رونق بازار سرمایه با حذف چهار صفر از پول ملی

۱۳۹۹/۰۲/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۶۸۵۸

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری اهداف تاثیر حذف ۴ صفر از پول ملی را سبب ایجاد رونق بر بازار سرمایه دانست.

به گزارش سنا، مصطفی امید قائمی با اشاره به بحث اصلاح پول ملی و حذف ۴ صفر و تاثیر این امر بر بازار سرمایه گفت: هرچند وقوع این اتفاق از نظر بنیادی تاثیری بر بازار سرمایه ندارد، اما ممکن است از نظر روانی تاثیراتی را هم بر صورت‌های مالی شرکت‌ها و هم بر رویه داد و ستد بگذارد.

وی درباره منفی یا مثبت بودن این اصلاح با تشریح رویه کاری بورس‌های بین‌المللی خاطرنشان کرد: عموما سیستم معاملاتی بورس‌ها در دنیا بر اساس آستانه رقابت خاصی تعریف شده است. به این صورت که رقابت روی سهام شرکت‌ها به یک میزان نیست و بر اساس قیمت سهم آن شرکت‌ها متفاوت است.

این مدیر با سابقه بورسی ادامه داد: به عنوان مثال شرکتی که سهم آن در بازار سرمایه ۴ هزار تومان است، روی آن یک ریال یک ریال رقابت نمی‌شود. مثلا رقابت آن ۲۰ تومان ۲۰ تومان است. یا سهمی که ۱۰۰ تومان است می‌تواند رقابت آن در بازه ریال به ریال باشد. به این ترتیب سهم‌های گران قیمت و ارزان قیمت با روش‌های متفاوتی خرید و فروش می‌شوند و رقابت همه در بازه یکسان نیست. مصطفی امید قائمی با تاکید بر اینکه شرایط فوق در سیستم معاملاتی بورس ما نیز وجود دارد افزود: شاید تاکنون ضرورت تغییر سیستم معاملاتی و تبدیل آن مطرح نبود، اما چنانچه اصلاح پول ملی با حذف چهار صفر صورت گیرد باید این مهم نیز با نگاه جدی پیگیری شود.

وی ادامه داد: با حذف ۴ صفر پول ملی، دیگر نمی‌توان روی سهم‌ها به شکل فعلی رقابت کرد و حداکثر آن یک صدم است. البته باید دید تا چند رقم اعشار می‌توان قیمت را تعریف کرد که به نظر من حداکثر تا ۲ رقم خواهد بود.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری اهداف درباره تاثیر این تغییر بر رونق بازار سرمایه اضافه کرد: حذف صفر از پول ملی تا حدی می‌تواند به رونق بازار سرمایه بینجامد، اما این رونق تنها بر اثر جو روانی است. به این دلیل که هیچ تاثیر بنیادی بر سهام و داد و ستد بورس ندارد. البته در صورت اجرایی شدن این اصلاح بر پول ملی بازار سرمایه نیز باید هر چه سریع تر نسبت به تغییر سیستم معاملاتی خود و تطبیق آن با پول جدید ملی اقدام کند.

 

ارسال نظر