اخبار

۱۳۹۸/۱۲/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۴۴۰۰

فروش تعهدی، ابزاری برای عمق بخشی به بازار سرمایه

محمد بختیار نصرآبادی، بازار سرمایه را بازاری مطمئن برای سرمایه‌گذاری عنوان کرد و گفت: اقتصاد کشورمان با توجه به رکود بازارهایی مانند مسکن، خودرو، طلا، ارز و.... به دنبال بازاری مطمئن برای سرمایه‌گذاری مردم بود و رفتار منطقی و معاملات شفاف بازار سرمایه به عنوان بازاری امن بهترین انتخاب بود. به گزارش سنا، وی افزود: ورود پول به بازار سرمایه از اواخر سال ۹۷ تا به حال ثابت کرد که سهامداران قدیمی و جدید با اعتماد بیشتری می‌توانند سرمایه‌گذاری در این بازار را دنبال کنند که البته این نگاه باعث خروج پول از بازارهای موازی به سمت بورس شد. این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: نکته قابل توجه این است که نرخ سهام برخی شرکت‌ها نیاز به اصلاح قیمت دارند و از طرفی برخی صنایع بنیادی هنوز به نرخ مد نظر خود نرسیدند و رویه مثبت آنها ادامه‌دار خواهد بود. وی که معاون سرمایه‌گذاری شرکت تامین است در خصوص ابزارهای جدید در بازار گفت: یکی از ابزارهای جدیدی که ابتدا به نام فروش استقراضی و هم‌اکنون به نام فروش تعهدی در بازار رونمایی شده است، در واقع ایده‌ای فوق‌العاده کاربردی و بی‌نظیی برای عمیق شدن بازار است. وی افزود: به بیان دیگر زمانی که سهامدار تنها از افزایش قیمت بهره می‌برد ممکن است که پول خود را برای کسب بازدهی بیشتر وارد بازار دیگری کند اما زمانی که بازار دو طرفه و امکان فروش تعهدی وجود داشته باشد دیگر وسوسه‌ای برای خروج پول ندارد که نتیجه آن هم حفظ پول در بورس و حبابی نشدن نرخ سهم‌ها است.

تجمع در کارگزاری‌ها عامل شیوع بیماری

کانون کارگزاران با توجه به شیوع کرونا در کشور پیشنهاد توقف فعالیت‌های حضوری بورس را به سازمان بورس ارایه کرده است و این سازمان تصمیم‌گیری درمورد این ماجرا را بر عهده وزارت بهداشت دانسته و اعلام کرده که در صورت صلاح‌دید و دستور این وزارتخانه، اقداماتی در بازار سرمایه انجام خواهد شد. به گزارش ایسنا، حمیدرضا مهرآور با اشاره به درخواست کانون کارگزاران از سازمان بورس و اوراق بهادار برای توقف فعالیت در خصوص اخذ کد معاملاتی برای مشتریان جدید و تعطیل کردن تالارهای اختصاصی برای جلوگیری از شیوع کرونا، اظهار کرد: تراکم جمعیت در شرکت‌های کارگزاری بالاست و اکنون با توجه به وضعیت شیوع کرونا و لزوم رعایت مسائل بهداشتی و کاهش تعاملات انسانی، مردم برای سلامتی خودشان باید در این ایام مراجعه حضوری نکنند و کارهای خود را به تعویق بیندازند. اگر می‌توانند از طریق انلاین معاملات خود را انجام دهند تا سلامت خودشان و پرسنل حفظ شود. وی با اشاره به درخواست این کانون درمورد توقف عرضه‌های اولیه نیز گفت: یکی از موضوعات بحث عرضه اولیه‌هاست که ازدحام زیاد می‌شود اما به نظر من تا پایان سال باز هم چند عرضه اولیه خواهیم داشت. در کل توصیه به مردم شود که در این شرایط برنامه‌ریزی‌های حضوری خود را به تعویق بندازند. عضو هیات‌مدیره کانون کارگزاران ادامه داد: البته بسیاری از شرکت‌های کارگزاری ممکن است برای امنیت جامعه از درخواست جدید گرفتن خودداری کنند. این درحالی است که محسن خدابخش، مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس در خصوص موضوع مطرح شده مبنی بر توقف عرضه‌های اولیه و صدور کد جدید معاملاتی و تعطیلی تالارهای اختصاصی کارگزاران به دلیل شیوع سریع کرونا گفت: طبق گفته رییس‌جمهور، وزارت بهداشت سیاست‌گذار مساله کرونا است و در صورت صلاحدید و دستور این وزارتخانه، اقداماتی در بازار سرمایه انجام خواهد شد.بنابراین بازار سرمایه در خصوص کرونا، تابع سیاست‌گذاری‌ها و تصمیمات ابلاغی وزارت بهداشت بوده و هست. این درحالی است که بانک‌ها همچنان فعال هستند و شعب هر روزه با ده‌ها و صدها مشتری سر و کار دارند. از سوی دیگر بسیاری از معامله گران و سهامداران از طریق آنلاین اقدام به فعالیت می‌کنند.

سه‌گانه محافظ شاخص سبزرنگ

مهدی حیدرزاده، در بررسی روند بازار سرمایه به بورس‌نیوز گفت: بازار روز سه شنبه، ادامه روز‌های گذشته بوده و ورود جریان نقدینگی سرگردان جامعه به سمت بورس اوراق بهادار، شاخص را همواره مثبت نگه داشته است. وی در خصوص جایگاه شاخص عنوان کرد: به لحاظ مبادی بنیادی نمی‌توان جای مشخصی برای شاخص پیش‌بینی کرد چراکه بازار به صورت سینوسی در حرکت است.  این کارشناس بازارسرمایه افزایش قیمت دلار و برخی ریسک‌ها در صنایع مختلف را عاملی برای ورود نقدینگی به بورس عنوان کرد و افزود: بانک‌ها و تورم نیز نقش مهمی در ورود این نقدینگی ایفا کردند. حیدرزاده سه عامل تورم، کاهش بازدهی بازار پول و افزایش قیمت دلار را از عوامل موثر بر مثبت بودن شاخص دانست و گفت: سرمایه‌گذاران بالقوه به این نتیجه رسیده‌اند که بهترین بازار برای دریافت سود بازارسرمایه است.  این کارشناس بازار سرمایه در پیش‌بینی قیمت دلار خاطرنشان کرد: با بررسی شاخص‌های جهانی و در نظر گرفتن عامل انس طلا، رشد دلار دور از انتظار نخواهد بود اما؛ بخش زیادی از مبحث نرخ دلار سیاسی بوده و تصمیم‌گیری بر عهده سیاست‌گذاران کشور است. وی افزود: نکته‌ای که به چشم می‌خورد این است که بازار واقعی (کف بازار) رقم دلار را بالاتر از آنچه هست در نظر داشته و با این قیمت به معامله اقدام می‌کند؛ در واقع می‌توان گفت به صورت سیاسی این قیمت با بازار همخوانی نداشته و دلار صرافی ارزان‌تر از دلار بازار است.

 

ارسال نظر