رویداد

۱۳۹۹/۰۲/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۶۴۶۵

نگاهی بر معاملات بورس  از ابتدای ۹۹ تاکنون

شاخص بورس از ابتدای امسال تاکنون در مدت ۲۰روز معاملاتی، با ثبت بیش از ۲۲۹هزار واحد رشد، بازدهی ۴۴.۶۵درصدی را در این مدت نصیب سرمایه‌گذاران خود کرده است. به گزارش ایبنا، در جریان معاملات بورس اوراق بهادار در سال جاری در مدت ۲۰ روز معاملاتی، تعداد ۱۴۱میلیارد و ۳۰۷میلیون سهم و حق تقدم به ارزش ۱۲۵۲هزار و ۲۹۸میلیارد ریال در ۲۲ میلیون و ۹۸۸هزار و ۲۴۱دفعه در بورس اوراق بهادار مورد معامله قرار گرفته است. همچنین بررسی معاملات بازار سهام به تفکیک بازار نشان می‌دهد در این مدت ۸۴میلیارد و ۲۲۲میلیون سهم به ارزش ۵۵۴هزار و ۷۸۱میلیارد ریال در ۸ میلیون و ۹۱۰هزار و ۵۲۷نوبت در بازار اول؛ ۵۳میلیارد و ۶۳۶میلیون سهم به ارزش ۶۵۳هزار و ۹۸۸میلیارد ریال در ۱۳ میلیون و ۹۰۴هزار و ۹۱۳نوبت در بازار دوم؛ ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار هزار برگه به ارزش ۶ هزار و ۲۳۲میلیارد ریال در ۲ هزار و ۵۹۴نوبت در بازار بدهی، ۲۸۰هزار قرارداد به ارزش ۲۳۰میلیارد ریال در ۸ هزار و ۵۸۳نوبت در بازار مشتقه و ۳ میلیارد و ۴۴۲میلیون واحد از صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس تهران به ارزش ۳۷ هزار و ۶۸میلیارد ریال در ۱۶۱ هزار و ۶۳۳نوبت مورد معامله قرار گرفته است. شاخص کل نیز که معاملات امسال بورس را از ۶۴۵هزار و ۷۶۳واحد آغاز کرده، تاکنون با ۲۲۹هزار و ۲۲واحد رشد، معادل ۴۴.۶۵ درصد افزایش را به ثبت رسانده و به ۷۴۱هزار و ۹۲۳واحد رسیده است.

شاخص بازار اول نیز در این مدت با رشد ۳۶۲هزار و ۷۳۱واحدی و شاخص بازار دوم با رشد یک میلیون و ۸۸هزار و ۹۴واحدی به ترتیب ۴۴.۷۱ و ۴۴.۶۹درصد افزایش داشته‌اند.

هدایت مشتری به کارگزاری خاص تخلف آشکار است

مدیرعامل سمات هشدار داد دفاتر پیشخوان دولتی حق ندارند مشتریانی را که برای ثبت نام در سجام و احراز هویت مراجعه می‌کنند، به کارگزاری خاصی هدایت کنند و در صورت اثبات تخلف، به مراجع قضایی معرفی می‌شوند. . به گزارش سنا، حسین فهیمی گفت: راهنمایی مراجعه‌کنندگان به کارگزاری خاص، تخلف آشکار و نوعی رفتار تبعیض آمیز است. وی با اشاره به دریافت برخی گزارش‌ها از تخلفات صورت گرفته در این خصوص گفت: اگر گزارش‌های دریافتی تایید شود، دسترسی دفاتر متخلف را به خدمات سجام قطع و آنها را به مراجع قضایی معرفی خواهیم کرد. مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه تاکید کرد: دفاتر پیشخوان علاوه بر اینکه نباید مبلغ اضافه دریافت کنند، حق ندارند مراجعه‌کنندگان برای احراز هویت را به کارگزاری خاصی هدایت کنند؛ چرا که این کار هم جنبه مجرمانه دارد و هم مغایر با اصول رقابت است . فهیمی افزود: دفاتر پیشخوان، فقط کار احراز هویت را انجام می‌دهند و مشتری از بین ۱۰۸ کارگزاری معرفی شده، بر اساس سلیقه و تصمیم خود حق انتخاب دارد و همه این کارگزاری‌ها هم خدمات یکسان انجام می‌دهند. مدیرعامل سمات همچنین با اشاره به تخلف برخی دفاتر درخصوص مبلغ دریافتی برای احراز هویت از طریق سامانه سجام گفت: بنابر اطلاعات رسیده و گزارش‌های مردمی، برخی از دفاتر پیشخوان دولت، هنگام ثبت‌نام حضوری مشتریان دریافت کد بورسی و احراز هویت برای سامانه سجام، اقدام به دریافت مبالغی تا چند برابر میزان تعیین شده کرده‌اند. فهیمی تصریح کرد: هزینه ثبت‌نام آنلاین و الکترونیکی در سامانه سجام ۱۰ هزار تومان است که از طریق درگاه پرداخت سامانه قابل واریز است و دفاتر پیشخوان برای انجام خدمات احراز هویت مشتریان صرفا مجاز به دریافت ۵ هزار تومان برای شخص اصیل و ۱۰ هزار تومان برای نماینده قانونی هستند که به عنوان کارمزد دفاتر در نظر گرفته شده است.

بزرگ‌ترین رشد هفتگی تاریخ بورس به ثبت رسید

شاخص بورس در جریان معاملات بورس اوراق بهادار در هفته‌ای که گذشت با ثبت رشد بیش از ۹۶ هزار واحدی، بیشترین رشد هفتگی تاریخ بورس را به ثبت رساند و ۱۵ درصد بازدهی را نیز نصیب سهامدارن خود کرد. به گزارش تسنیم، در جریان معاملات بورس اوراق بهادار در هفته‌ای که گذشت، تعداد 37 میلیارد و 236میلیون انواع اوراق بهادار به ارزش 398 هزار و 185 میلیارد ریال در 5 میلیون و 696هزار و 989 دفعه طی 5 روز معاملاتی مورد معامله قرار گرفت که به ترتیب 2.41 درصد کاهش، 14.55 درصد افزایش و 23.59 درصد افت را نسبت به هفته قبل‌تر تجربه کردند. این درحالی است که تعداد یک میلیارد و 9 میلیون واحد از صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس تهران هم در هفته گذشته به ارزش کل بیش از 11 هزار و 311 میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت که به ترتیب با 90.18 و 90.35 درصد افزایش همراه شدند. در بازار بدهی نیز که اوراق مشارکت، گواهی سپرده و صکوک معامله می‌شود، در این مدت تعداد یک میلیون و 200 هزار برگه اوراق مشارکت به ارزش کل بیش از یک هزار و 190 میلیارد ریال معامله شد. این گزارش می‌افزاید: شاخص بورس در پایان معاملات هفته منتهی به 5 اردیبهشت با 96 هزار و 160 واحد افزایش، معادل 14.89 درصد رشد را به ثبت رساند و به رقم 741 هزار و 923 واحد رسید. شاخص کل هموزن نیز در این مدت با 26 هزار و 497 واحد افزایش معادل 11.75 درصد رشد کرد و رقم 252 هزار و 56واحد را به نمایش گذاشت.

 

ارسال نظر