شاخص بورس تهران باز هم افت کرد

۱۳۹۸/۱۲/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۵۷۹۵
شاخص بورس تهران باز هم افت کرد

گروه بورس|

روز گذشته بازار سهام شاهد یک اتفاق تازه بود. در حالی که انتظار می‌رفت در روزهای پایانی سال ۹۸ عرضه اولیه سهام شرکت پتروشیمی آریا ساسول به پدیده آخر سال بدل شود، عدم عرضه سهام این شرکت سبب شد تا حمایت سرمایه‌گذاران فعال در بازار سرمایه از وزارت بهداشت به منظور مقابله با ویروس جدید کرونا به پدیده‌ای مهم‌تر از آنچه یاد شد بدل شود. در این روز دو نماد «کرونا ۱» و «کرونا ۲» به منظور تحقق این مهم در قالب تامین مالی جمعی برای اولین‌بار در تاریخ بازار سرمایه کشور در معرض عرضه و تقاضا قرار گرفتند.

بر این اساس این نخستین‌بار بود که فعالان بازار سرمایه می‌توانستند در قالب یک فرایند کاملاً شفاف و در چارچوب همکاری سازمان بورس و وزارت بهداشت به مشارکت در امری خیرخواهانه مبادرت ورزند. همین امر سبب شد تا در روز گذشته شاهد ثبت معاملاتی به ارزش ۹۳۸ میلیون و 853 هزار تومان در نماد کرونا۱ باشیم. ارزش معاملاتی در نماد یاد شده به معنای آن است که در روز گذشته میزان وجوه جمع‌آوری شده برای اهداء کامل به وزارت بهداشت به منظور مقابله با بیماری کرونا بیش از ۹۳۸ میلیون تومان بوده است.این در حالی است که در نماد «کورونا2» که به تامین مالی جمعی صرفاً از منبع اهدای سود اختصاص یافته است، میزان کمک‌ها بیشتر بود و دارایی به ارزش ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان برای مقابله با ویروس کووید۱۹ اختصاص یافت. لازم به ذکر است که در این شیوه سرمایه‌گذاران تنها از محل سود سرمایه‌گذاری وجوه پرداختی که توسط «امین» سرمایه‌گذاری می‌شود به این طرح کمک می‌کنند.بنابر آنچه که مسوولان فرابورس اعلام کردند قرار است تامین مالی از این طریق تا پایان فروردین ماه ادامه پیدا کند و زمینه لازم برای جمع‌آوری وجوه تمامی اشخاصی که در نظر دارند با روش یاد شده به وزارت بهداشت برای تامین مالی یاد شده یاری رسانند، حتی بدون داشتن کد بورسی و از طریق اپلیکیشن‌های موبایلی فراهم شود.

اما اگر از مسائل مربوط به این اقدام نیکوکارانه که هم گام مهمی در جهت افزایش شفافیت و هم آغاز تجربه‌ای تازه در قالب تامین مالی جمعی بود، بگذریم برآیند خرید و فروش‌ها در بازار سرمایه طی روز سه‌شنبه تفاوت چندانی با آنچه که در روزهای قبل شاهد بودیم نداشت. در این روز پس از آنکه در روز دوشنبه شاهد سبز پوشی شاخص‌های بازار بودیم و بسیاری از نمادها در بورس و فرابورس به موجب افزایش تقاضا با افزایش قیمت همراه شدند، بار دیگر مقابله عرضه و تقاضا به به نفع فروشندگان به اتمام رسید و یک روز مانده به پایان معاملات بازار سرمایه در سال ۹۸ شاخص کل بورس تهران با افت ۳ هزار و ۶۵۳ واحدی به کار خود پایان داد.به موجب این افت نماگر اصلی بازار سهام به سطح ۵۰۲هزار و ۴۲۶واحد رسید که حاکی از افت ۰.۷۲ درصدی نماگر یاد شده طی روز سه‌شنبه بود. بر این اساس چربش قدرت فروشندگان نسبت به خریداران سبب شد تا در روز گذشته شاهد کاهش ارزش بازار در بورس تهران به میزان هزار و ۸۳۴ هزار و ۶۷۷ میلیارد تومان باشیم. این کاهش که با نزول ۸۸۲ واحدی شاخص کل هم وزن همراه بود و موجب رساندن شاخص یادشده به سطح ۱۷۳ هزار و ۷۸۵ واحد سبب شد تا ارزش دلاری بورس تهران طی این روز با احتساب قیمت هر دلار امریکا در سطح ۱۵ هزار و ۷۵۰ تومان، تا ۱۱۶ میلیارد و چهارصد و هشتاد و هفت میلیون دلار سقوط کند. این در حالی است که ارزش بازار یاد شده در روزهای اوج شاخص کل تا نزدیکی ۱۳۰ میلیارد دلار نیز افزایش یافته بود.لازم به ذکر است که در پایان معاملات روز سه‌شنبه نماد‌های «پارس»، «وبملت» و «شبندر» بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل بورس تهران داشتند این در حالی است که نمادهای «اخابر»، «پاکشو» و «همراه» توانستند بیش از سایر نمادهای سبز بیشترین روز بر شاخص یاد شده اثر بگذارند.در فرابورس نیز وضعیت معاملات شباهت زیادی به بورس‌تهران داشت به‌طوری که افت نسبی قیمت در نمادهای مورد معامله به کاهش ۵۷ واحدی شاخص کل این بازار انجامید. بر این اساس روز گذشته در حالی پایان یافت که نماگر اصلی فرابورس در سطح ۶هزار و۴۹۱ واحد قرار داشت. در این روز نمادهای «زاگرس»، «مادیرا» و «ذوب» بیشترین اثر را بر افت نماگر یادشده داشتند. این در حالی است که در مقابل نمادهای «دماوند»، «کگهر» و «شگویا» توانستند بیشترین تأثیر مثبت را در دماسنج فرابورس بگذارند.در همین راستا یک کارشناس بازار سرمایه گفت: اکنون بازار سرمایه شرایط بهتری را پیدا کرده و به نظر می‌رسد در دو روز پایانی سال شرایط باثبات‌ و متعادل‌تری را در بازار شاهد خواهیم بود.

به گزارش ایرنا، مهدی ساسانی با اشاره به روند معاملات بازار در روزهای پایانی سال اشاره کرد و افزود: معاملات بازار در چند روز گذشته شاهد اتفاقاتی بود که باعث افزایش عرضه در این بازار شد اما هیچ‌یک از این عوامل منجر به توقف برآیند ورود نقدینگی به بازار سرمایه نشد.

وی اظهار داشت: اگر روند نزولی چند روز اخیر بازار سرمایه را کنار بگذاریم باید گفت که با توجه به اتفاقات رخ داده کماکان شاهد ورود نقدینگی به این بازار هستیم. ساسانی به عواملی که در دو روز گذشته باعث افزایش عرضه در بازار شد اشاره کرد و افزود: تسویه بخشی از اعتبار کارگزاری‌ها، نخستین عامل افزایش تقاضا در بازار شد که کارگزاری‌ها این اقدام را به منظور کاهش میزان بدهی خود در صورت مالی پایان سال انجام دادند.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: افرادی که به دنبال دریافت پول نقد از بازار بودند فقط روز یکشنبه و دوشنبه فرصت فروش داشتند تا بتوانند وجه حاصل از فروش را تا قبل از پایان سال دریافت کنند که این امر زمینه افزایش تقاضا در بازار را فراهم کرد.

وی ابطال بخشی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری را به عنوان دیگر عامل افزایش تقاضا و ریزش شاخص بورس دانست و افزود: در چند روز گذشته سهامداران اقدام به فروش یونیت‌های خود در صندوق‌های سرمایه‌گذاری کردند در این زمینه فعالان بازار برای پرداخت وجه نقد به مشتریان خود نیاز به فروش سهام داشتند که عمده فروش دو روز گذشته از طرف این صندوق‌ها بود و تا حدودی از فشار فروش را در بازار افزایش داد.ساسانی خاطرنشان کرد: در کنار این مسائل اتفاقاتی در سطح کلان مانند افت قیمت جهانی نفت، فلزات و کامودیتی‌ها رخ داد که باعث ایجاد هراس از آینده در بین سرمایه‌گذاران و افزایش عرضه در بازار شد.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه بازار سرمایه ایران بازار کوچک‌تری نسبت به بازار جهانی است و حجم نقدینگی موجود در این بازار قابل هدایت و کنترل است بنابراین اکنون بازار سرمایه شرایط بهتری را پیدا کرده و به نظر می‌رسد در روز آینده شرایط باثبات‌ و متعادل‌تری را در بازار خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه در چند روز پایانی سال برخی سهم‌ها منفی و برخی دیگر مثبت معامله خواهند شد، اظهار داشت: اینگونه نیست که همه سهم‌ها یکدست منفی یا مثبت باشند، با همین رویکرد به پیشواز سال ٩٩ خواهیم رفت و بازار جایگاه خود را در معاملات فروردین بعد از اصلاح ١٠ درصدی که این چند روز شاهد آن بودیم، پیدا خواهد کرد.ساسانی خاطرنشان کرد: حجم بالایی از معاملات در بازار جنبه روانی دارد و بیشتر از آنکه مسائل منطقی بر روند بازار تاثیرگذار باشد اینگونه هیجانات و رفتارها می‌تواند سمت و سوی سهم‌ها را تعیین کند.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: دیروز برخی از حقوقی‌ها و صندوق‌هایی که در زمان منفی وارد بازار می‌شوند و از بازار حمایت می‌کنند وارد عمل شدند، صف فروش خیلی از نمادها را جمع‌آوری کردند که این اقدام باعث افزایش قیمت بسیاری از سهم‌ها شد.

وی گفت: این موضوع چشم‌اندازی را ایجاد کرد تا سهامداران در بازار روز گذشته با قوت قلب بیشتری وارد معاملات بازار شوند و با اشتیاق بیشتری به صف خرید رو آورند که به دنبال آن رقمی حدود ٥٧٠ میلیارد تومان نقدینگی جدید وارد بازار شد.

 

ارسال نظر