تامین مالی جمعی در بستر بازار سرمایه برای مقابله کرونا

۱۳۹۸/۱۲/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۵۷۹۹
  • اوراق گواهی نیکوکاری در قالب دو نماد ‌‌«کرونا۱» و «کرونا۲» از طریق بازار فرابورس ایران روز گذشته منتشر شد، ارزش اسمی هر ورقه ۱۰ هزار ریال بوده و حداقل حمایت تامین‌کنندگان حقیقی و حقوقی یک ورقه است؛ یعنی افراد می‌توانند با خرید حداقل یک ورقه به ارزش ۱۰ هزار ریال در این طرح نیکوکارانه مشارکت کنند.به گزارش پایگاه خبری بازارسرمایه (سنا)، با مصوبه اخیر هیات‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار به منظور مساعدت بازار سرمایه در زمینه تامین منابع جهت تشخیص، پیشگیری و جلوگیری از شیوع بیشتر بیماری کرونا، وجوه جمع‌آوری‌شده از اوراق گواهی نیکوکاری در دو نماد «کرونا۱» و «کرونا۲» در اختیار وزارت بهداشت و درمان قرار می‌گیرد.بازار سرمایه ضمن هماهنگی با وزارت بهداشت، پروژه تامین مالی جمعی خیرخواهانه برای ‌مقابله با ویروس کرونا را تعریف کرده تا با استفاده از این بستر هرچه سریع‌تر، دغدغه‌های مالی پژوهشگران و تولیدکنندگان تجهیزات ‌پیشگیری و شیوع کرونا برطرف شود و از سوی دیگر تجهیزات دارویی و درمانی با استفاده از تمام ظرفیت، تولید شوند تا در اختیار کادر ‌درمانی و مردم قرار بگیرد. ‌به همین منظور با هدف همراهی بازار سرمایه در زمینه مقابله با ویروس کرونا، فرابورس ایران زمینه استفاده از ظرفیت ‌تامین مالی جمعی جهت انجام کمک خیرخواهانه در خصوص ‌وضعیت پیش‌آمده ناشی از ویروس کرونا را ایجاد کرده و به عنوان عامل تامین مالی جمعی برای تجهیز منابع در مقابله با این بحران وارد عمل می‌شود تا با استفاده ‌از دستورالعمل کراودفاندینگ به جمع‌آوری وجوه برای مقابله با این ویروس اقدام کند. ‌

   جزییات مشارکت در طرح نیکوکاری مقابله با کرونا

اوراق گواهی نیکوکاری در قالب دو نماد ‌‌«کرونا۱» و «کرونا۲» از طریق بازار فرابورس ایران منتشر شده که ارزش اسمی هر ورقه ۱۰ هزار ریال بوده و حداقل حمایت تامین‌کنندگان حقیقی و حقوقی یک ورقه است؛ یعنی افراد می‌توانند با خرید حداقل یک ورقه به ارزش ۱۰ هزار ریال در این طرح نیکوکارانه مشارکت کنند.‌زمان جمع‌آوری وجوه از روز گذشته آغاز شده و تا ۳۱ فروردین‌ماه ۹۹ ادامه خواهد یافت. افراد حقیقی و حقوقی نیکوکار می‌توانند کل مبلغی که در نظر دارند را صرف امر نیکوکارانه مقابله با کرونا کرده یا اصل مبلغ تامین شده خود را حفظ کرده و ‌منافع حاصل از سرمایه‌گذاری این مبلغ را به طرح اعطا کنند. ‌با خرید اوراق گواهی نیکوکاری در نماد کرونا۱، اصل و تمام منافع حاصل از مبالغ تامین شده در امور خیرخواهانه ذکرشده در فراخوان تامین مالی جمعی صرف می‌شود و با خرید این اوراق در نماد ‌‌کرونا ۲ اصل مبلغ تامین‌شده به تشخیص امین سرمایه‌گذاری شده و منافع حاصل از سرمایه‌گذاری در ‌اهداف نیکوکارانه به کار می‌رود.

منابع جمع‌آوری شده در تامین مالی جمعی مقابله با کرونا به مواردی همچون تامین تجهیزات مصرفی پزشکی مانند ماسک و سایر ‌تجهیزات مربوط به پیشگیری و مهار بیماری، تامین تجهیزات بادوام آزمایشگاهی_پزشکی، فعالیت‌های مربوط به تحقیق و تولید واکسن ‌یا داروی بیماری کرونا و ... اختصاص داده خواهد شد. ‌افراد نیکوکاری که تمایل به مشارکت دارند، می‌توانند از خدمات شرکت‌های کارگزاری استفاده کنند که شبیه فرایند معاملات سهام و ‌اوراق خواهد بود و افرادی که از سامانه‌های شرکت‌های کارگزاری استفاده نمی‌کنند یا کد بورسی ندارند، می‌توانند برای حمایت از طرح مقابله با کرونا، ‌از طریق سرویس‌ها و اپلیکیشن‌هایی که به زودی پس از فعال‌سازی اطلاع‌رسانی خواهد شد، اقدام کنند. ‌شایان ذکر است به منظور آگاهی سرمایه‌گذاران، تمامی فعالیت‌ها در زمان جمع‌آوری وجوه از طریق سامانه‌های مورد تایید اعم از کدال، سایت فرابورس ‌ایران و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افشا می‌شود. ‌در خصوص کارمزد اوراق گواهی نیکوکاری نیز اعلام شده که هیچ‌گونه هزینه‌ای بابت حمایت از این طرح از تامین‌کنندگان دریافت نخواهد شد و کارمزد تمامی ارکان اعم از سازمان بورس، عامل، متقاضی، امین، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، شرکت مدیریت فناوری بورس و کارگزاران، صفر است.

 

ارسال نظر