افقی نو در زمینه نیازهای آموزش مالی

۱۳۹۹/۰۱/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۶۰۰۹

به گفته سرپرست مرکز مالی ایران، این مرکز آموزشی پس از تصویب قانون بازار اوراق بهادار و جدا شدن نهاد ناظر از مقام اجرایی، در پی نیازهای جدید بازار سرمایه در راستای توسعه آموزش و پژوهش ایجاد شد و هم‌اکنون افق کارایی خود را در راستای عرضه خدمات حرفه‌ای به بازارهای مالی منطبق با استانداردهای بین‌المللی قرار داده است. سجاد موحد، سرپرست مرکز مالی ایران در خصوص اهمیت کارکرد مراکز مالی در سطح جهانی گفت: مراکز مالی در دنیا فلسفه وجودی و کارکرد‌های معینی دارند که عمدتا حول موضوعات توسعه نظام تامین مالی، آموزش‌های عمومی و تخصصی در حوزه مالی، سرمایه‌گذاری، واسپاری خدمات مالی و به‌طور کلی توسعه و بهبود فضای تجارت و کسب کار و همچنین تبدیل شدن به یک عرضه‌کننده اطلاعات بازار‌های مالی و Data Vendor شدن در این حوزه شکل گرفته‌اند. در واقع چه در کشور‌های در حال توسعه و چه در کشور‌های توسعه یافته، مراکز مالی حول محور ارایه خدمات مالی و آموزش آنها، اما با کارکردها و رسالت‌های منحصر به فرد ایجاد شده‌اند که هر کدام با توجه به نیازهای آن کشور، ماموریت ‌هایی را در دستور کار خود دارند. موحد در ادامه به مهم‌ترین مراکز مالی فعال در کشورهای مختلف اشاره کرد و گفت: مرکز مالی ویلیس در شیکاگوی امریکا، مرکز مالی پتروناس در کوالالامپور مالزی، مرکز مالی شانگهای در چین، مرکز مالی دوبی در امارات متحده عربی، مرکز مالی زیفنگ در چین، مرکز مالی هنگ‌کنگ، مرکز مالی رویال کلاک در عربستان و مرکز مالی تایپه در تایوان از جمله مراکز مهم مالی در دنیا هستند. ارایه خدمات تخصصی در عرصه صنعت مالی به منظور ایجاد یک بستر امن و حمایتگر برای موسسات مالی در راستای تسهیل امر تامین مالی و توسعه تجارت و در نتیجه توسعه سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی ماموریت مشترک مراکز مالی در دنیاست.

سرپرست مرکز مالی ایران همچنین درخصوص ایجاد مرکز مالی در ایران اظهار کرد: با تصویب قانون بازار اوراق بهادار در آذرماه ۱۳۸۴ توسط مجلس شورای اسلامی، فصل جدیدی در توسعه بازار سرمایه ایران رخ داد. تفکیک مقام ناظر از اجرا در ساختار کلان بازار سرمایه، تغییر ساختار دو بورس کالا و اوراق بهادار و تبدیل شدن این دو بورس به شرکت‌های سهامی عام، ایجاد شرکت‌های فرابورس ایران و بورس انرژی و تاسیس نهادهای مالی نوپا، نیازهای آموزشی و پژوهشی جدیدی را پیش روی بازار سرمایه گذاشت. در این اوقات بود که خلأ ناشی از فقدان موسسات معتبر و تخصصی، لزوم توجه به توسعه فرهنگ سرمایه‌گذاری و همچنین تخصصی شدن فعالیت‌ها و فرآیندهای بازار سرمایه، سبب نیاز به ایجاد ساختاری جهت برنامه‌ریزی و اجرای برنامه‌های آموزشی و پژوهشی و ایجاد هم افزایی در فعالیت بورس‌های کشور شد.

وی افزود: براین مبنا و براساس الگو‌برداری از تجربیات موفق داخلی و خارجی، شرکت مرکز مالی ایران با تغییر ساختار سهامداری و واگذاری ۸۰ درصد سهام شرکت بورس اوراق بهادار تهران به شرکت‌های بورس کالای ایران، فرابورس ایران، بورس انرژی ایران و سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه در اسفندماه سال ۱۳۹۲، فعالیت جدید خود را آغاز کرد. در حال حاضر نیز عمده فعالیت‌های این شرکت ارایه خدمات آموزشی، پژوهشی، مالی و مشاوره در بازار پول و سرمایه است.

به گفته این مقام مسوول، تاکنون مرکز مالی ایران منطبق بر اهداف تعیین شده، جایگاه خود در زمینه ارایه آموزش‌های تخصصی و همچنین ایجاد پایگاه داده اطلاعات به منظور ایجاد زمینه لازم برای انجام پژوهش‌های مالی را به دست آورده، اما رسالت‌هایی که برای این مرکز در اساسنامه آن منظور شده است بسیار فراتر از این است و راه بسیار طولانی و سختی برای تحقق باید طی شود. سرپرست مرکز مالی ایران گفت: بررسی کارنامه آموزشی مرکز مالی ایران در سال ۹۸، حاکی از آن است که ۱۹۱۲ نفر در ۱۱۰ دوره آموزشی برگزار شده توسط این نهاد آموزشی شرکت کردند که با احتساب زمان برگزاری در مجموع ۱۸۸۵۹ نفر ساعت آموزشی را شامل شده و از این راه به توسعه آموزشی بازار سرمایه کمک شده است. باید توجه داشت که در ۶ ماه ابتدایی سال قبل، مرکز مالی ایران تمرکز خود را به برگزاری دوره‌های مبارزه با پولشویی مقدماتی و پیشرفته برای فعالان نهادهای مالی و ناشرین بازار سرمایه قرارداد که ماحصل آن، برگزاری ۲۵۷۸ نفر ساعت آموزش‌های بخش مبارزه با پولشویی برای ۳۳۵ نفر شده است، اما در نیمه دوم سال ۹۸، با توجه به درخواست‌های علاقه‌مندان و فعالان بازار سرمایه، آموزش‌های مرکز مالی گسترش یافت و بیش از ۱۸ هزار نفر ساعت آموزش را در برگرفت.

موحد خاطرنشان کرد: برگزاری دوره‌های آموزشی ویژه ناشران فرابورسی و بورسی از جمله دیگر اقدامات مرکز مالی ایران در حوزه آموزش در سال ۹۸ بود. برگزاری سمینار مشترک با کانون نهاد‌های سرمایه‌گذاری ایران پیرامون بودجه سال ۹۹، نشست بین‌المللی «فرصت‌ها و چالش‌های پیش روی مالی اسلامی در مناطق فاقد قوانین مالی اسلامی» با سخنرانی پروفسور عباس جلیل مدیرعامل گروه

 Amanah Capital Group Limited (ACGL مالزی، نشست تخصصی بررسی نقش نقدینگی بازار سرمایه در رونق تولید و همچنین مشارکت در برگزاری پنجمین همایش مالی اسلامی از جمله اقدامات مرکز در راستای ایفای نقش آموزشی خود است. سرپرست مرکز مالی ایران در ادامه گفت: مرکز مالی ایران در دور جدید فعالیت‌های خود، علاوه بر گسترش فعالیت‌های آموزشی تخصصی حضوری و غیرحضوری، در موضوعات جدید از جمله سرمایه‌گذاری و ارتقا و توسعه پایگاه داده و اطلاعات مرکز و بازاریابی برای آن، گسترش فعالیت‌های پژوهشی مساله محور منطبق بر نیاز‌های نهادها وفعالان بازار، ارایه خدمات مشاوره‌ای حرفه‌ای و مونیتورینگ، ایجاد و ارتقاء سرمایه اجتماعی برای مرکز از طریق رصد و پایش فعالیت عناصر فعال و نوآور در بازار سرمایه، گسترش روابط بین‌المللی با مراکز مالی معتبر، تاسیس نمایندگی، خرید و انتقال تکنولوژی و لایسنس مورد نیاز شرکت‌ها را در دستور کار خود دارد. در پایان موحد به چشم‌انداز مرکز مالی ایران اشاره کرد و گفت: تبدیل شدن به سازمانی دانش‌محور با توانایی عرضه خدمات حرفه‌ای به بازارهای مالی منطبق با استانداردهای بین‌المللی و پیشرو بودن در ایجاد و انتشار دانش برای ارتقاء مهارت‌ها و توانمندی‌های متخصصان و فعالان بازار سرمایه و تبدیل شدن به

 Data Vendor در حوزه مالی، چشم‌انداز ترسیم شده برای مرکز مالی ایران است.

 

ارسال نظر