کرونا بورس‌های عربی را به خاک سیاه نشاند

۱۳۹۸/۱۲/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۴۸۲۵

بازارهای سهام در سراسر خاورمیانه پس از پشت‌سر گذاشتن بدترین هفته برای قیمت نفت از ۲۰۰۸، سقوط کردند.

به گزارش تسنیم به نقل از بلومبرگ، بازارهای سهام در سراسر خاورمیانه پس از پشت سر گذاشتن بدترین هفته برای قیمت نفت از 2008، سقوط کردند. موارد بیشتری از ابتلا به ویروس کرونا در منطقه گزارش شده است.

کویت پس از بازگشایی بازار‌هایش بعد از یک تعطیلات سه روزه، تجارت بزرگ‌ترین شرکت‌های حاضر در بازار بورس را متوقف کرد. این اقدام پس از آن صورت گرفت که شاخص برتر سهام آن بیش از 11 درصد ارزش خود را از دست داد. شاخص بورس دوبی 5.2 درصد سقوط کرد و به پایین‌ترین حد از 2018 رسید. ارزش شاخص سهام عربستان، ابوظبی و مصر هم همچنان از هفته گذشته رو به کاهش است.

در عربستان، ارزش سهام شرکت آرامکو به پایین‌ترین حد از زمان عرضه اولیه آن در بورس در ماه دسامبر رسیده است. ارزش اولیه سهام آرامکو 32 ریال عربستان بود و حالا ارزش این شرکت با 2.1 درصد کاهش، 32.65 ریال است.

 کاهش قیمت نفت به اقتصادهای منطقه خلیج‌فارس فشار می‌آورد چون نفت بخش بزرگی از درآمد عمومی این کشورها را تشکیل می‌دهد. قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت هفته گذشته 16 درصد کاهش یافت و به 44.76 دلار در هر بشکه رسید و نفت برنت پایین‌تر از 50 دلار در هر بشکه معامله شد.

رشد اقتصادی عربستان سعودی که سعی می‌کند روسیه را به کاهش بیشتر تولید نفت قانع کند، در 2019 کند شد و تنها کمی بالاتر از صفر قرار گرفت.

 موارد ابتلا به ویروس کرونا در ایران به 976 نفر رسیده و 54 مورد مرگ گزارش شده است. قطر اولین مورد ابتلا به این ویروس را گزارش داده و امارات متحده عربی مهدکودک‌ها را بسته و بسیاری از رویدادها را لغو کرده است. شیوع ویروس کرونا در منطقه سرمایه‌گذاران را ترسانده است.

 

ارسال نظر