روی خط خبر

۱۳۹۹/۰۱/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۶۲۰۰

کرونا و ظهور نسل جدیدی از ابزارهای مالی اسلامی

موسسه رتبه‌بندی استاندارد‌ اند‌پورز در گزارشی از احتمال ظهور نسل جدیدی از ابزارهای مالی اسلامی خبر داد. به گزارش سنا به نقل از شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه، این موسسه اعلام کرد: بحران ناشی از ویروس کرونا می‌تواند منجر به افزایش انتشار صکوک اجتماعی شده و ظهور نسل جدیدی از ابزارهای مالی اسلامی را در پی داشته باشد؛ به عنوان مثال، صکوکی که نرخ اقساط آن در صورت انجام مسوولیت‌های اجتماعی خاص توسط بانی نظیر حمایت از سیستم درمانی یا کمک به شرکت‌های آسیب دیده از کرونا کاهش یابد. همچنین، احیای برخی از ابزارهای مالی قدرتمند اسلامی نظیر وقف و زکات نیز می‌تواند نقش بسزایی در کاهش تاثیر کرونا بر بخش‌های آسیب‌پذیر داشته باشد. بر اساس گزارش موسسه رتبه بندی استاندارد ‌اند‌پورز، این رویداد نه تنها منطبق با اهداف دین مبین اسلام بوده، بلکه باعث رشد صنعت مالی نیز می‌شود.

رشد آسیایی‌ها به دنبال افزایش متغیرهای وال‌استریت

بازارهای آسیایی آخرین روز معاملاتی هفته را در مدار مثبت به سر بردند در حالی که دونالد ترامپ با اعلام بازگشایی فعالیت‌های اقتصادی امریکا، چرخه تجاری این کشور را به حرکت درآورد. به گزارش سنا، تصمیم ترامپ مبنی بر بازگشایی تدریجی فعالیت‌های اقتصادی در امریکا و همچنین تلاش چین برای بهبود رشد منفی اقتصادی خود پس از پاندمیک، بازارهای آسیایی را با روند مثبت همراه کرد. در این بین، شاخص آسیا پاسفیک به غیر از ژاپن با افزایش ۲.۶ درصدی همراه شد و شاخص CSI چین نیز روند مثبت ۱.۸ درصدی را از آن خود کرد و شاخص اس‌اند پی استرالیا نیز ۲.۲ درصد روند افزایشی را از آن خود کرد. اقتصاد چین در سه ماه اول ۲۰۲۰ میلادی با رشد منفی اقتصادی همراه شد و افت ۶.۸ درصدی را در کارنامه خود به ثبت رساند . به این ترتیب، بدترین عملکرد تاریخ این کشور از زمان تعریف شاخص GDP در سال ۱۹۹۳ میلادی در این کشور به ثبت رسید. وضعیت سرمایه‌گذاری چین در ماه مارچ نیز همچنان کاهشی بوده است و شاخص کالاهای خرده فروشی به مشتریان نیز افت ۱۵.۸ درصدی داشته است. کارشناسان معتقدند که آمار اقتصادی چین و پیش بینی‌ها نشان‌دهنده این است که دنیا در بدترین وضعیت اقتصادی خود در چند دهه اخیر به سر می‌برد که ناشی از نوسانی شدن سهام بازارهای آسیایی در پی نگرانی سهامداران از اوضاع پاندمیک جهانی است. آیاکو سرا، تحلیل‌گر بازار در بانک سومیتومو میتسویی در این خصوص بیان داشت: بازارهای سهام عکس العملی عادی نسبت به بازگشایی فعالیت‌های اقتصادی در امریکا نشان داده‌اند و این نشان‌دهنده این است که نمیخواهند از فعالیت‌های اقتصادی جا بمانند. بسیاری از بازارهای آسیایی به همین دلیل شروع خوبی را در معاملات امروز داشتند و به دنبال رشد قیمت سهام در وال‌استریت که در پی حمایت امریکا و لغو برخی تحریم‌ها و محدودیت‌های اقتصادی در این دوران اعلام شده بود، با روند مثبت همراه شدند. به این ترتیب، در این بازارها، شاخص نیکی ژاپن با رشد ۲.۵ درصدی همراه شد و شاخص کاسپی کره جنوبی نیز ۳.۲درصد افزایش یافت.

رشد 8 درصدی شاخص بورس تهران در یک هفته

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز چهارشنبه (۲۷ فروردین) به عدد ۶۴۵ هزار و ۷۶۲ واحد رسید که در مقایسه با پایان هفته گذشته حدود هشت درصد رشد را تجربه کرد.در پنج روز معاملات هفته‌ جاری، شاخص بورس ۴۸ هزار و ۶۶۸ واحد افزایش داشت؛ شاخص کل در پایان روز چهارشنبه (۲۰ فروردین) با عدد ۵۹۷ هزار و ۹۴ واحد به معاملات پایان داد که این رقم در روز چهارشنبه (۲۷ فروردین ماه) به عدد ۶۴۵ هزار و ۷۶۲ واحد رسید. شاخص آزاد شناور در آخرین روز معاملات هفته گذشته ۷۷۱ هزار و ۸۵۶ واحد بود که در روز چهارشنبه این هفته به رقم ۸۲۲ هزار و ۷۲۴ واحد رسید و افزایش ۵۰ هزار و ۸۶۸ واحدی را رقم زد. همچنین شاخص کل (هم وزن) در پایان هفته گذشته ۲۱۳ هزار و ۷۸۳ واحد بود که در هفته جاری این عدد به ۲۲۵ هزار و ۵۵۸ واحد و شاخص قیمت (هم وزن) از ۱۴۲ هزار و ۲۲۷ واحد به عدد ۱۵۰ هزار و ۱۰ واحد رسید. در پنج روز معاملاتی این هفته بازار سرمایه نمادهای بانک ملت، بانک تجارت، فولاد مبارکه اصفهان، گلوکوزان، پالایش نفت اصفهان و ملی صنایع مس ایران در گروه نمادهای پربیننده قرار داشتند. در هفته‌ای که گذشت گروه‌های شیمیایی، بانک‌ها، فرآورده‌های نفتی، صنایع غذایی به جز قند و شکر، خودرو و قطعات، مواد دارویی، بیمه و بازنشسته، کانی‌های غیرفلزی، کانی‌های فلزی، فلزات اساسی، چند رشته‌ای صنعتی و سیمان با رشد مثبت بر شاخص کل همراه بودند. هفته‌‌ای که گذشت بانک‌ها و موسسات اعتباری، خودرو و قطعات، فلزات اساسی، شیمیایی، فرآورده‌های نفتی، صنایع غذایی به جز قند و شکر، مواد دارویی، سیمان، آهک و گچ، کانه‌های فلزی، سرمایه‌گذاری‌ها، حمل و نقل، بیمه و بازنشستگی، محصولات فلزی، انبوه‌سازی املاک و مستغلات، واسطه‌گری‌های مالی و پولی و صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله نسبت به دیگر صنایع بیشترین حجم معاملات را داشتند. 

 

ارسال نظر