تازه‌واردهای بورس چه زمانی اجازه معامله دارند؟

۱۳۹۸/۱۲/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۵۵۳۷

سازمان بورس و اوراق بهادار از ۱۰ اسفندماه ورود به بورس را مشروط کرد و طبق ابلاغیه این سازمان، افراد باید برای ورود به بورس و معامله سهام حتما در آزمون پذیرفته شوند. البته هنوز منابع آزمون و اینکه چه افرادی باید در آزمون شرکت کنند مشخص نیست ولی با این حال افراد تازه ورود می‌توانند تا قبل از شرکت در آزمون در چند مورد دست به معامله بزنند.

به گزارش ایسنا، ابلاغیه‌ای توسط سازمان بورس و اوراق بهادار در روز ۱۰ اسفندماه منتشر شد که طبق آن صدور کد برای مشتریان جدید بعد از یک ماه و بعد از قبولی این افراد در آزمون انجام می‌شود. آنچه در ابلاغیه مذکور حائز اهمیت بوده، این است که مشتریان جدید یک ماه پس از صدور کد امکان معامله خواهند داشت. در این راستا، قبولی در آزمون کانون کارگزاران یا سازمان بورس شرط صدور کد معاملاتی است. همچنین شخص متعهد می‌شود سیگنال‌فروشی و... نکند، زیرا کد مسدود می‌شود که مسوولان بورس، دلیل این تصمیم را نیاز به تخصص و دانش تازه‌واردها به بورس اعلام کرده و می‌گویند با توجه به اینکه این روزها سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه رونق دارد و ممکن است افرادی که وارد این بازار می‌شوند دانش کافی نداشته باشند و از آنجاکه این نوع سرمایه‌گذاری نیازمند تخصص و دانش است، چنین تصمیمی گرفته شده است. البته این ابلاغیه استثناهایی هم داشت و شامل خرید و فروش سهام شرکت‌های عرضه اولیه، خرید و فروش تسه و اوراق با درآمد ثابت و همچنین خرید و فروش واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌شد. تصمیم مذکور سازمان بورس از سوی کارشناسان هم مورد انتقاد و هم مورد استقبال قرار گرفت. مخالفان آن بر این باورند که اولا چنین تصمیمی نباید در قالب ابلاغیه اعلام شود. ثانیا افراد را از حق قانونی‌شان که همان خرید و فروش سهام است محروم می‌کند و دیگر اینکه برخی بندهای آن با قوانین بازار سرمایه در تعارض است. اما در روی دیگر سکه، موافقان هستند که اعتقاد دارند این ابلاغیه به جلوگیری از ورود کدهای جدید که از بازار سرمایه آگاهی ندارند و تشویق آنها به سمت کارگزاری‌ها می‌انجامد.

   جزییات آماده‌سازی آزمون ورود به بورس

در این میان حمیدرضا مهرآور،  عضو هیات‌مدیره کانون کارگزاران  از ایجاد یک بانک اطلاعاتی سوال خبر داد و به ایسنا گفت: تاکنون بعضی از سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه فعالیت می‌کردند بدون اینکه از تخصص و دانش کامل در رابطه با بعضی از فعالیت‌های بازار برخوردار باشند. در این راستا سازمان بورس و اوراق بهادار از کانون درخواست کرد که در این زمینه ورود کند و کانون برای این موضوع برای اقشار خاصی بانک سوال طراحی می‌کند. البته کانون پیشنهاد‌دهنده است و در نهایت سازمان باید درمورد این موضوع تصمیم‌گیری کند. بنابراین نظر کانون این است که معاملات فوق حرفه‌ای را باید افرادی انجام دهند که تبحر زیادی در بازار سرمایه دارند. فردی که تخصص و دانش کافی ندارد نمی‌تواند وارد شود. برای مثال از فردی که دیپلم رشته‌ای غیر مرتبط دارد ممکن است آزمون گرفته شود اما از فردی که دکترای مالی داشته باشد چه آزمونی بگیریم؟ البته این موضوع در حد پیشنهاد است و باید در سازمان مطرح شود. سوالات آزمون موضوعات مالی است و حتما برای آن منبع و نمونه سوال و کتاب معرفی می‌شود. فردی که وارد بازار سرمایه می‌شود باید قوانین ابتدایی بازار سرمایه را بداند و افرادی که از تبحر لازم برخوردار نیستند باید به‌طور غیر مستقیم در بازار جذب شوند و سراغ صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک بروند. البته مهرآور تاکید کرد که امسال بعید است طراحی آزمون و جزییات آن آماده شود.

   خرید و فروش سهام

 مشروط به قبولی در آزمون

این مباحث درحالی مطرح می‌شود که علی صحرایی-مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران-در گفت‌وگو با ایسنا، درمورد اینکه افرادی که به تازگی اقدام به دریافت کد بورسی می‌کنند، چه زمانی اجازه معامله دارند، توضیح داد: درحال حال حاضر هم به افراد جدیدالورود کد داده می‌شود اما این افراد فقط می‌توانند در حوزه‌های عرضه اولیه، صندوق‌ها و اوراق معامله کنند و فقط زمانی می‌توانند سهام خرید و فروش کنند که در آزمون پذیرفته شوند. وی به این سوال که آیا از همه متقاضیان آزمون گرفته می‌شود، پاسخ داد: احتمالا افرادی که دیپلم دارند حتما باید در آزمون شرکت کنند. البته جزییات این موضوع هنوز مشخص نیست و شرایط بعدا اعلام می‌شود.

 

ارسال نظر