نقش موثر بورس کالا در بهبود فضای کسب و کار و تعادل بازارها

۱۳۹۹/۰۲/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۶۷۲۷

محمدرضا منصوری عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس معتقد است که در سال جاری افزایش شفافیت در عملکرد شرکت‌ها و بازارها در جهش تولید اثر ویژه‌ای دارد که در این حوزه نقش سازوکار بورس کالا که منطبق بر عرضه و تقاضاست، تعیین‌کننده است.

به گزارش سنا، این نماینده مجلس عنوان کرد: این واقعیت را باید پذیرفت که بدون شفافیت قابل قبول در فعالیت‌های اقتصادی، سرمایه‌ها به بخش‌های مولد جذب نمی‌شود و همچنان انگیزه برای ورود به بازارهای سفته بازی باقی می‌ماند.

منصوری افزود: شفافیت و ایجاد رقابت واقعی در میان تولیدکنندگان و فراهم کردن زمینه انحصارزدایی در بازارها از اصول بهبود فضای کسب و کار است که این روزها توجه‌ها به بازار سرمایه به عنوان یکی از بازارهای شفاف کشور زیاد شده است. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار داشت: شفافیت در بازار کالای کشور در بستر بورس کالا به عنوان بازار رسمی کالایی رقم می‌خورد که باید زمینه رشد عرضه کالاها در این بستر به خصوص در سال جهش تولید فراهم شود؛ با تمرکز عمده معاملات محصولات مهم و مواد اولیه در بورس کالا، شرکت‌هایی که شفافیت را به جای فعالیت در فضای غیرشفاف ترجیح می‌دهند مشخص شده و می‌توان مشوق‌هایی برای این دست شرکت‌ها علاوه بر مزایای فعلی ورود به بورس در نظر گرفت.

منصوری گفت: نوسانات بالای اقتصاد و تورم ما که عمدتا ناشی از نرخ ارز است بازهم بر لزوم تمرکز معاملات و عرضه‌های مناسب مواد اولیه در بورس کالا تاکید می‌کند تا واحدهای تولیدی بتوانند با برنامه و بدون دغدغه محصول مورد نیازشان را از بورس تامین کنند.

وی در پایان با بیان اینکه مکانیسم کشف قیمت کالاها در بورس برپایه عرضه و تقاضای فعالان بازار است، گفت: اگر در این سازوکار، عمده عرضه یک کالا در برابر عمده حجم تقاضا قرار گیرد، بهترین نرخ که مورد رضایت طرفین است کشف می‌شود که همین اتفاق در تورم، کاهش التهابات و تعادل بازارها اثر ویژه‌ای خواهد داشت اما به همین نسبت هر مقدار که عرضه‌ها در بورس کم یا بخشی از تقاضا در بازار غیررسمی باشد، از نقطه ایده آل برای کشف قیمت فاصله می‌گیریم.

 

ارسال نظر