معاملات سهام بر مبنای توافق با یکدیگر در تابلو توافقی

۱۳۹۹/۰۲/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۶۶۱۹

معاون بازارهای خارج از بورس فرابورس ایران با اشاره به اینکه هیات‌مدیره سازمان بورس در راستای انسجام‌بخشی به شرکت‌های جدید مشمول ماده ۳۶ قانون احکام دایمی برنامه‌های توسعه کشور، تابلو توافقی را تشکیل داده است، گفت: در این تابلو سهام شرکت‌های جدیدالورود یعنی سهام شرکت‌هایی که به تازگی بر اساس قانون مذکور در فرابورس ایران قابل معامله می‌شوند، اما پیش از آن در بورس یا فرابورس پذیرش نشده و در نتیجه سابقه لغو پذیرش ندارند، به صورت توافقی معامله خواهند شد.

به گزارش سنا بهنام محسنی، تابلو توافقی را یک تابلو در بازار سوم فرابورس معرفی کرد که مکانیسم معاملات آن توافقی بوده و بر پایه حراج نیست؛ یعنی افراد بر مبنای توافق با یکدیگر در یک سامانه معاملاتی به نام سامانه توافقی، نقل‌وانتقال سهام و حق تقدم سهام متعلق به خود را ثبت می‌کنند که ثبت نقل‌وانتقالات از طریق ایستگاه‌های کارگزاران عضو فرابورس انجام می‌شود و دسترسی برخط یا آنلاین در معاملات تابلو توافقی وجود ندارد.

محسنی در مورد شرکت‌هایی که مشمول ماده ۳۶ قانون احکام دایمی هستند اما قبلا در یکی از بازارهای بورس تهران یا فرابورس ایران پذیرش و سپس لغو پذیرش شده‌اند، اظهار کرد: سهام و حق تقدم سهام همه این شرکت‌ها در بازار پایه معامله می‌شود در حالی که شرکت‌هایی که سابقه لغو پذیرش نداشته‌اند با شرایطی به بازار توافقی راه پیدا خواهند کرد.

او با اشاره به اینکه صرفا شرکت‌های دارای سابقه لغو پذیرش به بازار پایه راه می‌یابند، یک استثنا را در این باره مطرح کرد و گفت: در این میان نقل‌وانتقال سهام و حق تقدم خرید سهام برخی شرکت‌ها که از نظر ترکیب سهامداری شرایطی دارند که امکان انجام معاملات آنها به صورت توافقی وجود ندارد، به تشخیص کمیته درج از طریق بازار پایه انجام خواهد شد.

محسنی از تفاوت‌های مهم بازار پایه و بازار توافقی را نحوه انجام معاملات عنوان کرد و گفت: معاملات در بازار پایه بر اساس حراج است و سامانه معاملات به صورت خودکار در قیمت‌های برابر، سفارش‌های قابل تطبیق را منطبق کرده و معاملات انجام می‌شود؛ اما در سامانه توافقی، قیمت‌های برابر به صورت خودکار تطبیق داده نمی‌شود بلکه نحوه ثبت نقل‌وانتقالات بر مبنای توافقی است که بین خریدار و فروشنده خواهد بود.

معاون بازارهای خارج از بورس فرابورس ایران یادآور شد که هیات‌مدیره فرابورس در خصوص جزییات ریزساختارها از جمله دامنه نوسان، روزهای انجام معامله، حجم مبنا، حداقل حجم هر سفارش و ... در تابلو توافقی بازار سوم تصمیم‌گیری خواهد کرد و پس از تصویب این موارد، اطلاع‌رسانی‌های لازم در این زمینه صورت می‌گیرد.

 

ارسال نظر