شاخص کل بورس در آستانه یک میلیونی شدن

۱۳۹۹/۰۲/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۶۷۶۳
شاخص کل بورس در آستانه یک میلیونی شدن

گروه بورس|

روند صعودی بازار سهام همچنان با رونق هر چه بیشتر تداوم دارد و در این میان آنچه که توانسته به مهم‌ترین دلیل افزایش قیمت‌ها بدل شود، چیزی نیست جز هجوم نقدینگی. بر این اساس روز گذشته نیز به لطف هجوم پول تازه نفس به بازار سهام شاخص بورس تهران به میزان 39 هزار و 302 واحد رشد کرد و به سطح 917 هزار واحد رسید. در پایان معاملات این روز نمادهای «فارس»، «فولاد» و «فملی» با بیش از 7 هزار واحد تاثیر بیشترین اثر را بر صعود دماسنج بورس تهران داشتند. 

در این روز افزایش 4.48 درصدی میانگین قیمت‌ها در بازار یاد شده ارزش این بازار را از 3 هزار و 442 هزار میلیارد تومان فراتر برد. بر این اساس با احتساب قیمت 15 هزار و 600 تومانی دلار امریکا در صرافی‌های دولتی، ارزش دلاری بورس تهران به 220 میلیارد و 660 میلون دلار رسیده که در کنار ارزش 43 میلیارد دلاری فرابورس، ارزش بازار سهام کشور حدود 263 میلیارد دلار است.

در فرابورس نیز فضای کلی معاملات مشابهت زیادی با بورس داشت. در این روز نمادهای «میدکو»، «صبا» و «شگویا» بیشترین اثر را بر رشد 416 واحدی شاخص کل بازار یاد شده داشت. در این روز نماگر فرابورس به رقم 10 هزار و 703 واحد رسید.  این اعداد و ارقام در حالی به ثبت می‌رسد که تا همین چندی قبل‌تر ارزش سقوط قیمت‌ها به سبب افزایش ریسک‌های معاملاتی، فعالان بازار سرمایه را در جهت احتیاط بیشتر سوق می‌داد. آن‌طور که به نظر می‎‌رسد در حال حاضر با کاهش نرخ سپرده‌های بانکی و افزایش اعتماد عمومی به ساز و کار قیمت‌ها در بازار سهام هیچ کس از واژگونی جریان عرضه و تقاضا در بازار سهام نگران نیست. این وضعیت در حالی رخ داده که بسیاری از کارشناسان بازار سهام بر مبنای معیارهای ارزندگی بنیادی شرکت‌ها پیش از پایان سال 98 بیشتر قیمت‌های موجود در آن برهه را حبابی دانسته‌اند و از افزایش هیجان در بازار سهام سخن گفته‌اند. در حال حاضر بسیاری از نماگرهای نوسان بازار حکایت از اشباع در طرف تقاضا دارند. در این میان بسیاری نیز هستند که همچنان بر مبنای معیارهایی دیگر نظیر تغییر جریان تجارت خارجی در بازارهای بین‌المللی یا ارزش جایگزینی به ارزنده بودن نمادهای بازار سهام باور دارند.  در این خصوص حمید میرمعینی معتقد است، سال جاری در صورت وقوع اتفاقات خوب چه در حوزه سیاسی و اقتصاد جهانی و چه در حوزه نرخ ارز و سیاست‌های اقتصادی و اوضاع بازار سرمایه، شاهد بازار معقول‌تری به لحاظ بازدهی نسبت به سال ۹۸ خواهیم بود. اما اگر ریسک سیاسی و محدودیت‌‌های ناشی از تحریم کاهش پیدا کند، بازار سرمایه با اقبال بیشتری هم مواجه خواهد شد. عضو هیات‌مدیره شرکت رتبه‌بندی اعتباری ضمن بررسی بازار اظهار کرد: کسی نمی‌توانست پیش‌بینی کند که سال ۹۸ با وجود تمام تغییرات محیطی و ریسک‌های حاکم بر بازار سرمایه، یکی از سال‌های رویایی بازار سهام باشد؛ به‌طوری‌که با بازده‌های فوق‌العاده‌ای در اغلب سهم‌ها رو به رو بودیم.  میرمعینی اضافه کرد: در سال ۹۸ به دنبال تغییرات نرخ ارز، نرخ تورم و نیز به دلیل افزایش سودآوری شرکت‌ها، افزایش ارزش دارایی‌ها و منابع شرکت‌ها بازار واکنش نشان داد و بسیاری از سهم‌ها با توجه به این عوامل با اقبال و بازدهی‌های مثبت مواجه شدند.

    سهم‌های کوچک پربازده

وی به ظرفیت رشد سهام بنیادی اشاره کرد و گفت: معتقدم برخی بازدهی‌ها واقعی نبودند. تعدادی از شرکت‌های کوچک که در بورس هستند در حال حاضر ارزشی بالاتر از ارزش ذاتی خود دارند. برخی از سهم‌های بنیادی‌ نیز و باوجود اینکه بابت افزایش نرخ ارز و ارزش دارایی‌هایشان تحت تاثیر مثبت قرار گرفته، اما هنوز با ارزش ذاتی شان فاصله دارند. ممکن است در آینده این سهم‌ها به دلیل عوامل بنیادی قوی پیشرو هم باشند.

این کارشناس بازار سرمایه، سهم‌های کوچک را از پربازده‌ترین سهم‌های بازار در سال ۹۸ عنوان کرد و افزود: البته بسیاری از صنایع مانند صنعت غذایی هم با رشد زیادی همراه بودند به‌طوری‌که بیش از ۴۰۰درصد بازده داشتند، همچنین صنعت دارویی نیز بیش از ۳۰۰درصد رشد کردند.

    عوامل موثر بر بازارسرمایه

میرمعینی پیش‌بینی کرد: معتقدم بازارسرمایه در سال ۹۹ تحت تاثیر چند عامل کلان قرار می‌گیرد. معادلات بین‌المللی می‌تواند بازار را دستخوش نوسان کند. در حال حاضر ویروس کرونا نیز از عواملی است که اقتصاد بین‌المللی را متلاطم کرده به‌طوری‌که به نظر من حداقل تا ۳ ماه آینده نمی‌توانیم بر اقتصاد جامعه خوش‌بینی زیادی داشته باشیم.

وی اضافه کرد: در پیش بینی آینده بازار، سیاست‌های اقتصادی دولت اهمیت زیادی دارد، البته هدایت جریان نقدینگی به سمت بازار سرمایه و حمایت دولت از بازار مانند عرضه‌های جدید اولیه، آزادسازی سهام عدالت و پذیره‌نویسی اولین صندوق ETF دولت، اقدامات مناسبی در راستای قوت بازار سرمایه بوده است. بنابراین اگر رشد بازار به افزایش سرمایه شرکت‌ها و راه‌اندازی طرح‌ها و پروژه‌ها منجر شود می‌توانیم امیدوار باشیم تا پول به بازارهای موازی وارد نشده و در جهت رونق اقتصادی حرکت کند. 

عضو هیات‌مدیره شرکت رتبه‌بندی اعتباری برهان تصریح کرد: عامل موثر دیگر در آینده بازارسرمایه، نقش خود سازمان بورس و طرح و برنامه‌هایی است که به عنوان متولی بازار سرمایه در نظر دارد. به‌طور مثال چه اقداماتی در نحوه برخورد با افزایش سرمایه‌های شرکت‌ها یا نحوه ایجاد صندوق‌های جدید خواهد داشت.

میرمعینی گفت: هنوز سهم‌ها و شرکت‌هایی وجود دارند که می‌توانند، بازده‌ بیش از ۵۰ درصد داشته باشند. شاید بتوان گفت صنعت پتروشیمی، صنعت معدنی و فلزات اساسی اصلی‌ترین گزینه‌های اثرگذار در رشد آینده بازار سرمایه باشند.

 

ارسال نظر