طبق مقررات موجود اکنون حداکثر معادل ۱.۵ برابر حقوق صاحبان سهام کارگزار اعتبار‌دهنده است، حداکثر یک برابر حقوق صاحبان سهام کارگزار اعتبار‌دهنده کاهش یابد.  در خصوص مشتریان حقوقی جدید کارگزاری و آن دسته از مشتریان حقوقی فعلی کارگزاری اعتبار تخصیص داده شده به آنها کمتر از یک برابر حقوق صاحبان سهام کارگزاری است؛ نصاب مذکور از تاریخ این ابلاغیه و در خصوص آن دسته از مشتریان حقوق فعلی کارگزاری که اعتبار تخصیص داده شده به آنها بیشتر از نصاب فوق‌الذکر است، از یک تیرماه لازم الاجرا خواهد بود.

ورود «وپارس» و«وپاسار»  به فهرست بانک‌های منتخب 

اطلاعیه شماره (۳) وزارت امور اقتصادی و دارایی در خصوص فراخوان واگذاری واحد‌های سرمایه‌گذاری صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF) (واسطه‌گری مالی یکم) منتشر شد: وزارت اقتصاد در این اطلاعیه، بانک‌های پارسیان و پاسارگاد را به فهرست بانک‌های منتخب جهت پذیره‌نویسی افزوده است. به گزارش شادا، وزارت امور اقتصادی و دارایی طی اطلاعیه شماره (۳) فراخوان واگذاری واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF) (واسطه‌گری مالی یکم)، بانک‌های پارسیان و پاسارگاد را به فهرست بانک‌های منتخب جهت پذیره نویسی افزوده است. گفتنی است، وزارت امور اقتصادی و دارایی در اطلاعیه شماره (۲) واگذاری واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF) (واسطه‌گری مالی یکم)، بانک‌های منتخب جهت پذیره نویسی متقاضیان را شامل بانک ملی، سپه، مسکن، کشاورزی، رفاه کارگران، ملت، تجارت، صادرات ایران و قرض الحسنه مهر ایران اعلام کرده بود.

هشدار پلیس  به سرمایه‌گذاران بورس

رییس پلیس امنیت اقتصادی پایتخت با اشاره به شیب تند تغییر قیمت سهام در بورس به شهروندان توصیه کرد که برای سرمایه‌گذاری در بورس از طریق کارگزاری‌های مجاز اقدام کرده و بدون کسب مهارت و دانش وارد بورس نشوند. به گزارش ایسنا، سرهنگ نعمت‌الله علیپور در این باره گفت: دراین‌روزها که شاهد رونق بازار مالی بورس در کشور هستیم، افراد زیادی وارد بورس شده و اقدام به سرمایه‌گذاری در این فضا کرده‌اند، به‌طوری که روزانه بازار سهام با رشد شاخص رکورد تازه‌ای را به ثبت می‌رساند.  وی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در بورس یک فعالیت اقتصادی است و مورد حمایت قانون است، افزود: شهروندان و به خصوص متقاضیان ورود به بازار سرمایه و بورس باید توجه داشته باشند که سرمایه‌گذاری در بورس باید از طریق کارگزاری‌های مجاز صورت بگیرد. علیپور با بیان اینکه استفاده از کد بورسی و اوراق هویتی دیگران برای کسب انتفاع مالی در حالی که خود آن اشخاص مطلع نباشند، تخلف است، گفت: بدیهی است که با موارد خلاف قانون نیز برابر مقررات برخورد خواهد شد. رییس پلیس امنیت اقتصادی تهران بزرگ با اشاره به کدبورسی نیز گفت: دریافت کدهای بورسی سایر اشخاص و کسب سودهای کلان پدیده جدیدی است که در حاشیه اقتصاد کشور شکل گرفته است و بعضی افراد سودجو با استفاده از کدهای بورسی دیگران و حتی مدارک هویتی آنان از سرمایه‌گذاران کلاهبرداری می‌کنند و متاسفانه این نوع کلاهبرداری نیز عمدتا توسط افراد شیک و با لباس‌های تمیز و اتوکشیده رخ می‌دهد.  وی افزود: این افراد با رفتارهای متقلبانه و با وعده‌های واهی به سرمایه‌گذاران در بورس از مدارک هویتی و کدهای بورسی آنان سوءاستفاده و کلاهبرداری می‌کنند. به همین دلیل لازم است که علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در بورس حتما اقدام به کسب مهارت و دانش مربوط به این حوزه کرده و حتما از طریق کارگزاری‌های معتبر وارد این بازار شوند. همچنین لازم است شهروندان فعالیت اقتصادی و سرمایه‌گذاری خود را در جایی انجام دهند که سرمایه آنها در دسترس باشد.

 

ارسال نظر