مصاحبه

۱۳۹۹/۰۱/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۶۰۱۱

ETF شدن سهام دولت در گرو تصویب هیات وزیران

اگر روز چهارشنبه هفته جاری هیات دولت برگزار شود، در خصوص این موضوع تصمیم‌گیری خواهد شد. به گزارش سنا، همان‌طور که در ابلاغیه چند روز پیش سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام شد، این سازمان مصوبه «واگذاری سهام دولتی در قالب صندوق‌های قابل معامله در بورس» را به نهادهای مالی و کلیه فعالان بازار سرمایه ابلاغ کرد. معتمد با اعلام آخرین اخبار در این رابطه به سنا گفت: در حال حاضر این ابلاغیه در هیات دولت مطرح شده است به این شکل که از طریق شورای عالی بورس پیش‌نویس آن تهیه شده و از طریق وزیر اقتصاد برای طرح در هیات دولت رفته است. وی افزود: این موضوع در قانون بودجه سال ۹۹، تبصره ۲ بند ۲ آورده شده است و اگر اساسنامه مذکور در هیات دولت مصوب شود، از طریق ریاست‌جمهوری ابلاغ شده و ساز و کار اجرایی آن توسط بورس پیاده‌سازی خواهد شد.

گفتنی است، پیش از این مصوبه واگذاری سهام دولتی در قالب صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس را به کلیه نهادهای مالی و فعالان بازار سرمایه ابلاغ کرده بود. بنابر این ابلاغیه، در خصوص انتقال سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس یا فرابورس متعلق به دولت در مالکیت دستگاه‌های اجرایی و شرکت‌های تابعه آنها به صندوق‌های موضوع قانون فوق در قالب معاملات خارج از جلسه رسمی معاملات، نقل و انتقال یادشده معاف از پرداخت هرگونه کارمزد باشد.

لغو قانون جدید معاملات بازار سهام قوت گرفت

به گزارش تسنیم، به تازگی تغییر دوباره و خلق‌الساعه قوانین معاملات بازار سهام درحالی از شامگاه چهارشنبه دوشنبه رخ داده و واکنش منفی سهامداران و کارشناسان را به همراه داشته است که اعضای شورای عالی بورس و اوراق بهادار نیز با دید انتقادی به بررسی قوانین جدید پرداخته و در این زمینه اظهارنظر کرده‌اند.

تا جایی که شاهین چراغی یکی از اعضای شورای عالی بورس درباره تغییر قوانین و مقررات زیرساخت‌های معاملات سهام گفته به شخصه در جریان این مصوبه اخیر نبودم. از منظر کارشناسی، خیلی روی آن بحث دارم (به‌جز کاهش درصد سهام در صندوق‌های درآمد ثابت) اما تغییر مرتبط مقررات را موجب سردرگمی بازار می‌دانم. همچنین متن مقررات جدید را چندین بار خواندم تا متوجه شدم بالاخره مصوبه چه گفته است؛ اما مشکل با این مصوبات حل نمی‌شود. فشار نقدینگی بالا است و این تصمیمات مشکل را حل نمی‌کند و مرتب تنش را بیشتر می‌کند.

این در حالی است که روح‌الله حسینی‌مقدم یکی دیگر از اعضای این شورا روز گذشته از موافقت وزیر اقتصاد با درخواست اعضای این شورا  جهت دیدار و تصمیم‌گیری در خصوص این قانون و موکول شدن اجرای این مصوبه در جلسه شورای عالی بورس که ریاست آن بر عهده وزیر اقتصاد است، خبر داد.

 

ارسال نظر