روی خط خبر

۱۳۹۸/۱۲/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۴۶۵۱

نمادهای معاملاتی فرابورس ۲۱۰ تایی شد

شرکت رایان هم‌افزا پس از احراز شرایط پذیرش به عنوان دویست و دهمین نماد معاملاتی در فهرست نرخ‌های فرابورس ایران درج شد. به گزارش تسنیم، شرکت رایان هم‌افزا (سهامی عام) پس از احراز شرایط پذیرش به عنوان دویست و دهمین نماد معاملاتی (یکصد و بیست و هفتمین شرکت در بازار دوم) در فهرست نرخ‌های فرابورس ایران درج شد. این شرکت که در روز 21 مهرماه امسال پذیرش و در روز پنجم اسفندماه جاری نزد سازمان بورس اوراق بهادار ثبت شده، با نماد معاملاتی «رافزا» در گروه رایانه و فعالیت‌های وابسته به آن، زیرگروه مشاور و تهیه نرم‌افزار روی تابلوی فرابورس ایران رفته است.

این گزارش می‌افزاید: شرکت رایان هم‌افزا در سال 84 توسط ترکیبی از شرکت‌های معتبر فعال در صنعت فناوری اطلاعات و با حمایت و سرمایه‌گذاری جمعی از فعالان بازار سرمایه با هدف ارایه‌ اولین راهکار جامع و یکپارچه بازار سرمایه تاسیس شد. همچنین فعالیت‌های اصلی شرکت تولید نرم‌افزارهای مورد نیاز کارگزاران بورس، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و بانک‌ها و ارایه خدمات نرم‌افزاری بر آن اساس بوده است. گفتنی است شرکت رایان هم‌افزا میزبان 66 کارگزاری بورس و اوراق بهادار (60 درصد بازار)، 52 کارگزاری بورس کالا (55 درصد بازار)، 56 کارگزاری در حوزه معاملات برخط (55 درصد بازار) و 170 صندوق سرمایه‌گذاری مشترک فعال (70 درصد بازار) با بیش از 13.000 شعبه فعال و عملیات بیش از 20 هزار کاربر برای حدود 6 میلیون و 500 هزار سرمایه‌گذار را به‌صورت برخط ساماندهی و خدمات‌رسانی می‌نماید. همچنین سامانه معاملات برخط این شرکت میزبان عملیات بیش از 288 هزار سرمایه‌گذار و معامله‌گر  است.

اصلاح ضریب تعدیل سهام در محاسبه تضمین معاملات اعتباری

سازمان بورس از اصلاح ضریب تعدیل سهام پذیرفته‌شده در بورس تهران و بازار اول و دوم معاملات فرابورس در محاسبه حساب تضمین معاملات اعتباری اوراق بهادار خبر داد. به گزارش بورس پرس، محمد عطایی مدیر نظارت بر کارگزاران سازمان بورس طی اطلاعیه‌ای به همه 108 شرکت کارگزاری، بند ۵ صورت جلسه ۷ اسفند هیات‌مدیره این سازمان در خصوص کاهش ضریب تعدیل سهام در محاسبه حساب تضمین معاملات اعتباری اوراق بهادار در بورس تهران و فرابورس را ابلاغ کرد. براین اساس، ضریب تعدیل سهام پذیرفته‌شده در بورس تهران و بازار اول و دوم فرابورس در محاسبه حساب تضمین معاملات اعتباری اوراق بهادار به مقادیر قبل از تاریخ اجرای مفاد بند یک صورت جلسه ۱۷ دی ماه هیات‌مدیره اصلاح می‌شود. این مصوبه از ۱۴ اسفندماه لازم‌الاجرا خواهد بود.

زور نقدینگی به اخبار منفی می‌چربد

کاهش نرخ دلار و افت حجم صادرات انواع محصولات شرکت‌های تولیدی و عواملی همچون کاهش نرخ‌های جهانی در بازارهای نفتی و کامودیتی در دو روز گذشته و ... از مهم‌ترین دلایل ریزش قیمت سهام شرکت‌ها در بازار امروز و فشار سنگین عرضه در ساعات ابتدایی روز است. به گزارش بورس نیوز، محسن عباسلو، در بررسی بازار روز جاری به بورس نیوز گفت: شاخص تاکنون نزدیک به ۱۸ هزار واحد ریزش داشته و منفی شده است. وی ادامه داد: افت بازار‌های جهانی، افت قیمت نفت از یک سو و حجم نقدینگی جاری در بازارسرمایه از سوی دیگر فضایی رقابتی را ایجاد کرده و باید دید کدام سمت قدرت بیشتری دارد.

اختلال چند دقیقه‌ای در نامک

تمرکز شرکت مدیریت فناوری بورس بر داده‌های لحظه‌ای سایت TSETMC است و داده‌های تاریخی و اطلاعات مربوط به معاملات روزهای قبل در اولویت بعدی قرار دارد.

به گزارش بورس نیوز، شاخص کل این هفته را خوب شروع نکرد و افت ۱۹۰۷۰ واحدی تا این لحظه از معاملات، آغاز تلخی برای بورس تهران بود. در این میان سیستم معاملات هم دچار اختلالاتی شده و اطلاعات را با تاخیر نشان می‌دهد. امروز داده‌های سایت TSETMC نیز با سیستم معاملاتی کارگزاری‌ها، همخوانی نداشت. عده‌ای اختلال امروز سامانه معاملات را دلیل ریزش بازار سرمایه می‌دانند. محدودیت‌های جدید فرابورس و تعیین حجم مبنا برای این بازار، فشار فروش را در نمادهای فرابورسی به دنبال داشته است.

روح‌الله دهقان مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس در خصوص اختلال امروز سامانه معاملات بیان کرد: اختلال امروز سامانه معاملات به سبب فشار افزایش حجم معاملات در بازار فرابورس رخ داد و چند دقیقه‌ای، اطلاعات و داده‌های سامانه نامک (سامانه معاملات کارگزاری‌ها) عقب‌تر از داده‌های سایت TSETMC بود.

وی افزود: تمرکز شرکت مدیریت فناوری بورس بر داده‌های لحظه‌ای سایت TSETMC است و داده‌های تاریخی و اطلاعات مربوط به معاملات روزهای قبل در اولویت بعدی قرار دارد. اما امروز بیش از ۱ میلیون و ۸۵۰ هزار معامله در ساعات ابتدای معاملات صورت گرفته و این حجم معامله، فشار زیادی به سیستم معاملاتی وارد می‌کند. البته در یک سال گذشته تلاش زیادی برای توسعه زیرساخت سیستم معاملاتی صورت گرفته و کماکان پیگیر توسعه بیشتر زیرساخت‌ها هستیم؛ اما امروز با توجه به فشار ناگهانی معاملات، بخشی از سیستم معاملات چند دقیقه‌ای دچار مشکل شد.

 

ارسال نظر