معاملات فروش تعهدی در ۵ نماد راه‌اندازی می‌شود

۱۳۹۸/۱۱/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۳۶۹۱

مدیرعامل بورس تهران از راه‌اندازی فروش معاملات فروش تعهدی خبر داد و اعلام کرد: این معاملات محدود و تنها در ۵ نماد در بورس تهران شروع می‌شود.

به گزارش سنا، علی صحرایی اظهار کرد: به زودی عرضه اولیه شرکت پدیده شیمی قرن را در بورس تهران شاهدیم که شرکت نسبتاً بزرگی بوده و ۱۰ درصد آن چهارشنبه آتی به بازار تخصیص داده می‌شود.

مدیرعامل بورس تهران در خصوص درخواست فعالان بازار برای تخصیص درصد بیشتری درعرضه‌های اولیه با توجه به افزایش کدهای معاملاتی نیز گفت: در بورس تهران این اتفاق افتاده و این برای شرکت‌های کوچک ۲۰ درصد آنها در عرضه اولیه دو بازار و ۲ درصد مازاد بر عرضه عمومی به صندوق‌ها تخصیص داده می‌شود.

   برنامه عرضه‌های اولیه

وی در پاسخ به اینکه جز شرکت پدیده شیمی قرن چه شرکت‌های دیگری در نوبت عرضه اولیه هستند، نیز گفت: شرکت سرمایه‌گذاری کوثر که به محض آماده شدن و واجد شرایط شدن با توجه به تاکیدات وزیر اقتصاد مبنی بر شفافیت و دقت در ورود شرکت‌ها به بازار، عرضه اولیه خواهد شد.مدیرعامل بورس تهران در خصوص «شستا» نیز اظهار داشت: این شرکت نیز مشروط پذیرفته شده و در حال طی کردن مراحل باقی مانده برای اخذ مجوز نهایی و عرضه اولیه است.

   چشم‌انداز بازار سهام

مدیرعامل بورس تهران در پاسخ به سوالی در خصوص چشم‌انداز بازار با بیان اینکه وضعیت بورس به مولفه‌های زیادی بستگی دارد، ادامه داد: نوسان نرخ کامودیتی‌ها در جهان و رشد اقتصاد جهانی از جمله این عوامل هستند ولی مردم در شرایط کنونی به درستی بورس را به عنوان بهترین گزینه برای سرمایه‌گذاری برگزیده‌اند، چون در دیگر بازارها به سبب برخی محدودیت‌ها، نقدشوندگی پایین و عدم شفافیت، سرمایه‌گذاری به صرفه نیست.صحرایی افزود: در اقتصاد کشور، بورس شفاف‌ترین بخش اقتصاد است و با توجه به زیرساخت‌های الکترونیکی که طی ده سال اخیر ایجاد شده، امکان دسترسی آنلاین مردم به اطلاعات و معاملات فراهم آمده است.

   عدالت در عرضه‌های اولیه

وی با بیان اینکه اولویت برای فردی در بازار سرمایه قائل نیستیم و شخصی که امروز کد معاملاتی گرفته با فردی که سی سال در بازار فعالیت داشته تفاوتی ندارد، گفت: طعم این عدالت را مردم در عرضه‌های اولیه نیز می‌چشند که همه از شرایط یکسانی برخوردارند و مجموعه این عوامل بازار را برای مردم جذاب کرده است.

مدیرعامل بورس تهران در خصوص فروش تعهدی گفت: چنانچه شاخص (کل و هم وزن) بیش از ۱.۵ درصد افت داشته باشند، عملیات فروش تعهدی متوقف می‌شود؛ ضمن آنکه سهامداران عمده شرکت‌ها در نماد، اجازه فروش تعهدی در همان نماد را نخواهند داشت.

   راه‌اندازی فروش معاملات فروش تعهدی

 صحرایی در خصوص راه‌اندازی فروش معاملات فروش تعهدی گفت: این معاملات محدود و تنها در پنج نماد در بورس تهران شروع می‌شود و مکانیسم‌های کنترلی پیش‌بینی شده و بر این اساس در حد ۰.۵ درصد نسبت به آخرین قیمت، امکان فروش تعهدی وجود دارد.همچنین اگر شاخص (کل و هم وزن) بیش از یک و نیم درصد افت داشته باشند این عملیات متوقف می‌شود، همچنین سهامداران عمده شرکت‌ها در نمادی که سهامدار عمده هستند اجازه فروش تعهدی را نخواهند داشت.

 

ارسال نظر