انتظارات ترسناک برخی سهامداران!

۱۳۹۸/۱۱/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۳۶۰۶

بازار سرمایه گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاران بلندمدت است و با استراتژی بلندمدت، در حال حاضر هم سهم‌های زیادی در این بازار وجود دارد که پتانسیل رشد خواهند داشت. مرتضی عباد کارشناس بازار سرمایه در خصوص تاثیر خروج احتمالی دولت از شرکت‌ها و صنایع بورسی بیان کرد: به‌طورکلی هر اتفاقی که به رشد بازار سرمایه کمک کند، اتفاق مثبتی برای این بازار خواهد بود. اگرچه ممکن است بحث خروج دولت از شرکت‌ها و واگذاری سهم دولت، در کوتاه‌مدت نوسان‌های منفی ایجاد کند اما؛ در بلندمدت خروج دولت از تصدی‌گری شرکت‌های بورسی حتما به نفع بازار سرمایه خواهد بود.

وی در رابطه با پیش‌بینی وضعیت بازارسرمایه در میان مدت گفت: بازار سرمایه پتانسیل مدتی اصلاح و درجا زدن در محدوده فعلی را دارد؛ کمااینکه در برخی گروه‌ها مثل بانک و خودرو هم تقاضای خرید سهم، تضعیف شده است. ولی با در نظر گرفتن وضعیت سایر بازارها، این دوره کوتاه‌مدت بوده و در میان مدت و بلندمدت روند بازار سرمایه صعودی است؛ به نظر می‌رسد طبق روال هر ساله، تا اواخر اسفندماه به دلیل تسویه حقوقی‌ها و... بازار روند اصلاحی خواهد داشت، اما از روزهای پایانی اسفندماه، تقاضا تقویت شده و بازار سرمایه تا فصل مجامع رشد دیگری را تجربه خواهد کرد.

این فعال بازار سرمایه تصریح کرد: بازارهای موازی، فعلا پتانسیل رشد چندانی ندارند. حتی اگر نرخ ارز ۱۰ تا ۱۵ درصدی هم رشد کند، باز هم اثر این افزایش نرخ ارز بر بازار سرمایه و صنایع صادرات محور، مثبت است. بنابراین با شرایط فعلی، ریسکی متوجه بازار سرمایه نیست. ولی به هر حال منطقی است که بخشی از نقدینگی تازه وارد بعد از کسب بازدهی انتظاری از این بازار خارج شده و راهی بازار دیگری شود؛ اما در مجموع بازار ارز اصلا بازار مناسبی برای سرمایه‌گذاری نیست. بازار سرمایه گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاران بلندمدت است و با استراتژی بلندمدت، در حال حاضر هم سهم‌های زیادی در این بازار وجود دارد که پتانسیل رشد خواهند داشت. عباد در مقایسه بازدهی بازار سرمایه با بازارهای موازی عنوان کرد: در بلندمدت بازدهی بازارهای موازی با نسبتی تقریبا یکسان رشد خواهد کرد؛ ولی مقایسه بازدهی یکساله بازار سرمایه با بازارهای موازی و اخذ این نتیجه که بازار سرمایه بیش از سایر بازارها رشد کرده و دارای حباب است، صحیح نیست.

عباد در توصیه به سهامداران اظهار کرد: شاید توصیه به سرمایه‌گذاری بر مبنای تحلیل، کلیشه‌ای به نظر برسد؛ اما امیدوارم سهامداران قبل از هر چیز، مراقب سرمایه خود باشند و از رفتارهای شتابزده و هیجانی خودداری کنند.

وی اضافه کرد: اینکه سهم‌های بنیادی بازار، رشد کمتری نسبت به بسیاری از سهم‌های کوچک بازار سرمایه داشته، به دلیل عدم ارزندگی این سهم‌ها نیست؛ بلکه رفتار حقوقی‌ها و فشار عرضه‌ها در نمادهای بزرگ بازار به محض اندکی رشد، مانع از رشد قیمت زیاد سهم‌های بزرگ شده است. نقدینگی هم بیشتر به سمت سهم‌های کوچک‌تری حرکت کرده که سهامداران عمده، عرضه‌کننده نیستند و قیمت سهم راحت‌تر بالا می‌رود. مثلا سهم‌های گروه پالایشگاهی به رغم ارزندگی و پتانسیل‌های رشد سودآوری در سنوات آتی، رشد چندانی تجربه نکرده است. عباد در ادامه با اشاره به رفتارهای غیر حرفه‌ای توسط برخی سهامداران و سبدگردان‌ها گفت: حفظ سرمایه در این بازار مهم‌تر از کسب بازدهی است. نگاه قماربازانه به بازار سرمایه، به این بازار آسیب وارد می‌کند. مثلا برخی سبدگردان‌ها، اقدام به سرمایه‌گذاری به صورت تک سهم می‌کنند و سود حاصل از سرمایه‌گذاری روی هر تک سهم را هم بعد از خروج از آن سهم، به سرمایه‌گذاران و مشتریان خود پرداخت می‌کنند. این مدل سرمایه‌گذاری، حرفه‌ای نبوده و به ساختار بازار سرمایه لطمه خواهد زد.

 

ارسال نظر