دلایل تغییر شرایط دریافت کد بورسی اعلام شد

۱۳۹۸/۱۲/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۴۶۵۰

معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس با اعلام دلایل تغییر شرایط کد معاملاتی تازه واردان به انتقادات فعالان پاسخ داد.

به گزارش بورس پرس، سعید فلاح پور درباره تغییر شرایط صدور کد معاملاتی برای متقاضیان سرمایه‌گذاری دربازار سهام و شرط سپری شدن یک ماهه و انجام آزمون که موجب انتقاداتی شده به بورس پرس توضیح داد: این تصمیم در راستای ادامه فرهنگ‌سازی، اطلاع‌رسانی و برنامه سازمان بورس برای توسعه دانش سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه بوده و در آینده هم با نتایج مثبتی همراه خواهد بود.

وی ادامه داد: شرایط جدید، مربوط به افرادی است که هنوز وارد بازار نشده و تصمیمی هم برای ورود نگرفته‌اند. بنابراین جای نگرانی برای فعالان بازار ندارد. از سوی دیگر امکان حضور در عرضه‌های اولیه برای دریافت‌کنندگان کد جدید معاملات وجود دارد. این دستورالعمل مربوط به معاملات دیگر سهام است تا افراد تازه وارد با کسب اطلاعات مقدماتی و مهم، وارد بازارسرمایه شوند .

این مقام مسوول درباره انتقاد برخی فعالان مبنی بر کند شدن جریان ورود نقدینگی به بازارسرمایه و نبود چنین رویه‌هایی در بورس‌های دیگر و عامل ریزش دیروز شاخص به بورس پرس توضیح داد: اولا این دستورالعمل شامل فعالان فعلی و قدیمی نمی‌شود. بنابراین ورود نقدینگی با توجه به ثبت رکورد جدید معاملات 8 هزار میلیارد تومانی سهامداران حقیقی ادامه دارد. از سوی دیگر رویه جدید، فقط یک بار و طی دوره 30 روزه بوده و بعد از آن جریان ورود نقدینگی متقاضیان جدید حضور در بازار سرمایه، عادی خواهد شد.

فلاح‌پور ادامه داد: ورود سرمایه‌گذاران جدید و نقدینگی مانند شمشیر دولبه بوده و هرچند این جریان در دوران رونق بازار بسیار خوشایند است اما هنگام رکود هم می‌تواند با تبعات مخرب و زیان باری همراه باشد.

بنابراین واجب بوده و هست که سرمایه‌گذاران تازه وارد با اطلاع از مختصات بورس و فرابورس و ابزارها، ریسک‌ها و فرصت‌ها و تهدیدهای بازار و... با چشمان باز فعالیت کنند.

وی افزود: در پاسخ به نبود چنین رویه‌هایی در دیگر بورس هم باید گفت در اکثر بورس‌های جهان و مخصوصا بازار سهام امریکا، چنین رویه‌یی برقرار بوده و همه متقاضیان باید بعد از آموزش مسائل و مباحث مربوطه، فعالیت کنند.

عضو هیات‌مدیره سازمان بورس در واکنش به اعلام برخی فعالان مبنی بر اینکه انتشار بدون اطلاع قبلی دستورالعمل جدید کد معاملاتی آن هم در ساعت اولیه دیروز، یکی از عوامل اصلی ریزش بی‌سابقه و بیش از 19 هزار شاخص است، تاکید کرد: افت دیروز شاخص ربطی به شرایط جدید کد بورسی ندارد و ناشی از عواملی مانند کاهش قیمت‌های جهانی محصولات، ریزش بورس‌های دنیا مخصوصا افت حدود 10 تا 11 درصدی شاخص‌های بورس امریکا، اثر کرونا و... است.

فلاح پور در مورد علت مستثنی شدن خرید واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌های توسط سرمایه‌گذاران جدید و بدون طی آموزش و زمان یک ماهه هم توضیح داد: این تصمیم ناشی از متنوع بودن صندوق‌های سرمایه‌گذاری است . در حالی که عده‌ای از سهامداران تازه وارد بدون اطلاع از مخاطرات و عدم اطلاع، اقدام به خرید یک سهم یا یک صنعت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه فعالان بازار می‌توانند نظرات و پیشنهاداتی برای بهتر شدن رویه جدید اعلام کنند، ادامه داد: کانون کارگزاران بورس طی چند روز آینده اقدام به ارایه جزییاتی برای برگزاری آزمون و طراحی سوالات و شرایط قبولی و...  می‌کنند تا بعد از تصویب توسط هیات‌مدیره سازمان بورس، اجرایی شود.

 

ارسال نظر