رویداد

۱۳۹۸/۱۲/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۴۰۳۳

   معافیت مالیاتی 3 اوراق جدید در بورس: بر اساس اعلام سازمان امور مالیاتی، خرید و فروش «اوراق جعاله»، «اوراق وکالت» و «اوراق بیمه اتکایی» در بورس از مالیات معاف شد. به گزارش مهر، در بخشنامه‌ای که محمود علیزاده معاون حقوقی و فنی مالیاتی سازمان امور مالیاتی به ادارات کل امور مالیاتی ابلاغ کرده، خرید و فروش سه ابزار نوین بازار سرمایه شامل «اوراق جعاله»، «اوراق وکالت» و «اوراق بیمه اتکایی» در بورس به عنوان اوراق بهادار معاف از مالیات اعلام شده است. گفتنی است سازمان بورس و اوراق بهادار نیز این بخشنامه را تأیید کرده و تعریفِ اوراق بهادارِ مذکور را به شرح زیر اعلام کرده است:

اوراق جعاله: اوراق بهادارِ با نامی است که نشان‌دهنده مالکیت مشاعِ دارندگان آن در کلیه حقوق حاصل از قرارداد جعاله برای نهاد واسط و به وکالت از صاحبان اوراق است که امکان خرید و فروش در بورس یا خارج از آن را دارند.

اوراق وکالت: اوراق بهادارِ با نام و قابل نقل و انتقال است که نشان‌دهنده مالکیت مشاع دارنده آن در دارایی‌ها، کالاها، خدمات، پروژه معین یا حقوق و منافع ناشی از انجام فعالیت‌های اقتصادی مشخص است و بر مبنای قرارداد وکالت منتشر شده و قابل خرید و فروش در بورس یا خارج از آن است.

اوراق بیمه اتکایی: اوراق بهادار با نامی است که نشان‌دهنده مشارکت دارندگان آن در حقوق و تعهدات حاصل از قراردادهای بیمه اتکایی و تأمین سرمایه مورد نیاز جهت پذیرش تمام یا بخشی از سبد ریسک بیمه‌ای بوده و امکان خرید و فروش در بورس یا بازارهای خارج از آن را دارد.

   دو زیرمجموعه دیگر گلرنگ در بورس و فرابورس عرضه اولیه:  مدیرعامل واسپاری ارزش‌آفرین گلرنگ از عرضه اولیه دو زیرمجموعه گروه صنعتی گلرنگ در بورس و فرابورس تا پایان سال خبر داد. به گزارش پایگاه خبری بورس‌پرس، ابراهیم ابراهیمی در خصوص عرضه اولیه زیرمجموعه‌های گروه صنعتی گلرنگ پس از «افق» و «قرن» به بورس پرس گفت: فرآیند پذیرش شرکت صنعت غذایی کوروش با سرمایه 300 میلیارد تومانی و فعالیت در زمینه تولید روغن‌های خوراکی تحت دو برند اویلا و فامیلا به پایان رسیده که پیش بینی می‌شود پس از درج نماد، 10 درصد سهام آن تا پایان سال جاری یا نیمه نخست سال آینده در بورس تهران عرضه اولیه شود. وی ادامه داد: شرکت پدیده شیمی جم نیز با سرمایه 30 میلیارد تومانی که پدیده شیمی قرن مالک 42.7 درصد سهام آن است از دیگر شرکت‌هایی است که با تبدیل شدن به سهامی عام و انجام امور پذیرش، واجد شرایط عرضه اولیه سهام در فرابورس شده و درج نماد آن در حال انجام است. انتظار می‌رود با مدیریت و برنامه‌ریزی فرابورس، سهام این شرکت نیز تا پایان سال جاری به عموم عرضه شود.

   نگاهی به روند معاملات بورس در هفته پایانی بهمن: شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز چهارشنبه (۳۰ بهمن) به عدد ۴۷۸ هزار و ۷۵۴ واحد رسید که در مقایسه با پایان هفته گذشته بیش از دو درصد رشد را تجربه کرد. به گزارش ایرنا، در چهار روز معاملات هفته‌ جاری، شاخص بورس ۱۹ هزار و ۶۷۵ واحد افزایش داشت؛ شاخص کل در پایان روز چهارشنبه (۲۳ بهمن) با عدد ۴۵۹ هزار و ۷۹ واحد به معاملات پایان داد که این رقم در روز چهارشنبه (۲۳ بهمن ماه) به عدد ۴۷۸ هزار و ۷۵۴ واحد رسید. شاخص آزاد شناور در آخرین روز معاملات هفته گذشته ۵۵۵ هزار و ۷۳۴ واحد بود که در روز چهارشنبه این هفته به رقم ۵۷۹ هزار و ۶۷۴ واحد رسید و افزایش ۲۳ هزار و ۹۴۰ واحدی را رقم زد. همچنین شاخص کل (هم وزن) در پایان هفته گذشته ۱۴۸ هزار و ۹۳۰ واحد بود که در هفته جاری این عدد به ۱۵۵ هزار و ۶۸۳ واحد و شاخص قیمت (هم وزن) از ۹۹ هزار و ۳۲۶ واحد به عدد ۱۰۳ هزار و ۷۵۷ واحد رسید. در چهار روز معاملاتی این هفته بازار سرمایه نمادهای بانک ملت، بانک تجارت، ایران خودرو، سایپا و پالایش نفت اصفهان در گروه نمادهای پربیننده قرار داشتند. در هفته‌ای که گذشت بانک‌ها، شیمیایی، فلزات اساسی، خودرویی‌ها، انبوه‌سازی، مواد دارویی، صنایع غذایی به جز قند و شکر، بیمه و بازنشسته، چند رشته‌ای صنعتی، رایانه، کانی‌های فلزی، سیمان، کانی‌های غیرفلزی، تامین آب، برق و گاز با رشد مثبت بر شاخص کل همراه بودند. هفته‌ گذشته بانک‌ها و موسسات اعتباری، فلزات اساسی، کانی‌های فلزی، شیمیایی، انبوه‌سازی املاک و مستغلات، خودرو و قطعات، فرآورده‌های نفتی، مواد دارویی، سرمایه‌گذاری‌ها، حمل و نقل، سیمان، آهک و گچ، صنایع غذایی به جز قند و شکر، واسطه‌گری‌های مالی و پولی، صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله، بیمه و بازنشستگی، محصولات فلزی و دارویی نسبت به دیگر صنایع بیشترین حجم معاملات را داشتند. همچنین شیمیایی، فلزات اساسی، بانک‌ها و موسسات اعتباری، خودرو و قطعات، کانه‌های فلزی، فرآورده‌های نفتی، انبوه‌سازی املاک و مستغلات، مواد دارویی، حمل و نقل انبارداری و ارتباطات، سرمایه‌گذاری‌ها، سیمان، آهک و گچ، صنایع غذایی به جز قند و شکر، دارویی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله، واسطه‌گری‌های مالی و پولی، بیمه و بازنشستگی، عرضه برق، گاز، بخار، بخار و آب گرم، محصولات کاغذی و محصولات فلزی و فنی و مهندسی بیشترین میزان از ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند.

 

ارسال نظر