هنوز با اعداد بزرگ ریزش فاصله داریم

۱۳۹۸/۱۲/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۴۶۴۹

عضو شورای عالی بورس اظهار داشت: در سال‌های گذشته ریزش ۱۸ هزار واحدی در بیش از ۲۰ روز اتفاق می‌افتاد اما روز گذشته با توجه به اینکه رقم شاخص بسیار بالا است ۱۸ هزار واحد عدد بزرگی برای ریزش محسوب نمی‌شود.

به گزارش ایلنا، سعید اسلامی به آخرین وضعیت شاخص بورس اظهار داشت: روز گذشته شاهد ریزش 18 هزار واحدی شاخص بورس بودیم که البته هنوز با اعداد بزرگ ریزش فاصله داریم چرا که بازار سرمایه ریزش 4 درصدی را هم تجربه کرده است. وی تاکید کرد: در سال‌های گذشته ریزش 18 هزار واحدی در بیش از 20 روز اتفاق می‌افتاد اما دیروز با توجه به اینکه رقم شاخص بسیار بالا است 18 هزار واحد عدد بزرگی برای ریزش محسوب نمی‌شود. عضو شورای عالی بورس با اشاره به دلایل ریزش 18 درصدی بازار سرمایه گفت: یکی از مهم‌ترین دلایل ریزش شاخص شیوع ویروس کرونا است که البته این موضوع تمام بازارهای جهان را تحت تاثیر قرار داده و برخی از بازارهای جهانی ریزشی را تجربه کردند که بعد از سقوط‌های سال‌های 2008 بی‌سابقه بوده است. اسلامی با تاکید بر اینکه ویروس کرونا اثر مشابهی را در همه بازارهای جهانی گذاشته است که بورس ایران هم مستثنی از این نیست، گفت: عامل دیگری که باعث ریزش شاخص 18 هزار واحدی در ایران شد، این است که فعالان بازار سرمایه آمادگی اصلاح قیمت را داشتند و جو روانی حاصل از شیوع ویروس کرونا این موضوع را تشدید کرد. وی ادامه داد: نکته کلیدی این است که تمام بازارهای جهانی حالت پیوستگی به یکدیگر دارند و اگر برای کشور چین که یکی از مهم‌ترین کشورهای اقتصادی دنیا محسوب می‌شود مشکلی پیش بیاید تاثیر آن بر مجموعه اقتصادی جهان قابل مشاهده است.

اسلامی افزود: پیش‌بینی می‌شود که خسارات جهانی ناشی از شیوع ویروس کرونا در مجموع شاید بیش از چند صد میلیارد دلار باشد.

وی ادامه داد: به‌طور قطع صنایعی مانند صنعت گردشگری که به این موضوع وابستگی مستقیم دارند بیشتر تحت آثار منفی آن قرار می‌گیرند.

عضو شورای عالی بورس با تاکید بر اینکه اثر ویروس کرونا به بازار سرمایه ایران دیرتر از سایر بازارها رسید، گفت: معمولا بازار بورس ایران کمتر تاثیر مستقیم از این دست از اتفاقات می‌پذیرد اما مجموعه رفتارهای هیجانی و آ‌ثار روانی باعث افت شاخص بورس در کشورمان شده است.

وی در پاسخ به این سوال که بیشتر کدام یک از صنایع حاضر در بورس ایران تحت تاثیر آثار منفی شیوع ویروس کرونا قرار می‌گیرند، گفت: در حال حاضر واکنش‌ها هیجانی است و کمتر شاهد تحلیل‌های بنیادی در بازار سرمایه هستیم و این موضوع تمام بازار را تحت تاثیر قرار داده و واکنش‌های مثبت و منفی همزمان در بازار رخ می‌دهد اما به‌طور کلی بخش عمده این واکنش‌ سقوط 18 هزار واحدی ناشی از ترس عمومی است.

 

ارسال نظر