ضربان منظم معاملات با مقررات جدید حجم مبنا

۱۳۹۸/۱۲/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۴۸۲۴

عضو شورای عالی بورس، تصمیم جدید سازمان بورس و اوراق بهادار درخصوص افزایش حجم مبنا در بورس و افزودن آن به معاملات فرابورس را نیازی مهم برای بازار و سدی در برابر حرکت‌های هیجانی ارزیابی کرد .

شاهین چراغی، با تاکید بر ارزنده بودن تصمیمات جدید سازمان بورس و اوراق بهادار کشور درمورد افزایش حجم مبنا در بورس و افزودن این حجم بر معاملات فرابورس گفت: تصمیم‌گیری در رابطه با افزایش حجم مبنا یک نیاز مهم بود و عمده کارشناسان بازار نیز با آن موافق بوده‌اند. چون اعدادی که به عنوان حجم مبنا اعلام می‌شد به سال‌ها قبل برمی‌گشت و ضرورتا باید این اطلاعات به‌روز می‌شد. همچنین در خصوص اضافه کردن بازار اول و دوم و بازار پایه فرابورس نیز افزودن این مساله مورد توافق عمده کارشناسان بود.

وی عمده‌ترین دلیل اتخاذ این تصمیم را افزایش ضریب کنترل هیجانات بازار توسط نهاد ناظر بازار سرمایه عنوان کرد و افزود: یکی از واقعیت‌های غیر قابل انکار، افزایش روزانه بیش از ۱۲۰۰ میلیارد تومان نقدینگی در کشور است که بخشی از این پول به دلیل تغییر رویکرد جامعه از بانک محوری به بورس محوری به سمت بازار سرمایه می‌آید و افزایش قیمت سهام را به دنبال دارد.

    شناورسازی سهام در دستور کار است

چراغی اجرای تصمیمات جدید را به افزایش یا افزودن حجم مبنا محدود ندانست و گفت: در کنار اقداماتی که در حوزه حجم مبنا انجام می‌شود، شناور کردن سهام نیز در دستور کار قرار گرفته و اعمال خواهد شد؛ چراکه رییس سازمان و مدیران بورس‌ها به‌شدت به دنبال شناورسازی سهام هستند.به این دلیل که اشتراک نظر همه بر این است تا مردم به خرید سهامی که به ارزش ذاتی خود نزدیک هستند روی آورند.از این رو تاکید نهاد ناظر بر این است که منابع مردم صرف سهامی با پتانسیل بالا شود تا نگرانی موجود در خصوص سرمایه‌های خُرد در بورس مرتفع شود.

   حجم مبنا؛ سدی در برابر حرکت‌های هیجانی در بازار پایه

عضو شورای عالی بورس، اجرای سیاستی همچون افزوده شدن حجم مبنا را در راستای کاهش ریسک معاملات در بازارهای فرابورس ارزیابی کرد و افزود: برخی شرکت‌ها به دلیل الزامات قانونی و برخی دیگر نیز به دلیل مشکلاتی از جمله عدم افشای اطلاعات یا زیان دهی، در بازار پایه فرابورس هستند. این در حالی است که شرکت‌هایی با بنیاد مناسب نیز در این بازار وجود دارد، ولی چون تاکنون حجم مبنا برای آنها اجرا نمی‌شد، گاهی با یک معامله قیمت‌های آنها دچار نوسان می‌شد .

وی با اشاره به کارایی مهم حجم مبنا در بهبود معاملات این شرکت‌ها تاکید کرد: طبق قوانین جدید شناورسازی بسیاری از این سهام افزایش پیدا می‌کند و سهامدار عمده از مکانیزم‌های مختلف استفاده خواهد کرد. یکی از نگرانی‌های موجود در بازار پایه این است که برخی از سهامداران عمده حاضرند سهام شناور بالایی را بخرند، ولی قوانین و مقررات سازمان اجازه نمی‌دهد. البته بابت آن فکر شده است و از صندوق‌های بازار گردانی استفاده می‌شود و سهام شناورسازی بالاتری می‌برند، بنابراین افزودن حجم مبنا از بروز حرکت‌های هیجانی بازار جلوگیری می‌کند.

چراغی با اشاره بر اشتراک نظر شورای عالی بورس و سازمان بورس در تایید تصمیم افزایش حجم مبنا در سهام بورسی و افزودن این فاکتور به سهام فرابورسی خاطرنشان کرد: همواره اتخاذ این نوع تصمیمات با واکنش مخالفان و موافقان روبه‌رو خواهد شد که هر یک ادله کارشناسانه‌ای برای ابراز نظر خود دارند.در این میان چنانچه انتقاداتی وجود داشته باشد، شنیده می‌شود و در تصمیم‌گیری‌های آینده مورد توجه خواهد بود.

   تقویت شرکت‌های بازار پایه؛ دغدغه دیگر سازمان بورس

این عضو شورای عالی بورس بهبود روند فعالیت شرکت‌های بازار پایه را یکی از برنامه‌های خوب سازمان بورس عنوان کرد و افزود: این شرکت‌ها بخشی از اقتصاد کشور هستند و می‌توان با جذب سهامداران و افزایش سرمایه برای این شرکت‌ها، آنان را از زیان دهی خارج کرد یا به روش‌های مختلف سرمایه در گردش به شرکت‌ها تزریق شود.

وی حاکم شدن قوانین بر شرکت‌های این بازار را سبب اطمینان بخشی بیشتر به سهامداران ارزیابی و خاطرنشان کرد: وقتی قوانین و مقررات بر شرکت‌های بازار پایه حاکم می‌شود نگرانی عمده سهامداران بر طرف می‌شود؛ چون به آنان اثبات می‌شود که نه‌تنها نهاد ناظر آنها را به حال خود رها نکرده، بلکه توجه ویژه‌ای نیز به آنها دارد.به این دلیل که بسیاری از این شرکت‌ها قابل احیا هستند و وظیفه ما در شورا و سازمان نیزاین است که این شرکت‌ها را به نقش‌های اصلی خود در اقتصاد برگردانیم تا به سودآوری برسند و بتوانند از بستر بازار سرمایه استفاده مناسب را ببرند.

 

ارسال نظر