جهش تولید از طریق بازار سرمایه مستلزم حمایت حاکمیتی

۱۳۹۹/۰۱/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۶۰۴۴

رییس سابق مرکز پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار کرد: لازمه تحقق شعار جهش تولید، توجه بیش از پیش نهادهای حاکمیتی اعم از قوای مقننه، مجریه و حتی قضاییه به بازار سرمایه است. این قوا حتماً باید برنامه‌هایی برای حمایت از شرکت‌های بورسی و سهامداران داشته باشند.

به گزارش ایکنا، مرتضی شهیدی، عضو هیات ‌علمی دانشگاه علوم قضایی و رییس سابق مرکز پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار، ، به بیان نکاتی درباره نقش بورس در تحقق شعار «جهش تولید» پرداخت و گفت: تقریباً اکثر کارشناسان اقتصادی به این نتیجه رسیده‌اند که تقویت تولید و جهش آن از طریق بازار سرمایه محقق می‌شود. لذا نقش بازار سرمایه در تحقق شعار سال جاری، که جهش تولید نامگذاری شده، در قیاس با سایر بازارها بسیار پررنگ‌تر است.

   شرکت‌های بورس حمایت شوند

وی با اشاره به اهمیت تأمین مالی شرکت‌ها در تحقق شعار جهش تولید ادامه داد: یکی از مهم‌ترین کارکردها در بازار سرمایه، تأمین مالی است. قاعدتاً تأمین مالی برای شرکت‌های داخلی و ایرانی است و محصول داخلی تولید می‌کنند لذا اگر این بازار به ویژه در بُعد تأمین مالی تقویت شود، اثر خود را به صورت مستقیم در بخش تولید خواهد گذاشت.این کارشناس بازار سرمایه یادآور شد: بدین معنی که همه شرکت‌های بورسی و فرابورسی، هزینه شفافیت را تحمل و قبول کرده‌اند و دفاتر مالیاتی، دفاتر حسابداری و صورت‌های مالی آنها به صورت مستمر اطلاع‌رسانی و هر ماه میزان تولید و فروش را اعلام می‌کند. همه اینها برای شرکت دارای هزینه است اما این شفافیتی که آن‎ها پذیرفته‌اند نیازمند حمایت نهادهای حاکمیتی است تا این شرکت‌ها که نماد تولید داخلی هستند تقویت شوند. در بازار سرمایه، برای این شرکت‌ها در بازار اولیه، از طریق اوراق بدهی و افزایش سرمایه یا حتی تشکیل شرکت سهامی، تأمین مالی صورت می‌گیرد.

  تأمین مالی شرکت‌های  بورسی

شهیدی با اشاره به اهمیت نقدشوندگی در بازار سرمایه، افزود: بازار ثانویه برای خریداران سهام هم مزیت‌هایی دارد که از جمله نقدشوندگی است چراکه دیگر نیازی به زندانی بودن سهم ندارند و هر لحظه می‌توانند در بازار ثانویه بورس و فرابورس، سهمی که خریده‌اند به قیمت بازاری به یک نفر دیگر منتقل کنند اما هدف تأمین مالی برای شرکت تولیدی، در بازار سرمایه محقق شده است. رییس سابق مرکز پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار کرد: لازم است نهادهای حاکمیتی، امتیازاتی به شرکت‌های بورسی بدهند چراکه این شرکت‌ها با پذیرش در بورس و فرابورس، این شفافیت را به صورت داوطلبانه پذیرفته‌اند و هرچه این شرکت‌ها تقویت و حمایت شوند، نتیجه آن در تولید مشاهده خواهد شد.

   شفافیت در شرکت‌های بورسی

عضو هیات‌علمی دانشگاه علوم قضایی گفت: با این اوصاف می‌توان نتیجه گرفت که رابطه تنگاتنگی میان فعالیت شرکت‌های موجود در بازار سرمایه و تحقق شعار سال؛ یعنی جهش تولید وجود دارد. این موضوعی واضح و کاملاً مشخص است و نیازی به تحلیل‌های آنچنانی نیست. شرکت‌های خارج از بورس و فرابورس که لزوماً این شفافیت شرکت‌های بورسی را ندارند هم باید حمایت شوند اما شرکت‌های بورسی در اولویت هستند. شهیدی درباره نقش قوای سه‌گانه در حمایت از بورس در راستای تحقق شعار جهش تولید بیان کرد: وقتی شرکتی شفافیت را پذیرفته به صورت شفاف مالیات پرداخت می‌کند، درآمد آن هم معلوم است لذا لازمه تحقق شعار جهش تولید، توجه بیش از پیش نهادهای حاکمیتی، اعم از قوای مقننه، مجریه و حتی قضاییه به بازار سرمایه است تا شعار امسال محقق شود. قوه قضاییه، مجریه و مقننه حتماً باید برنامه‌هایی برای حمایت از شرکت‌های بورسی و سهامداران پیش‌بینی کنند.

 اهمیت افزایش عرضه اولیه

رییس سابق مرکز پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار درباره اهمیت افزایش عرضه‌های اولیه در سال جاری اظهار کرد: عرضه اولیه برای شرکتی تأمین مالی محسوب می‌شود که سهم‌ آن برای اولین بار در بورس عرضه می‌شود. شرکتی که برای مدتی ارزش اسمی آن ۱۰۰ تومان بوده است با ورود به بورس، با ارزیابی کارشناسان، قیمت بازاری می‌خورد و قطعاً اگر آن شرکت سودآور باشد این قیمت بازاری بیشتر از مبلغ اسمی خواهد شد و همین نوعی تأمین مالی است.

شهیدی در پایان بیان کرد: لذا تقویت عرضه اولیه از یک طرف برای ناشر دارای اهمیت و منافع است و از سوی دیگر، عمق بازار سرمایه را افزایش می‌دهد. همچنین میزان حضور مردم و سهامداران در سهام این شرکت‌ها را افزایش می‌دهد. در این شرایط بازار سرمایه به صورت غیرمستقیم در تحقق شعار سال موثر باشد.

 

ارسال نظر