عبور شاخص بورس از سطح روانی 600 هزار واحد

۱۳۹۹/۰۱/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۶۰۰۸
عبور شاخص بورس از سطح روانی 600 هزار واحد

گروه بورس|

بازار سرمایه همچنان به پیش تازی خود نسبت به سایر بازارها ادامه می‌دهد و تقریبا هر روز رشد بیشتری را نسبت به روزهای گذشته به ثبت می‌رساند. همین امر سبب شده تا توجه عموم مردم بیش از پیش به بورس و فرابورس جلب شود و سیل نقدینگی ناشی از این خوشبینی با فشار بیشتری به سمت نمادهای موجود در بازار یاد شده سرازیر شود.

روز گذشته نیز رکوردی تازه در بازار سهام کشور به ثبت رسید و مهم‌ترین نماگر در بازارهای مالی کشور، یعنی شاخص بورس تهران وارد ابرکانال 600 هزار واحدی شد. در این روز پیشروی 10 هزار و 601 واحدی سبب شد تا دماسنج اصلی بازار سهام به سطح 607 هزار و 855 واحد برسد. به موجب این رشد 1.78 درصدی که در نخستین روز معاملاتی آخرین هفته از فروردین ماه به ثبت رسید. به خوشبینی فعالان بازار به خصوص تازه واردها برای رشد بیشتر افزوده شد و اغلب نمادهای شاخص ساز بازار رشدی بالای 3 درصد را به ثبت رساندند. بر این اساس بیشترین تاثیر بر رشد شاخص یاد شده طی روز گذشته تحت تاثیر تقاضای موجود در نمادهای «فارس»، «فولاد» و «وغدیر» محقق شد. با این حال به دلیل افت قیمت در بسیاری از نمادهای کم‌وزن بورسی، شاخص کل هموزن نتوانست افزایشی بیش از 0.78 واحد را به ثبت برساند.

بر اساس آنچه که در روز شنبه به ثبت رسیده است، طی روز اخیر بسیاری از نمادها مورد معامله در گروه‌های «ساختمانی»، «ماشین آلات و تجهیزات»، «فعالیت‌های کمکی به نهادهای مالی واسط» و به ویژه «دارویی» با افت قیمت همراه بودند. اما همانطور که گفته شد وزن تمامی آنها به حدی نبود که بتواند تاثیر منفی قابل توجهی بر شاخص کل بورس بگذارد.

در این روز حجم عظیم نقدینگی موجود در بازار سرمایه به جز رشد قیمت‌ها افزایش ارزش بازار سهام را نیز به دنبال داشت و به 2 هزار و 220 میلیارد تومانی شدن بورس تهران منتهی شد. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که مجموع ارزش بازارهای موجود در فرابورس نیز از 828 هزار میلیارد تومان نیز فراتر رفته و هم‌اکنون ارزش بازار سهام در کشور به 3 هزار و 48 هزار و 482 میلیارد تومان رسیده است. این رویداد در حالی رخ می‌دهد که کل نقدینگی موجود در کشور از 2 هزار و 500 هزار میلیارد تومان فراتر نمی‌رود. در فرابورس نیز طی روز گذشته شاهد افزایش 44 واحدی نماگر اصلی بازار فرابورس بودیم. رشد یاد شده در این روز سبب شد تا شاخص کل بازار یاد شده به سطح 7 هزار و 771 واحد برسد. در این روز نمادهای «شگویا»، «میدکو» و «زاگرس» بیشترین تاثیر را بر حرکت دماسنج فرابورس داشتند.

آمار به به ثبت رسیده در پایان روز گذشته نشانگر آن است که ارزش معاملات بورس ۵ هزار و 728 میلیارد تومان بوده که این مبلغ بر اثر تبادل بیش از ۶ میلیارد و ۶۶۳ میلیون سهم حاصل شده است. در فرابورس نیز دو میلیارد و ۶۵۸ میلیون برگه سهم به ارزش بیش از ۳۲ هزار و ۶۰۱ میلیارد ریال داد و ستد شد.

تمامی آمار و ارقام به ثبت رسیده در بورس تهران طی روز گذشته به رغم آنکه مهم و خبرساز بود زیر سایه تحولات رخ داده طی روزهای پایانی هفته گذشته در بازار سهام گم شد. در حالی که بورس تهران به پله 600هزار واحدی گام نهاده که اعمال تصمیمات خلق ‌ الساعه همچنان نگرانی کارشناسان را بر انگیخته و بسیاری بیم آن را دارند که تداوم این رویه و نبود آینده‌نگری در تصمیمات مدیران به تغییر جهت نقدینگی از بازار سهام به بخش‌های غیر مولد منتهی شود.

 در همین خصوص مهدی محمود رباطی به ابلاغ بخشنامه‌های جدید از سوی سازمان بورس در زمینه تغییر قوانین معاملات بورس و فرابورس اشاره کرد و افزود: مهم‌ترین شاخص برای توسعه هر بازار سرمایه‌گذاری‌، ثبات و امنیت سیستماتیک این بازار است و از آنجایی که توسعه بازار سرمایه در راس برنامه‌های اقتصادی دولت و حاکمیت است باید به این موضوع توجه جدی صورت پذیرد.

به گزارش ایرنا، وی اظهار داشت: از سه ماه گذشته که این رویه جدید برای ابلاغ بخشنامه‌های جدید در سازمان بورس آغاز شد ابهاماتی را برای فعالان بازار ایجاد کرد که دلیل این رویه تولید انبوه بخشنامه‌های جدید و ابلاغ شبانه و ناگهانی چیست.

رباطی با بیان اینکه این رویه سازمان بورس به نقطه مثبتی در بازار سرمایه ختم نخواهد شد، گفت: از سه‌ماه گذشته این روند از سوی سازمان بورس شدت گرفت و ما شاهد این بودیم که آخر هر هفته حجم انبوهی از بخشنامه به بازار سرمایه ابلاغ می‌شود، این موضوع غیرقابل مدیریت است و نمی‌توان بازار را با این قوانین جدید وفق داد. وی اظهار داشت: این موضوع باید به‌طور دقیق توسط وزارت اقتصاد و دارایی که تمرکز بر حفظ رونق بازار سرمایه دارد مورد بررسی قرار گیرد که انگیزه این مدل قانون گذاری‌ها و ابلاغ بخشنامه‌های جدید در بازار طی هفته‌های اخیر چه می‌توان باشد.

وی گفت: هر کسی که نسبت به بازار سرمایه شناخت داشته باشد نسبت به این موضوع هم آگاهی دارد که این مدل برخورد با بازار، میزان ریسک سیستماتیک بازار را به‌شدت افزایش می‌دهد و باعث ایجاد فضای نااطمینانی در بازار و بر هم خوردن نظم حاکم و امتیاز نقدشوندگی بازار سرمایه خواهد شد.

رباطی با اعتقاد بر اینکه این موضوع در کوتاه‌مدت و میان‌مدت به بازار لطمه خواهد زد، افزود: در گذشته شاهد این نوع از قانون گذاری‌ها در بازار نبودیم و فقط در سال ۹۲ در زمان ریزش بازار و نیز در سال ۸۴ و ۸۳ این مدل از برخورد با بازار برای کنترل نوسان‌ها به کار گرفته شد. این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: بازار ایران همانطور که در حال جذب سرمایه‌های جدید است و در کشور در حال توسعه است در مدیریت خود هم نیازمند دیدگاه‌هایی متناسب با این رویکرد جدید است که بتواند نگاه سنتی در مدیریت بازار را به سمت دیدگاه‌های مدرن‌تر و متناسب با بازارهای پیشرفته دنیا سوق دهد. کما اینکه در دوره مدیریت «شاپور محمدی» نیز گام‌هایی مهم در خصوص اصلاح و مدرن کردن ساختارهای بازار برداشته شد، ولی اقدامات اخیر در تضاد با روند مدیریتی سال‌های گذشته وی است که دلیل این تغییر رویکرد جای بررسی دارد. رباطی با بیان اینکه روش ابلاغ این بخشنامه‌ها به نفع بازار سرمایه ایران نیست، گفت: حتی اگر این قوانین جدید به نفع بازار و درست باشد اما نحوه ابلاغ آن‌که هر هفته با حالت غافلگیرانه حجم انبوهی از بخشنامه به بازار ابلاغ شود درست نیست، اگر قرار است قوانین جدید وضع شود باید مورد کارشناسی قرار گیرد و در فضای مشورت با کارشناسان و صاحبنظران تصمیمات اتخاذ شود و بعد در روش درست و شفاف به اطلاع نهاهای مالی و سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی برسد تا بتوان از این طریق سرمایه‌گذاران را متقاعد کرد و شوک و نااطمینانی به بازار نداد. رباطی با بیان اینکه بندها و متن قوانین جدید ابلاغ شده از دید کارشناسی هم درست نیست، افزود: اگر دیگر بورس‌های دنیا را ارزیابی کنیم به هیچ عنوان ریز ساختار بازار به این شکل مداوم دستکاری نمی‌شود و قوانینی محدود کننده شبیه این قوانین نیز در این بازارها مشاهده نمی‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: این هفته سازمان بورس بخشنامه‌های جدید را به گونه‌ای ابلاغ کرد که برخی از اعضای شورای عالی نسبت به آن اظهار بی‌اطلاعی کردند که در نوع خود تاکنون بی‌نظیر بود؛ این رویداد را وزارت اقتصاد باید بررسی کند که دلیل و انگیزه این مدل صدور بخشنامه‌ها به صورت مداوم از سوی سازمان بورس چه می‌توان باشد.

به گفته وی، این مسائل برای ساختار سرمایه‌گذاری بازار سرمایه مناسب نیست و بورس را به عنوان یک بازار بی‌ثبات به فعالان کسب و کار معرفی می‌کند.

 

ارسال نظر