اخبار بورسی

۱۳۹۸/۱۱/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۳۴۳۹

۶۷  درصد معاملات در اختیار ۱۶ درصد کارگزاری‌ها

در روز‌هایی که فوران نقدینگی را در بازار سرمایه شاهد هستیم و درآمد‌های گزافی به جیب کارگزاران ریخته می‌شود اما؛ برخی کارگزاری‌ها در خواب زمستانی فرو رفته‌اند. به گزارش واحد سنجش و راه‌حل‌های رفتاری در بازار بورس نیوز، بازارسرمایه این روز‌ها میزبان نقدینگی فراوانی بوده و در حال حاضر بسیاری از سرمایه‌گذاران، این بازار را برای کسب سود، مناسب‌تر از سایر بازار‌ها دانسته‌اند. ارزش معاملات در ارقام بالایی قرار گرفته و قابل مقایسه با گذشته نیست. در حالی که در ابتدای سال جاری ارزش معاملات بازار سهام به زحمت به ۳۰۰۰ میلیارد ریال می‌رسید، این روز‌ها ارقامی حدود ۴۵.۰۰۰ میلیارد ریال به نمایش در می‌آید. این حجم از نقدینگی، بار‌ها اجازه اصلاح شدید و طولانی مدت شاخص کل را نداد و به کرات شاهد رکوردشکنی‌های پیاپی در بازار سرمایه بودیم و بسیاری از تحلیلگران قلم‌ها را زمین گذاشته و با چشمانی خیره صعود‌های شاخص را نظاره کردند.

هر بار که با اندک منفی شدن شاخص، برخی افراد به صورت هیجانی دست به ماشه می‌شوند و در صف فروش می‌ایستند، قدرت نقدینگی خود را به رخ این افراد می‌کشد و با رشد مجدد قیمت‌ها، افسوس را در دل برخی می‌کارد. در این میان، کارگزاری‌ها روز‌های خوب خود را سپری می‌کنند و نقدینگی و حجم معاملات در جریان بازار سرمایه، لبخند بر لبان مدیران کارگزاری‌ها نشانده است. با توجه به معاملات روزانه ۴۰.۰۰۰ میلیارد ریالی، شرکت‌های کارگزاری فعال در بازار سرمایه که تعداد آنها به ۱۰۷کارگزاری می‌رسد، حدود ۶۴۰ میلیارد ریال در یک روز درآمد کسب می‌کنند! رقمی قابل توجه که شاید درآمد چند ماه این شرکت‌ها در دوره‌های قبل بوده باشد.

      رشد قابل توجه یک‌ساله معاملات بازارسهام

تعداد معاملات بازار سهام در یک‌ماهه منتهی به دی سال ۹۸ بالغ بر ۱۱.۳ میلیون دفعه بود که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد جالب توجه ۲۲۷ درصدی را به معرض نمایش می‌گذارد. بر اساس آخرین آمار و اطلاعات موجود، ۶۷ درصد از کل معاملات بازار سرمایه در اختیار تنها ۱۷ کارگزاری است و ۹۰ کارگزاری دیگر فقط ۳۳ درصد معاملات را تجربه می‌کنند. به عبارت بهتر، ۶۷ درصد معاملات از درگاه ۱۶ درصد کارگزاری‌ها انجام می‌گیرد و رسما باقی کارگزاری‌ها در حاشیه قرار دارند و چراغی از آنها روشن نمی‌شود.

   ۱۳کارگزاری در خواب زمستانی

در این بین، باید به برخی شرکت‌های کارگزاری تندیس تمشک طلایی داد چراکه تنها اسمی از آنها باقی مانده است. در شرایطی که این روز‌ها فوران نقدینگی را شاهد هستیم و به صورت روزانه بر تعداد سهامداران افزوده می‌شود، تعداد معاملات ۱۳ شرکت کارگزاری در دی ماه به ۱۰ هزار دفعه هم نرسید!

کاهش نمادهای متوقف بورسی

آخرین آمار از نمادهای متوقف بورس حاکی از آن است که ۱۸ نماد در این لیست قرار گرفته‌اند، درحالی که پیش از این تعداد این نمادها ۲۴ مورد بود.

به گزارش ایسنا، ۱۸ نماد مذکور به دلایل مختلفی از جمله تعلیق نماد معاملاتی، برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه، تغییرات بیش از ۵۰ درصد در ۱۵ روز متوالی، برگزاری مجمع عمومی فوق‌العادی (درخصوص اصلاح اساسنامه)، برگزاری مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده (انتخاب اعضا)، برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده (درخصوص تغییر سرمایه)، افشای اطلاعات با اهمیت گروه الف و افشای اطلاعات با اهمیت گروه ب متوقف شده‌اند.

کنتورسازی ایران (آکنتور)، لبنیات پاک (غپاک)، کاشی پارس (کپارس) و بانک انصار (وانصار) به دلیل تعلیق نماد معاملاتی و سامان گستر اصفهان (ثامان) به دلیل برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه متوقف شده‌اند. تغییرات بیش از ۵۰ درصد در ۱۵ روز متوالی باعث توقف ریخته‌گری تراکتورسازی ایران (ختراک) و برگزاری مجمع عمومی فوق‌العادی (درخصوص اصلاح اساسنامه) باعث توقف قطعات اتومبیل ایران (ختوقا) شده‌اند. مهرکام‌پارس (خمهر)، به دلیل برگزاری مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده (انتخاب اعضا) و گلوکوزان (غگل)، نوش مازندران (غنوش)، معادن بافق (کبافق)، کاشی و سرامیک حافظ (کحافظ) به دلیل برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده (درخصوص تغییر سرمایه) متوقف شده‌اند.

لیزینگ ایرانیان (وایران)، سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی (وپترو) و بانک تجارت (وتجارت) به ترتیب به دلیل افشای اطلاعات با اهمیت گروه الف، افشای اطلاعات با اهمیت گروه ب و افشای اطلاعات با اهمیت گروه ب (ادامه توقف حداکر برای دو روز کاری) متوقف شده‌اند.

 

بانک پاسارگاد ۲۰۹ ریال سود محقق کرد

بانک پاسارگاد با انتشار صورت‌های مالی دوره ۹ ماهه منتهی به ۳۰ آذر ماه ۹۸ (حسابرسی نشده) به ازای هر سهم ۲۰۹ ریال سود محقق کرد. به گزارش خبرنگار ایبِنا، بر اساس شفاف‌سازی صورت گرفته بانک پاسارگاد در سامانه کدال، این بانک اعلام کرد: در دوره ۹ ماهه منتهی به ۳۰ آذر ماه ۹۸ (حسابرسی نشده) به ازای هر سهم ۲۰۹ ریال سود محقق کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷ درصد رشد داشته که عمدتا به خاطرافزایش ۲۹درصد جمع درآمدها ست. بر اساس گزارش شفاف‌سازی مالی بانک پاسارگاد، این بانک درعملکرد ۹ ماهه برای سال مالی منتهی به ۲۹اسفند ماه ۹۸ مبلغ ۱۰.۵۱۹ میلیارد ریال سود خالص محقق کرده است.

 

ارسال نظر