تناقض ابلاغیه جدید بورس به کارگزاری‌ها چیست؟

۱۳۹۹/۰۲/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۶۳۲۳

درحالی که سازمان بورس بخشنامه مربوط به زیرساخت‌های معاملات برخط شرکت‌های کارگزاری و الزامات جدید در اخذ سفارش‌های مشتریان را ابلاغ کرده است، یک کارشناس بر این باور است که خطاب بخشنامه باید به شرکت‌های دارنده سامانه معاملات آنلاین یا شرکت فناوری باشد، نه کارگزاری‌ها.

به گزارش ایسنا، مدیریت فناوری اطلاعات سازمان بورس و اوراق بهادار در بخشنامه‌ای به مدیران عامل بورس تهران و فرابورس در خصوص زیرساخت‌های معاملات برخط شرکت‌های کارگزاری اعلام کرد که ارسال سفارشات پربسامد (فاصله زمانی دو سفارش یک مشتری روی یک نماد کمتر از ۳۰۰ میلی ثانیه) مجاز نیست در زیرساخت معاملات برخط و برخط گروهی چنانچه دو سفارش روی یک نماد متعلق به یک مشتری دریافت شود و فاصله زمانی بین آنها کمتر از ۳۰۰ میلی‌ثانیه باشد، کارگزاری مکلف است سفارش دوم را رد کند و علت رد سفارش را به کاربر نمایش دهد (عدم‌رعایت فاصله زمانی مجاز برای ثبت سفارش روی یک نماد). همچنین به منظور ایجاد رویه یکسان برای تمامی سرمایه‌گذاران و رعایت عدالت در رقابت ثبت سفارش در آغاز زمان شروع پیش گشایش یک جلسه معاملاتی، کارگزاری در هیچ یک از زیرساخت‌های بند ۴ و ۶ ماده یک دستورالعمل اجرایی معاملات برخط، قبل از آغاز زمان پیش گشایش بازار مجاز به اخذ سفارش از مشتری/ معامله‌گر و پردازش آن نیست و نباید امکاناتی بدین منظور در زیرساخت‌های مذکور به کاربر ارایه شود. به منظور کمک به نظارت بهینه بر سفارش‌ها و معاملات در بازار، طبق قاعده تعیین شده توسط شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، شرکت‌های کارگزاری مکلفند به ازای هر یک از انواع سفارش زیر مطمئن شوند که مقدار صحیحی در فیلد (کد شهر) حین ارسال سفارش از طریق زیرساخت بند ۵ ماده یک دستورالعمل اجرایی معاملات برخط به سمت هسته معاملات ارسال می‌شود. عدم رعایت موارد ذیل می‌تواند منجر به بروز مشکلاتی شود به همین جهت در صورت ارسال مقادیر اشتباه تخلف کارگزاری به‌شمار خواهد آمد.

 در این ابلاغیه آمده است که به‌منظور شفاف سازی و جلوگیری از بروز برخی از ابهامات برای سرمایه‌گذاران، کارگزاری باید زمان قرار گرفته از سفارش در صف خرید و فروش در هسته معاملات بورس را به کاربر به‌صورت واضح نمایش دهد به گونه‌ای که کاربر به وضوح تمایز زمان دریافت سفارش از مشتری زمان قرارگیری آن در هسته معاملات را مشاهده کند.همچنین در راستای بند ۲۹ ماده ۱۶ دستورالعمل اجرایی معاملات برخط، کارگزاری باید امکان کنترل و مدیریت میزان سقف اعتباری خود در ارسال سفارشات به هسته معاملات در هر یک از بورس‌ها را داشته باشد به نحوی که در صورت رسیدن به سقف مذکور، سفارش خرید جدید و هسته معاملات ارسال نشود. به گزارش ایسنا، در این راستا، فردین آقابزرگی کارشناس بازار سرمایه، با بیان اینکه بخش‌نامه عملیات اجرایی ورود سفارشات، عمدتا برمی‌گردد به قابلیت‌های موجود در سامانه‌های معاملات آنلاین، اظهار کرد: رویه‌ای که درحال حاضر وجود دارد این است که اگر مشتری سفارش داد، بلافاصله اگر شخص دیگری بیش از قیمت مورد سفارش، سفارش خود را ارایه کرد، سیستم به صورت اتوماتیک قیمت را یک ریال افزایش یا کاهش می‌دهد. وی ادامه داد: تناقضی که رویه مذکور با ابلاغیه جدید دارد این است که قابلیت در سامانه‌های معاملات آنلاین است که در اختیار شرکت‌های کارگزاری نیست اما از شرکت‌های کارگزاری خواسته شده است که ظرف ۱۰ روز نسبت به ورود سفارش‌هایی که مشتریان همانند الگویتم تریدینگ یا خودکار وارد می‌کنند جلوگیری کنند. بدین منظور معیاری تعیین شده که اگر کمتر از ۳۰۰ میلی ثانیه اختلاف قیمتی باشد که یک مشتری با خودش رقابت کرده باشد، کارگزار باید از ورود سفارشش جلوگیری کند. درحالی که این موضوع امکان پذیر نیست، زیرا سامانه معاملات نامک و سامانه معاملات آنلاین تحت اختیار منطق الگوریتمی در اختیار کارگزاری نیست. در واقع خطاب بخشنامه باید از سازمان به شرکت‌های دارنده سامانه معاملات آنلاین یا شرکت فناوری باشد.

 

ارسال نظر