دماسنج بورس تهران نیم میلیون واحدی شد

۱۳۹۸/۱۲/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۴۳۰۴
دماسنج بورس تهران نیم میلیون واحدی شد

گروه بورس|محمدامین خدابخش|

روز گذشته بازار سهام ایران شاهد یک اتفاق مهم بود. در این روز رونق معاملات در بسیاری از نمادهای بازار به همراه فشار ورود نقدینگی به چرخه داد و ستد‌ها سبب شد تا شاخص بورس تهران برای اولین‌بار در تاریخ محاسبه خود به سطح ۵۰۳ هزار و ۷۳۵ واحد برسد.

در این روز ارزش ۴هزار و ۹۳۰ میلیارد تومانی معاملات در بورس تهران رشدی 0.97 درصدی را به ارمغان آورد و به‌رغم آنکه این نماگر بازار سهام در ابتدا رشد بیشتری کرده بود در نهایت افزایشی ۴ هزار و ۸۳۱ واحدی را به ثبت رساند.

به موجب این رشد ارزش ریالی بورس تهران به هزار و 831 هزار و 341 میلیارد تومان رسید و بهای دلاری آن با احتساب دلار 14 هزار و 700 تومانی صرافی‌های دولتی در روز گذشته از 124 میلیارد دلار فراتر رفت.

همچنین طی روز گذشته افزایش ۲ هزار و ۹۱۱ واحدی شاخص کل هم وزن سبب شد تا این نماگر ضمن افزایش ۱.۷۸ درصدی به سطح ۱۶۶ هزار و ۲۳۳ واحد برسد.

اتفاقی از این دست در حالی رخ می‌دهد که تا همین چند هفته پیش رسیدن نماگر اصلی بورس به سطح نیم میلیون واحدی امری دور از انتظار و کاملاً بعید به نظر می‌رسید.

  آغازی از پله 96 هزار واحدی

دلیل بعید بودن چنین جهشی در خزنده بودن افزایش قیمت ارز یا به تعبیری کاهش ارزش پول ملی نهفته است. با نگاهی به تغییرات رخ داده در نرخ برابری ارزها با ریال ایران می‌توان دریافت که بورس تهران همواره مهم‌ترین رشد‌های خود را مدیون تورم افسار گسیخته و نوسان شدید قیمت ارز در طول سالیان قبل بوده است. همین امر سبب شد تا از اوایل سال ۱۳۹۷ و با شروع افزایش بهای دلار از محدوده ۴,۸۰۰ تومان به حدود ۱۴ هزار تومان در پایان سال یاد شده، افزایش قیمت‌ها و ارزش فروش شرکت‌ها در سال مالی ۹۷ به افزایش بهای سهام بنگاه‌های اقتصادی حاضر در بورس و فرابورس منتهی شود؛ امری که در ابتدا خود را با ۱۰۰ هزار واحدی شدن نماگر اصلی بورس تهران نشان داد و در پایان سال با ورود شاخص کل بورس تهران به کانال ۱۷۸ هزار واحدی بازدهی ۸۵ درصدی را به ارمغان آورد.

 افزایش دماسنج اصلی بورس تهران در آن سال، اگر چه با مولفه‌های آن زمان کاملاً منطقی و قابل تبدیل به نظر می‌رسد اما باید توجه داشت که طی این دوره و پس از یک دوره نسبتاً طولانی رکود در معاملات بازار، همین رشد منطقی کافی بود تا بسیاری را به گرم شدن تنور معاملات در بازار سهام جلب کند. به دنبال همین اتفاق بود که با تعدیل قیمت ارز در سامانه نیما و نزدیک شدن آن به بازار آزاد رفته‌رفته شرایطی منطقی و قابل تبیین به وجود آمد تا افزایش قیمت‌ها در بازار سهام تداوم یابد و سال ۹۸ به سال صعود تورمی قیمت‌ها در بورس و فرابورس تبدیل شود. به دنبال این رخداد نیمه نخست سال جاری به هماهنگ شدن شاخص‌های بازار سهام با قیمت جدید دلار در کانال ۱۱ هزار تومانی گذشت و منطقی شدن نسبی قیمت‌ها در میانه مهرماه بسیاری را بر آن داشت که رونق بازار احتیاج به اندکی استراحت دارد.

این استراحت که خود را در قالب افت اندک قیمت‌ها نشان داد در یک ماه و نیم پیشرو تداوم یافت و در روزهای ابتدایی آبان و با تحریک بازار ارز و تشدید انتظارات تورمی شرایطی را باعث شد تا افت بیشتر ارزش ریال به صعود بیشتر قیمت‌ها در بازار سهام منتهی شود. بر این اساس افزایش قیمت سهام به خصوص در نمادهای دلاری و نمادهای کوچک همراه با صعود نسبی قیمت دلار در بازار آزاد ارز تداوم یافته و شرایطی را موجب شده که حتی هدف ۵۰۰ هزار واحدی شاخص کل بورس که تا چندی قبل بعید به نظر می‌آمد حالا به راحتی میسر شود و تحلیلگران بازار از ورود این شاخص به سعودی به مراتب بالاتر سخن بگویند.  با نگاهی به سیر تحولات هفته‌های اخیر به نظر می‌آید در حالی که اغلب تحلیل گران بازار سرمایه در ماه‌های گذشته به اتفاق نظر به حبابی بودن بسیاری از نمادها در بورس و فرابورس داشتند حالا سیل نقدینگی وارد شده به چرخه معاملات آنها را بر آن داشته تا با دلیل بیشتر جریان نقدینگی و تحولات رخ داده در بازار، بر سر احتمال رشد بیشتر بازار در هفته‌ها و ماه‌های پیش رو متفق‌القول باشند.

در حالی که بیشتر روزهای سال جاری با دلار حدوداً یازده هزار تومانی طی شده و قیمت این ارز قدرتمند در بیشتر ماه‌های سال در کانال ۱۱ هزار تومان در نوسان بود از روزهای آغازین آبان ماه صعود نسبی قیمت‌ها در بازار ارز قیمت دلار را نیز افزایش داده و ورود آن به کانال ۱۵ هزار تومان بسیاری را متقاعد کرد که بورس تهران همچنان توانایی صعود بیشتر را دارد. البته باید توجه داشت که صعود قیمت‌ها در بورس تهران تنها به دلیل تغییرات در بازار آزاد ارز نبوده و همراهی مناسب قیمت‌ها در سامانه نیما به دلیلی محکم برای تایید انتظارات تورمی بدل شده است. در حال حاضر رشد قیمت دلار در سامانه مذکور و قرار گرفتن بهای دلار در کانال 13 هزار تومانی، سرمایه‌گذاران بسیاری را مجاب کرده است که تداوم قیمت در بازار ارز به رشد دلار نیمایی منتهی خواهد شد.

در همین راستا و به منظور بررسی بهتر شرایط در بازار سرمایه «تعادل» ضمن گفت‌وگو با احسان طیبی، کارشناس بازار سهام نظر وی را در خصوص احتمالات پیش‌‌روی قیمت‌ها و حرکت شاخص‌ها جویا شد.

این کارشناس بازار سرمایه با توجه به تحولات رخ‌داده در روزهای اخیر مسیر پیش روی بازار را مثبت ارزیابی کرد و در خصوص چرایی رشد قیمت‌ها گفت: باید توجه داشت که افزایش قیمت دلار نقش مهمی در انتظارات تورمی شکل گرفته در جامعه ایفا می‌کند و از این روز انتظار می‌رود تا با رشد بیشتر قیمت‌ها در بازار ارز شاهد اقبال سرمایه‌گذاران به بازار سهم نیز باشیم.

وی ادامه داد: باید توجه داشت که نرخ ارز نقش مهمی در سودآوری شرکت‌ها دارد و همین حالا نیز به‌رغم آنکه بسیاری از نمادهای بازار سهام به دلایلی همچون دلگرمی به افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها و ورود پر قدرت نقدینگی مخصوصا در نمادهای کوچک، وارد محدوده حبابی شده‌اند، می‌تواند به ارزندگی نمادهای سنگین وزن بورس بیفزاید.

طیبی با اشاره به منطقی بودن قیمت در بسیاری از نمادهای بنیادی بازار سرمایه نظیر نمادهای فولادی و پتروشیمی گفت: آنچه که در حال حاضر می‌تواند به نفع این نمادها تمام شود، رشد قیمت دلار است که به‌طور مستقیم بر ارزش ریالی فروش این شرکت‌ها می‌افزاید. همین امر می‌تواند به تداوم ورود نقدینگی و توجیه‌پذیری سرمایه‌گذاری در صنایع یاد شده منتهی شود.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه خاطرنشان کرد: در حال حاضر سرمایه‌گذاری بر اساس انتظارات تورمی امری بی‌راه نیست چرا که با توجه به سیاسیت‌های اقتصادی اتخاذ شده به نظر نمی‌آید که سالی آینده سالی با ثبات در بازار ارز باشد. همین امر سبب شده تا بسیاری با سرمایه‌گذاری بر احتمالات پیش رو به بازار سهام بیایند و به درست یا غلط در انتظار افزایش قیمت بهای ارز باشند.

این تحلیلگر بازار سرمایه در ادامه با تحلیل وضعیت بازار و مواجهه آن با تبعات ثانویه کرونا گفت: اگرچه بسیاری با شبهه به تحولات پیش رو در ماه‌های آتی می‌نگرند و افت تقاضا در چین را به عنوان تهدید صنایع دلاری بازار سهام مد نظر قرار داده‌اند، باید توجه داشت که در بسیاری از صنایع کشور که قیمت‌ها بر اساس نرخ‌های جهانی سنجیده می‌شود، فروش شرکت‌ها داخلی است و بنا بر این انتظار افت قابل توجه فروش در صنایعی نظیر سنگ آهن، فولادی و پتروشیمی نمی‌رود.

وی در پایان گفت: تاکید بر ارزندگی برخی از صنایع ابدا به این معنا نیست که تمامی نمادهای بازار در حال حاضر از لحاظ موتلفه‌های بنیادی ارزنده هستند و نباید صرف رشد قیمت دلار در بازار را به عنوان گواهی برای سرمایه‌گذاری در همه نمادها در نظر گرفت.

 

ارسال نظر