خبر

۱۳۹۹/۰۲/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۶۸۵۹

تاثیر حذف ۴ صفر از پول ملی بر معاملات بورس

روز گذشته بررسی لایحه اصلاح قانون پولی و بانکی کشور در دستور کار جلسه علنی مجلس شورای اسلامی قرار گرفت که از نظر فعالان بازار سرمایه این تصمیم می‌تواند در بازار سرمایه با تاثیر مالی‌رفتاری همراه باشد. در جریان بررسی کلیات این لایحه سه نماینده به عنوان موافق و سه نماینده به عنوان مخالف صحبت کردند که در نهایت پس از اظهارات رییس کل بانک مرکزی و اعلام نظر کمیسیون اقتصادی به عنوان موافق تصویب کلیات، مجلس شورای اسلامی با کلیات این لایحه موافقت کرد. احمد اشتیاقی به تاثیر این تصمیم بر روند معاملات بازار سرمایه اشاره کرد و افزود: اکنون همه سهم‌ها در بازار از قیمت ۱۰۰ تومان عبور کرده است؛ بنابراین حذف ۴ صفر از پول ملی می‌تواند به صورت روانی در بازار تاثیرگذار باشد و باعث می‌شود تا قیمت سهام به سمت اعداد پایین‌تر پیش رود. وی ادامه داد: حذف چهار صفر از پول ملی می‌تواند از نظر مالی رفتاری از سوی افرادی که به تازگی وارد بازار سرمایه شده‌اند بر بازار تاثیرگذار باشد.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه قیمت سهام در بازار، وابسته به مدل ارزش‌گذاری است و از این طریق می‌توان تعیین کرد که قیمت تعیین شده برای سهام ارزان یا گران است، گفت: از لحاظ مالی رفتاری تمایل عموم مردم بیشتر به سمت سهم‌های ارزان‌قیمت است، بنابراین زمانی که چهار صفر از پول ملی حذف شود به نوعی می‌توان سهم‌هایی که قیمت آنها بالاتر است را به سمت پایین سوق داد. وی اظهار داشت: این اقدام به منظور سر و سامان دادن وضعیت موجود و کاهش ارزش در قیمت‌ها از لحاظ صفری در نظر گرفته شده است؛ بنابراین این اقدام ممکن است از نظر مالی و رفتاری بر بازار تاثیرگذار باشد اما نمی‌تواند تاثیر خاصی روی ارزش شرکت‌ها داشته باشد.

اشتیاقی اظهار داشت: حذف ۴ صفر از پول ملی باعث روان‌تر شدن قیمت سهم‌ها می‌شود اما این مساله باید مشخص شود سهامی که نرخ آن ۱۰۰ تومان است با حذف ۴ صفر چه اتفاقی برای آنها رخ می‌دهد و چه برنامه‌هایی برای معاملات آنها انجام خواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: در مدل حذف چهار صفر از پول ملی یک سنجشی برای قیمت‌های کمتر از یک ریال تعیین می‌شود.

کد بورسی برای همه سهام‌داران عدالت صادر می‌شود

معاون سازمان خصوصی‌سازی گفت: کد بورسی برای همه سهامداران عدالت صادر می‌شود و کسانی که شماره شبای آنها تأیید شود، سودسهام عدالت ظرف یکی دو ماه واریز می‌شود. به گزارش فارس، حسن علایی در مورد روش آزادسازی سهام عدالت گفت: با اصلاحی که روز گذشته در سامانه سهام عدالت صورت گرفت، هر کس بخواهد روش مدیریت مستقیم سهام عدالت را انتخاب کند، باید وارد سامانه سهام عدالت به نشانی https://www.samanese.ir شود و گزینه مدیریت و مالکیت مستقیم سهام عدالت را انتخاب کند.  وی افزود: اگر کسی مراجعه نکند، پیش‌فرض بر این است که روش مدیریت غیرمستقیم سهام عدالت را انتخاب کرده و در واقع اداره این سهام به شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت وکالت داده می‌شود.  علایی در مورد آمار تعداد مراجعه‌کنندگان به سامانه سهام عدالت گفت: ‌آخرین آمار ظرف یکی دو روز گذشته ۳ میلیون مراجعه کنده به سامانه بوده است. البته دیروز اصلاحاتی روی سامانه انجام شد که در مقطعی باعث اختلال در سامانه سهام عدالت شد، اما این اختلال ظرف یکی دو سه ساعت برطرف شد و هم‌اکنون سامانه مشکلی ندارد.  وی در مورد اینکه ۵ میلیون سهامدار عدالت هنوز شماره شبای حساب بانکی خود را برای دریافت سود سهام عدالت دریافت نکرده‌اند، گفت: ‌البته در این دو سه روز اخیر تعدادی از این افراد به سامانه سهام عدالت مراجعه کرده و متوجه شده‌اند که سهام عدالت دارند و شماره شبای حساب بانکی خود را هم اعلام کرده‌اند.

علایی همچنین گفت: تمهیداتی فراهم کرده‌ایم که اسامی سهامداران عدالت که دارای حساب‌های بانکی بانک سپه، ملی، صادرات و بانک‌های اصلی هستند، از طریق این بانک به این افراد پیامک داده شود که اگر تمایل دارید، شماره شبای حساب بانکی خود را برای دریافت سود سهام عدالت نزد آن بانک‌ها اعلام کنید. 

علایی گفت: ‌همچنین مشمولان سهام عدالت که زیرمجموعه نهادهای حمایتی کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی قرار دارند، از طریق خود آن نهادهای حمایتی، شبای حساب بانکی آنها در سامانه اعلام می‌شود و در مورد آنها مشکلی وجود ندارد.  وی افزود: کسانی که شماره شبای حساب بانکی خود را در سامانه سهام عدالت اعلام کنند، این شماره حساب‌ها از بانک مرکزی استعلام می‌شود که معمولاً یک‌ماه زمان طول می‌کشد تا تأیید شود و بعد از تأیید شماره شبای دارنده سهام عدالت، ظرف یکی دو ماه آینده سود آنها که نزد سازمان خصوصی‌سازی محفوظ است به حساب‌شان واریز می‌شود.  معاون سازمان خصوصی‌سازی در مورد اینکه آیا مزایا و معایب انتخاب روش مدیریت سهام عدالت که شامل مستقیم و غیرمستقیم است مشخص شده است، گفت: در روش مدیریت مستقیم یعنی مدیریت سبد سهام را خود دارنده سهام برعهده می‌گیرد و مانند یک فعال بازار بورس، کدبورسی می‌گیرد و آن را مدیریت می‌کند، اما در روش مدیریت غیرمستقیم که نیازی به ورود به سامانه نیست، به شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت استانی وکالت می‌دهد که آنها سهام وی را مدیریت کنند و سود آن را به حساب فرد واریز کنند.

 

ارسال نظر