توجه بنیاد مستضعفان به ظرفیت‌های بازار سرمایه

۱۳۹۹/۰۲/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۶۳۷۴
توجه بنیاد مستضعفان به ظرفیت‌های بازار سرمایه

گروه بورس|

رونق بورس تهران در روزهای گذشته با قدرت بیشتری نسبت به آنچه در دو سال قبل شاهد بودیم تداوم یافته است. بر این اساس اگر چه افزایش قیمت‌ها در بازار سرمایه به لطف کاهش ارزش پول ملی قدمتی بیش از دو سال دارد، با این حال آنچه سبب شده تا بورس و فرابورس این روزها بیش از گذشته مورد توجه سرمایه‌گذاران به خصوص افراد مشتاق به حضور در بازار سرمایه که تا پیش از این تجربه سرمایه‌گذاری نداشته‌اند، قرار گیرد نه ارزندگی سهام بلکه تسریع در سرعت رشد قیمت آن است.

روز گذشته آخرین رکوردشکنی بورس تهران که بیش از هر چیز تحت تاثیر رشد قیمت در نمادهای «فارس»، «فولاد» و «وبملت »رخ‌داد، به افزایش ۱۷ هزار و 137 واحدی شاخص کل بورس تهران منجر شد. پیشروی این شاخص سبب شد تا عملکرد روزانه آن به تغییر ۲.۴۲ درصدی ارزش بازار منجر شود و در نتیجه در سطح شاخص کل را در محدوده ۷۲۶ هزار و ۱۳۷ واحد قرار دهد.

بر این اساس هجوم نقدینگی به بازار سرمایه سبب شد تا در پایان معاملات روز سه شنبه شاهد افزایش ارزش بازار یادشده به سطح ۲هزار و ۷۲۸ هزار و ۴۴۸ میلیارد تومان باشیم.

در فرابورس نیز سمت و سوی معاملات مانند بورس تهران افزایشی بود به‌طوری که رشد ۱۳۵ واحدی شاخص کل این بازار، به ۸ هزار و۸۷۶ واحدی شدن آن انجامید. بنا بر آنچه بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه عنوان می‌کنند مهم‌ترین دلیل رشد شاخص‌های بازار یادشده هجوم نقدینگی است که توانسته ارزش بورس تهران را با احتساب دلار ۱۵ هزار و ۳۵۰ تومان صرافی‌های دولتی به ۱۷۷ میلیارد و ۷۴۹ میلیون دلار برساند.

 آن‌طور که از گزارش‌ها و آمار به ثبت رسیده در بورس تهران استنباط می‌شود افزایش تقاضا برای صدور کد‌های بورسی در نخستین ماه سال جاری به تنهایی با ۵ ماه نخست سال گذشته برابری می‌کند. این در حالی است که هجوم پول تازه نفس در مدت یاد شده نیز تقریباً 33 درصد از کل پولی است که در سال گذشته وارد بازار سرمایه شده است. تمامی این عوامل سبب شده تا در حالی که بسیاری از تصمیم‌سازان اقتصادی با اعلام رضایت از روند شکل گرفته در بازار سرمایه از تداوم حمایت‌ها برای رونق در این بازار سخن می‌گویند عده‌ای نیز هجوم نقدینگی را زنگ خطری برای روند موجود در نظر بگیرند و نسبت به عواقب آتی آن هشدار دهند.

  لزوم توجه به هدایت نقدینگی

 همانطور که در بسیاری از گزارش‌های پیشین نیز به آن اشاره شد به رغم وجود نگرانی‌های مورد بحث می‌توان جریان نقدینگی را به گونه‌ای سامان داد که ضمن تسریع عرضه‌های اولیه و تامین مالی حاصل از این طریق، بر عمق بازار سرمایه نیز افزوده شود. بنابراین می‌توان گفت در حال حاضر آنچه می‌تواند بازار سرمایه را در جهت هدایت هدفمند نقدینگی یاری کند گسیل سرمایه‌های وارد شده آن به سمت شرکت‌هایی است که تا پیش از این از مواهب حضور در بازار سرمایه بی‌بهره بودند. حصول چنین امری نه تنها از حبابی‌تر شدن قیمت در نمادهای موجود جلوگیری می‌کند بلکه با افزایش تعداد شرکت‌های مورد معامله زمینه را برای تامین مالی آنها در بازار اوراق بدهی نیز فراهم می‌سازد. چنین امری ضمن جلوگیری از تخریب اعتماد عمومی نسبت به بازار سرمایه می‌تواند در بلندمدت به بزرگ‌شدن بدنه جامعه سرمایه‌گذاری ایران و ماندگاری آنها در فرایند عرضه و تقاضای بازار سرمایه تاثیری قابل توجه بگذارد.

از این رو می‌توان گفت که توجه به منافع حاصل از افزایش نمادهای حاضر در بازار سرمایه و تسریع روند عرضه‌های اولیه یکی از دلایلی است که سیاست‌گذاران را بر آن داشته تا در ماه‌های اخیر توجه بیشتری نسبت به ورود شرکت‌های دولتی و حاکمیتی به بازار سهام داشته باشند. چرا که ورود شرکت‌ها به بازار سرمایه ضمن تحقق اهداف کلان اقتصادی به تسهیل فعالیت آنها و بهره مندی از مشوق‌های مالیاتی و سهولت وام‌گیری منجر می‌شود.

در همین راستا یکی از موسساتی‌که در سال‌های اخیر بخشی از شرکت‌های تابع خود را به بازار سرمایه فرستاده بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی است. این بنیاد در سال گذشته دو شرکت دوده صنعتی فام و جنرال مکانیک را به بازار سهام عرضه کرد و پیش از این نیز شرکت‌هایی نظیرهتل پارسیان کوثر اصفهان، پاکدیس، دامداری تلیسه نمونه، شیر و گوشت زاگرس شهرکرد، فولاد کاوه جنوب کیش به جمع نمادهای مورد معامله در بازار سرمایه افزوده بود. 

به نظر می‌رسد که تجربه‌های پیشین بنیاد مستضعفان در بازار سرمایه حالا این موسسه را برآن داشته تا بر عرضه تعداد بیشتری از شرکت‌ها از این طریق به تامین مالی در بازار سرمایه بپردازد. در همین راستا سید پرویز فتاح، کلیات برنامه بنیاد برای حضور در بازار سرمایه و استفاده از ظرفیت‌های قانونی به منظور حضور موثر این بنیاد در بازار سرمایه را تشریح کرد.

به گزارش فارس، سید پرویز فتاح با اشاره به کلیات برنامه بنیاد مستضعفان برای حضور در بازار سرمایه و استفاده از ظرفیت‌های قانونی در بازار سرمایه اظهار کرد: ارتقای نقدشوندگی سهام شرکت‌های گروه بنیاد، تسریع در پذیرش شرکت‌ها در بازار سرمایه، ارتقای شفافیت گزارش دهی، هدایت منابع بازار سرمایه به منظور تحقق جهش تولید، بهبود کیفیت صورت‌های مالی شرکت‌ها با استفاده از ظرفیت‌هایی نظیر افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها و تکمیل زنجیره ارزش در بنیاد از رئوس برنامه‌های بنیاد مستضعفان برای حضور در بازار سرمایه است.

    تسهیل نقدشوندگی 

سـهام شـرکت‌های زیرمجموعه بنیاد

رییس بنیاد مستضعفان با اشاره به لزوم بهبود نقدشوندگی سهام شرکت‌های گروه بنیاد از طریق تشکیل صندوق‌های بازارگردانی گفت: تشکیل صف‌های خرید و فروش سنگین به مدت طولانی برای سهام در بازار سرمایه، از مواردی است که نقدشوندگی سهام را با اختلال مواجه می‌سازد و به این منظور، به نهادهای مالی فعال زیرمجموعه بنیاد دستور داده شده است، به منظور حفظ منافع سهامداران خرد و برای کمک به افزایش کارایی بازار سرمایه، نقدشوندگی سهام زیرمجموعه بنیاد را مدنظر قرار دهند.

فتاح با اشاره به آثار مثبت پذیرش شرکت‌ها در بازار سرمایه گفت: ارتقای شفافیت و امکان تامین مالی برای توسعه فعالیت‌ها و همچنین بهره مندی عموم مردم از عواید فعالیت اقتصادی شرکت‌های موجود، از آثار مثبت حضور شرکت‌ها در بازار سرمایه است.

   هدف‌گذاری حضور حداکثری 

در بازار سرمایه

وی ادامه داد: با توجه به تأکید مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی و مردمی شدن اقتصاد، بنیاد مستضعفان اراده جدی دارد تا شرکت‌های گروه بنیاد، حضور حداکثری در بازار سرمایه داشته باشند. به همین منظور برای هر شرکت یک برنامه برای پذیرش در بازار سرمایه تهیه شده که اجرایی شدن این برنامه توسط هلدینگ‌‌‌ها و بنیاد به‌طور مستمر در حال انجام است.

رییس بنیاد مستضعفان تأکید کرد: شفافیت همواره مورد تاکید ما بوده و هست و شرکت‌ها موظف هستند از هرگونه تاخیر در اطلاع‌رسانی و هرگونه مصادیق عدم شفافیت که منجر به توقف طولانی مدت نمادها در بازار سرمایه شود اجتناب کنند.

   افزایش سرمایه 

از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها

وی درباره استفاده از ظرفیت بازار سرمایه برای تحقق جهش تولید در شرکت‌های گروه بنیاد، توضیح داد: افزایش سرمایه به شیوه‌ای که منابع لازم برای تحقق افزایش تولید و توسعه فعالیت‌ها را برای شرکت‌ها فراهم کند یکی از الزامات جهش تولید است. رییس بنیاد مستضعفان همچنین افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها را از مواردی دانست که می‌تواند با ساماندهی به صورت‌های مالی شرکت‌ها، علاوه بر متناسب سازی ارقام صورت‌های مالی شرکت‌ها با قیمت‌های واقعی، به ارتقای وضعیت اعتباری شرکت‌ها نزد بانک‌ها و اعتباردهندگان و همچنین بهبود نگاه سهامداران در بازار سرمایه به این شرکت‌ها منجر شود.

  تجدید ارزیابی 

دارایی‌های  استهلاک‌ناپذیر در اولویت

فتاح اظهار داشت: از شرکت‌های گروه بنیاد خواسته شده است تا با اولویت تجدید ارزیابی دارایی‌های استهلاک ناپذیر و در صورت لزوم با ارزیابی جنبه‌های مختلف تجدید ارزیابی برخی دارایی‌های استهلاک پذیر، نسبت به پیشنهاد این موضوع به سهامداران اقدام کرده و در عین حال، تأکید شده است که همه این مراحل باید با اطلاع‌رسانی مستمر به بازار سرمایه در قالب سامانه کدال و بر مبنای مقررات بازار سرمایه انجام شود.

   ۱۶ شرکت بنیادی در حال پذیرش 

برای عرضه سهام

فتاح اظهار داشت: در حال حاضر ۳۲ شرکت بنیاد مستضعفان در بورس فعال هستند که دو شرکت جنرال مکانیک و دوده صنعتی فام، در سال ۹۸ عرضه شد و هم اکنون ۱۶ شرکت دیگر هم در حال پذیرش برای عرضه سهامشان در بورس هستند. براساس این گزارش، فتاح پیش از این نیز در این باره گفته بود: ۳۲ شرکت عمده ما در بورس فعال است و امسال بنا داریم هر تعداد شرکت که بتوانیم وارد بورس کنیم، اما بورس به هر حال ضوابطی دارد و هر شرکت باید سه سال متوالی در سود باشد که در حال رعایت ضوابط هستیم.

 

ارسال نظر