سود قیمت دستوری فولاد به جیب دلالان می‌رود

۱۳۹۸/۱۲/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۴۲۱۶

خبرگزاری میزان| رییس سندیکای لوله و پروفیل فولادی گفت: معضل بازار فولاد به قیمت‌گذاری دستوری برمی‌گردد که به جای تولید به دلالان می‌رسد و همین امر باعث افزایش قیمت و کمبود کالا می‌شود.

امراله زمانی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری میزان درباره افزایش قیمت فولاد اظهار کرد: معضل بازار فولاد به قیمت‌گذاری دستوری برمی‌گردد که به جای تولید به دلالان می‌رسد و همین امر باعث افزایش قیمت و کمبود کالا می‌شود، همچنین سامانه بهین‌یاب یکی دیگر از مشکلات در این میان است که خروجی و ورودی و حتی نحوه تصمیم‌گیری و تخصیص سهمیه‌ها در آن مشخص نیست.

رییس سندیکای لوله و پروفیل فولادی گفت: تا هنگامی که تشکل‌های قوی در بازار‌های کالایی کشور وجود ندارد تا بتوانند در فرآیند تصمیم‌گیری و قیمت‌گذاری تأثیر بگذارند، مسائلی غیرمنطقی همچون سامانه بهین‌یاب، سهمیه‌بندی و کاستی‌ها در بازار شکل می‌گیرد که همین امر باعث می‌شود تا تولیدکننده با رغبت به سمت شفافیت نیاید و بخشی از کالای تولیدی خود را در بازار آزاد به فروش برساند.

وی ادامه داد: در این زمینه از طریق مذاکره با وزارت صمت، به دنبال اصلاح روند سهمیه‌ها و عملکرد سایت «بهین‌یاب» هستیم تا ظرفیت سنجی واقعی از وضعیت بالقوه کارخانه‌ها انجام شود، در صورتی‌که این اطلاعات جایگزین داده‌های فعلی سایت بهین‌یاب شود، تولیدکننده و متقاضی دیگر با مشکلاتی که امروز گریبانگیر آنهاست، مواجه نمی‌شوند.

زمانی با اشاره به اینکه مشکل اصلی در بازار، سهمیه‌بندی است، تأکید کرد: سهمیه‌بندی و محدودیت گزینه مناسبی برای تأمین نیاز‌های صنعت پایین‌دست نیست ضمن اینکه دلالان نیز از رانت‌های قیمت‌گذاری دستوری سوءاستفاده می‌کنند و باعث افزایش قیمت و کمبود کالا می‌شوند.

به گفته رییس سندیکای لوله و پروفیل فولادی؛ سیاست‌گذار باید برای کارخانه بالادستی و افزایش تولید راهکاری ارایه دهد یا اینکه برای تامین نیاز داخلی بر حضور همه تولیدکنندگان ورق کشور در بورس تاکید کند.

وی ادامه داد: برای مثال هنگامی که در بازار با کمبود ورقی مواجه شده‌ایم که تک محصولی بوده و تنها یک کارخانه آن را تولید و در بورس کالا عرضه می‌کند، در مقیاس پایین‌تر یک کارخانه به عنوان تولیدکننده کوچک‌تر نیز باید به بورس کالا بیایند تا ابتدا عطش بازار و صنایع پایین دست برطرف شود و دلالان به اسم تولیدکننده واقعی محصول را به بازار آزاد نبرند و ثانیاً در تفکر ارایه راهکار برای افزایش تولید و توسعه بنگاه خود باید باشند.

رییس سندیکای لوله و پروفیل فولادی افزود: با تعرفه‌های موجود هم نمی‌توان در راستای تأمین مواد اولیه مورد نیاز صنایع پایین‌دست گام برداشت

 

ارسال نظر