رویداد

۱۳۹۹/۰۱/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۶۱۳۰

افزایش۱۴۰۰درصدی فروش دلیل اختلال سامانه معاملات

مدیرعامل مدیریت فناوری بورس تهران با اعلام دلیل اختلال سامانه معاملات از افزایش ۱۴۰۰ درصدی فروش سهام شرکت‌های جدید در یک هفته و احتمال زیاد تغییر رویه در داد و ستد این گروه خبر داد. به گزارش سنا، روح‌الله دهقان درباره اختلال سامانه معاملات بازار سهام که موجب بروز مشکلاتی در داد و ستدها شده به بورس پرس گفت: این مشکل و اختلال که محدود به سهام شرکت‌های بورسی است، ناشی از افزایش فشار فروش در دو نماد سرمایه‌گذاری کشاورزی کوثر و تامین سرمایه بانک ملت بوده و در حال برطرف شدن است. وی ادامه داد: واقعیت این است که به دلیل محدودیت در تخصیص سهام عرضه اولیه و افزایش تعداد متقاضیان شرکت‌های جدید، هنگام فروش سهام این گروه که با افزایش ۱۴۰۰درصدی در یک هفته از ۲۰ هزار فروش به ۳۰۰هزار فروش رسیده، سامانه معاملات بار بسیار زیادی را متحمل می‌شود و زمینه اختلال یکی از دو سامانه جدای بورس یا فرابورس را فراهم می‌کند. این مقام مسوول در برابر این سوال که با توجه به عرضه اولیه ۸ میلیارد سهم شستا در فردا، آیا مشکلی در سامانه معاملات رخ نخواهد داد و اینکه چه تمهید و برنامه‌ای برای حل مشکلات ناشی از فشار فروش سهام شرکت‌های تازه وارد وجود دارد به بورس پرس توضیح داد: سامانه معاملات عرضه‌های اولیه از دو سامانه بورس و فرابورس جدا بوده و مشکلی برای فردا نیست. دهقان افزود: برای حل اختلال ناشی از فشار فروش شرکت‌های جدید هم به مدیران بورس و فرابورس پیشنهاد داده شده معاملات سهام این گروه بعد از اتمام زمان معاملات و بین 30: 12تا 30: 13 دقیقه باشد تا از بار زیاد ناشی از فشار فروش سنگین بر سامانه جلوگیری شود. این اقدام دربرخی موارد رخ داده اما درخواست شده به صورت یک رویه مشخص باشد . به گفته وی، پیشنهاد مدیریت فناوری بورس تهران مبنی بر انجام معاملات سهام شرکت‌های تازه وارد در فرصت یک ساعته و بعد از پایان معاملات با احتمال زیاد مورد موافقت مدیران بورس و فرابورس قرار می‌گیرد و به زودی و شاید از هفته آینده اجرایی شود.

بازارهای آسیایی جانی دوباره گرفتند

بازارهای آسیایی در روز سه شنبه به روند افزایشی نسبی خود ادامه دادند در حالی که آمار تجاری چین نسبت به آنچه پیش‌بینی می‌شد، امیدوارکننده‌تر بود. در حالی که برخی از کشورها، فعالیت‌های اقتصادی خود را از سرگرفته‌اند و برخی از محدودیت‌های ناشی از ویروس کرونا را لغو کرده‌اند، خبرهایی حاکی از رشد آمار تجاری چین به گوش می‌رسد که موجب رشد بازارها شده است. تحلیلگران معتقدند ریسک‌های اقتصادی که از بابت پاندمیک شدن ویروس کرونا ایجاد شده بود در حال برطرف شدن است و بسته‌های حمایتی و سیاست‌های پولی و مالی کشورها در این میان نقش مهمی را ایفا کرده‌اند. در این بین، آمارها حاکی از این است که میزان صادرات چین در مقایسه با سال گذشته در ماه مارس تنها با کاهش ۶.۶ درصدی همراه بوده است در حالی که کارشناسان انتظار کاهش ۱۴ درصدی را داشتند. در این میان میزان واردات این کشور با تعدیل ۰.۹ درصدی رو به رو شد در حالی که کارشناسان در پیش‌بینی‌ها انتظار افت ۹.۵ درصدی داشتند. به این ترتیب، در بازارها شاخص CSI چین با رشد ۰.۹ درصدی همراه شد و شاخص اس‌اندپی استرالیا نیز ۱.۱ درصد رشد کرد در حالی که نیکی ژاپن ۲.۲ درصد افزایش را به خود اختصاص داد. شاخص هنگ سنگ هنگ کنگ نیز با رشد ۰.۶ درصدی معاملات را ادامه داد و شاخص آسیا پاسفیک به غیر از ژاپن یک درصد مثبت شد. اما در بازارهای کالایی، بازگشت اقتصاد چین به مدار تولید و عبور از کرونا همزمان با کاهش فعالیت معادن عمده دنیا در استرالیا و شیلی از عوامل تحریک کامودیتی‌ها به خصوص فلز مس در بازار است. بر اساس این گزارش، پرو دیروز معدن آنتامینا که یکی از بزرگ‌ترین معادن روی و مس دنیا است را تعطیل کرده است و معدن بزرگ دیگر مس به نام لاس بامباس متعلق به گروه MMG نیز عدم توانایی خود برای ادامه کار را بیان و اعلام داشته که به دلیل تمدید محدودیت‌های کرونا تا ۲۶ آوریل در پرو، قادر به تولید عادی و تحویل کنسانتره به مشتریان نیست .

8 میلیارد سهم «شستا» دارایی مردم شد

به گزارش تسنیم، تعداد 8 میلیارد سهم شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی، در روز جاری به عنوان دومین عرضه اولیه امسال بازار سرمایه، با نماد معاملاتی«شستا» در بورس تهران عرضه می‌شود. این میزان سهام در محدوده قیمتی 850 تا 860تومان برای هر سهم و با سهمیه 10 هزار سهمی برای هر کد حقیقی و حقوقی عرضه خواهد شد. همچنین مدیر این عرضه شرکت کارگزاری صبا تامین، متعهد عرضه سازمان تامین اجتماعی و متعهدین خرید نیز شرکت‌های تامین سرمایه امین و سرمایه‌گذاری صبا تامین به میزان 50 درصد سهام قابل عرضه می‌باشند. این گزارش می‌افزاید: از ابتدای امسال تا کنون تعداد یک میلیارد و 500 میلیون سهم شرکت سرمایه‌گذاری صبا تامین در روز 20 فروردین با نماد معاملاتی «صبا» در فرابورس ایران عرضه و با مشارکت یک میلیون و 930 هزار و 838 کد معاملاتی، هر سهم این شرکت 1200 تومان کشف قیمت شده است.

 

ارسال نظر