روز سبز شاخص بورس در ایام نوروز

۱۳۹۸/۱۲/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۵۳۴۷

در ایام نوروز بازار سرمایه‌ای سبز و با رشد پرشتاب خواهیم داشت؛ همیشه در این ایام عقب‌ماندگی‌های اسفند ماه جبران شده و امسال هم به نظر می‌رسد روند بازار همانند سال‌های گذشته باشد.

به گزارش ایرنا، علیرضا تاج‌بر به افت پرشتاب چند روز اخیر شاخص بورس اشاره کرد و گفت: در بین گزینه‌های سرمایه‌گذاری در کشور گزینه‌ای به جذابیت بازار سرمایه وجود ندارد زیرا این بازار نسبت به سایر بازارها از مزایایی مانند نقدشوندگی، حمایت دولت و شفافیت برخوردار است.

وی با تاکید بر اینکه بازارهای موازی جذابیت خود را برای سرمایه‌گذاری از دست داده‌اند، افزود: روند صعودی بازار در بلندمدت ادامه‌دار خواهد بود اما ٦٠‌درصد از بازار سرمایه وابسته به نفت، مشتقات نفتی، کامودیتی‌ها و شرکت سرمایه‌گذاری مرتبط با این صنایع است که با توجه به همبستگی قیمت جهانی نفت و شاخص کل، با کاهش غیرقابل باور قیمت نفت شاخص بورس هم کاهش شدیدی را تجربه کرد. تاج‌بر اصلی‌ترین مشکل این روزهای بازار را گم شدن مسیر اصلی بازار اعلام کرد و گفت: همه سهم‌ها به دنبال سهام وابسته به قیمت نفت با روند منفی همراه شدند، در حالی که این اشتباه است و باید این موضوع را مدنظر قرار داد که فقط ٦٠ درصد از سهام موجود در بازار وابسته به قیمت نفت و کامودیتی هستند، روند باقی سهم‌ها ارتباطی به مسائل پیش آمده برای قیمت نفت ندارند.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه وضعیت کاهشی شاخص بورس ادامه‌دار نخواهد بود، گفت: بخش عمده‌ای از بازار سرمایه شامل نهادهای مالی مانند بانک، بیمه، تامین سرمایه، لیزینگ‌ها و گروه‌هایی مانند خودروسازی، تولیدی و شوینده هستند که ارتباطی به قیمت نفت ندارند اما اکنون اینگونه سهم‌ها هم همسو با قیمت نفت روند منفی را در پیش گرفتند. وی افزود: در میان مدت شاهد اقبال بازار به سمت صنایعی خواهیم بود که وابسته به قیمت نفت نیستند و در بلندمدت بازارسرمایه بهترین گزینه برای سرمایه‌گذاری خواهد بود.

تاج‌بر با بیان اینکه سرمایه‌های موجود در اختیار مردم راهی جز ورود به بازار سرمایه ندارند، گفت: در بیرون از بازار سرمایه، بازار جذابی برای سرمایه‌گذاری که بتواند پاسخگوی تورم انتظاری کشور باشد وجود ندارد، بنابراین همچنان شاهد ورود نقدینگی و اقبال سرمایه‌گذاران به بازار سرمایه خواهیم بود. این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: بازار به زودی به مسیر اصلی خود باز می‌گردد فقط اکنون در انتخاب سهام موجود در بازار اشتباهاتی صورت گرفته که این موضوع در چند روز آینده برطرف می‌شود و بازار راه خود را پیدا می‌کند.

وی افزود: اکنون بسیاری از سهام در بازار حضور دارند که ارزنده هستند و ارتباطی به قیمت نفت ندارند، به همین دلیل می‌توان گفت جذابیت بازار سرمایه همچنان پابرجا است.

تاج‌بر با بیان اینکه طبق سال‌های گذشته میزان فروش در دو هفته میانی اسفند افزایش می‌یابد و میزان عرضه بیش از تقاضا خواهد بود، گفت: در این برهه از زمان بخش از حقوقی‌ها بیشتر تمایل دارند سهام در اختیار خود را به فروش برسانند تا بتوانند پاسخگوی هزینه‌های پایان سال باشند.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه طبق تجربه سال‌های گذشته روند منفی دو هفته میانی اسفند، در هفته پایانی ماه اسفند و ایام نوروز که معاملات صورت می‌گیرد جبران شده است، اظهار داشت: در ایام نوروز و روزهایی که معاملات صورت می‌گیرد، بازار همیشه سبز و با رشد پرشتابی را داشته‌ایم، در ایام نوروز همیشه عقب‌ماندگی‌های اسفند جبران شده و امسال هم به نظر می‌رسد روند بازار همانند سال‌های گذشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: نوسان جزیی از ذات بازار است اینکه دو روز بازار منفی شود و سهامداران واکنش شدید از خود نشان دهند اصلا اتفاق خوبی نیست زیرا این موضوع نشان می‌دهد انتظارات سهامداران کوتاه‌مدت و به صورت سفته‌بازانه است.

تاج بر گفت: سرمایه‌گذاران باید با دید میان مدت وارد بازار شوند در اسفند ماه همیشه شاهد افزایش عرضه بودیم که امسال کاهش شدید قیمت نفت هم به این موضوع دامن زده است.

 

ارسال نظر