خبر

۱۳۹۹/۰۲/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۶۵۸۵

سود سهمی شرکت‌ها را احیا کنید

اولین رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در دوران جدید بر احیای اعلام سود و زیان شرکت‌ها (EPS) توسط مسوولان بازارسرمایه تاکید کرد . به گزارش بورس‌پرس، علی صالح‌آبادی در برنامه تلویزیونی چشم‌انداز اقتصاد شبکه ایران کالا که با موضوع ریسک‌های سرمایه‌گذاری در بورس برگزار شد ضمن توصیه به مردم برای استفاده از مشاوران سرمایه‌گذاری و صندوق‌ها و پرهیز از رفتارهای هیجانی، گفت: تفکر کسب سود یک شبه از خرید و فروش سهام و اعتقاد به افزایش بی‌رویه قیمت‌ها به هیچ‌وجه درست نیست و سرمایه‌گذاران باید نگاه بلندمدت داشته باشند . وی ادامه داد: به مسوولان سازمان بورس هم توصیه اکید دارم که نسبت به از سرگیری اعلام سود و زیان شرکت‌ها (گزارش EPS) اقدام کنند. چرا که این رویه ابزار مناسبی بود و منجر به تعهد شرکت‌ها در برابر سهامداران و تلاش برای تحقق سود پیش بینی شده، عدم اعلام درآمد غیر قابل توجیه، دقت نظر حداکثری در اعلام ارقام از یک سو و نقد و بررسی تحلیل گران و کارشناسان از سوی دیگر می‌شود. صالح‌آبادی افزود: این رویه در حالی حذف شده که متغیرهای اقتصاد با تغییرات مهمی مانند کاهش قیمت نفت برنت از 80 به 20 دلار و نوسان قیمت کامودیتی‌ها و اثر کرونا روبرو شده و پیش بینی سود و زیان شرکت‌ها هر چه سریع‌تر احیا شود تا شرکت‌ها اقدام به اعلام درآمد کنندو  فعالان بازار با ضریب اطمینان بالاتری، تصمیم‌گیری کنند.

پیگیر لغو مصوبه سازمان بورس

دبیرکل کانون کارگزاران بورس با اعلام عدم اجرای رویه جدید صدور کد معاملاتی و رعایت شرط آزمون به دلیل محدودیت‌های فنی از پیگیری لغو مصوبه سازمان خبر داد. به گزارش بورس پرس، روح‌الله میرصانعی درباره اجرا یا عدم اجرای ابلاغیه 10 اسفند سال گذشته سازمان بورس مبنی بر تغییر شرایط صدور کد معاملاتی برای متقاضیان سرمایه‌گذاری در بازار سهام و شرط سپری شدن یک‌ماهه و انجام آزمون و... به بورس‌پرس توضیح داد: این رویه در حالی تاکنون به دلیل محدودیت‌های فنی اجرا نشده که کانون کارگزاران بورس، خواهان لغو مصوبه ابلاغی است. وی ادامه داد: همزمان با این پیگیری، زمینه فراهم کردن بستری برای برگزاری آزمون الکترونیکی از طریق شرکت‌های ارایه‌دهنده خدمات آنلاین (OMS) در حال انجام است اما نظر کانون کارگزاران، لغو مصوبه بوده و پیگیری‌ها ادامه دارد. براساس این گزارش، در اواخر حضور شاپور محمدی در سازمان بورس (از بهمن سال گذشته تا فروردین سال جاری)، محدودیت‌های تازه‌ای مانند رویه جدید حجم مبنای شرکت‌های بورسی و فرابورسی و شرط صدور کد معاملاتی ایجاد شد که اکثر فعالان بازار با اینگونه محدودیت مخالفت کردند . وی حتی تصمیم به محدودیت دامنه نوسان روزانه سهام از 5 به دو درصد و همچنین تغییراتی در توقف و بازگشایی نمادهای دارای نوسان 20 و 50 درصدی گرفته بود که با مخالفت گسترده کارشناسان، اعضای شورای عالی بورس و حتی رییس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد مواجه شد و در نهایت برای دومین بار اقدام به استعفا کرد که با موافقت شورای عالی بورس همراه شد تا حسن قالیباف اصل از 23 فروردین، جانشین محمدی و چهارمین رییس سازمان بورس از زمان اجرای قانون بازار اوراق بهادار (مصوبه اول آذر 84 مجلس) شود.

تاثیر تصمیم بانک مرکزی ژاپن بر بازارهای آسیایی

بازارهای آسیایی در معاملات روز دوشنبه با روند افزایشی همراه شدند در حالی که بانک مرکزی ژاپن (BOJ) محرک‌های مالی جدیدی را برای رویارویی اقتصاد این کشور با کرونا وضع کرده است. به گزارش سنا، نگرانی از افت شدید قیمت نفت به دلیل تکمیل شدن ظرفیت تمامی انبارهای نفتی از یک طرف و تصمیم بانک مرکزی ژاپن برای اجرای بسته‌های جدید محرک مالی از سوی دیگر، موجب شد متغیرهای آسیایی در ابتدا با روند کاهشی و سپس با ثبت روند افزایشی همراه شوند. به این ترتیب، شاخص آسیا پاسفیک با رشد ۱.۸ درصدی همراه شد و افت ۲.۶ هفته گذشته خود را تا حدودی جبران کرد. در حالی که نیکی ژاپن با رشد ۲.۶ درصدی رو به رو شد و شاخص بلوچیپ بازار شانگهای هم ۱ درصد مثبت شد. در سوی دیگر، شاخص آتی اس‌اند پی با رشد ۱ درصدی همراه شد و شاخص آتی یورواستاکس هم ۲.۶ درصد افزایش یافت در حالی که معاملات آتی شاخص فوتسی لندن این متغیر را با افزایش ۱.۵ درصدی همراه کرد. به این ترتیب، بانک مرکزی ژاپن متعهد شده است که میزان نامحدودی از اوراق قرضه این کشور را خریداری کند و مبلغ در نظر گرفته برای این اوراق را بیش از ۸۰ تریلیون دلار (بودجه سال گذشته برای خرید اوراق قرضه) اعلام کرد. این بانک همچنین متعهد شده است که بدهی‌های تجاری شرکت‌ها را پرداخت کرده و قوانین بازپرداخت بدهی‌ها را تسهیل کند. بر این اساس، در هفته جاری ۱۷۳ شرکت گزارش عملکرد سود و زیان خود را منتشر خواهند کرد و به این ترتیب، این هفته یکی از مهم‌ترین هفته‌های مالی برای وال استریت و بازارهای جهانی خواهد بود. شرکت‌هایی که در این هفته گزارش عملکرد خود را منتشر خواهند کرد شرکت‌های اپل، آمازون، فیس بوک، مایکروسافت، کاترپیلار، فورد، جنرال الکتریک و شورون خواهند بود. تحلیلگران معتقدند جنگ تجاری چین و امریکا و پس از آن پاندمیک شدن ویروس کرونا موجب شده است که این شرکت‌ها در گزارش عملکرد خود حرفی از سود به میان نیاورند و به این ترتیب افت ۱۵ درصدی شاخص اس‌اند‌پی در چهار ماه اول اجتناب‌ناپذیر است.

 

ارسال نظر