یک شوک مثبت دیگر به بازار بورس

۱۳۹۸/۱۱/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۳۴۳۵
یک شوک مثبت دیگر به بازار بورس

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات دیروز و در پنجاه و دومین سالگرد راه‌اندازی بورس رکورد دیگری زد و با افزایش 11 هزار و 927 واحد همراه شد.

به گزارش «تعادل»، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات دیروز با افزایش 11 هزار و 927 واحد به رقم 459 هزار و 79 واحد رسید.

همچنین شاخص کل با معیار هم وزن 3 هزار و 603 واحد افزایش یافته و به رقم 148 هزار و 930 واحد رسید و در پی آن ارزش روز بازار در بورس اوراق بهادار تهران به بیش از 1669 تریلیون تومان رسید.

در همین حال علی انارکی، کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه به دلیل نقدینگی خوبی که در بازار سهام وجود دارد، اصلاح قیمت‌ها و شاخص بورس جای نگرانی ندارد، گفت: این حجم از نقدینگی موجب می‌شود تا روزهای مثبت و متعادل این بازار تا پایان امسال و حتی سال آینده ادامه‌دار باشد.

به گزارش سنا، وضعیت کنونی بازار سرمایه به‌گونه‌ای است که به دلیل ورود نقدینگی زیاد به این بازار، این روزها شاهد گردش نقدینگی در صنایع و گروه‌های مختلف هستیم و همین عامل نیز موجب شده تا رشد و رونق معاملات در تمامی گروه‌ها و نمادهای معاملاتی اتفاق بیفتد. این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه ورود نقدینگی زیاد به بازار سهام موجب بزرگ شدن این بازار شده است، افزود: البته این موضوع به این معنی نیست که سهامداران بدون توجه به مسائل بنیادی شرکت‌ها و تولید و گزارش‌های آنها اقدام به دادوستد سهام شرکت‌های مختلف کنند.

وی اضافه کرد: این در حالی است که همواره به سهامداران و سرمایه‌گذاران به‌ویژه تازه‌واردان به بازار سهام توصیه می‌شود که علاوه بر توجه به مسائل بنیادی شرکت‌ها به‌صورت غیرمستقیم در بازار سهام سرمایه‌گذار کنند و از ظرفیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری در این راستا بهره ببرند.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: با توجه به نقدینگی خوبی که در بازار سهام وجود دارد، دیگر شاهد اصلاح قیمت سهام و شاخص بورس به معنای منفی شدن این روند نیستیم، بلکه حجم بالای نقدینگی موجود در بازار سرمایه موجب شده تا اصلاح این بازار خود را به‎ صورت آهسته شدن روند رو به رشد شاخص و قیمت‌ها نمایان کند.

وی گفت: یکی از آرزوهای دیرینه فعالان اقتصادی و همچنین سرمایه‌گذاران بازار سهام، ورود نقدینگی و جریان آن به سمت و سوی بازار سهام و به اصطلاح بورس‌محور شدن اقتصاد کشور بوده است که خوشبختانه در سال جاری این اتفاق افتاده؛ بنابراین باید تلاش کنیم تا با برنامه‌ریزی هدفمند و هوشیارانه این نقدینگی در بازار سهام حفظ شود و در مسیر درست خود قرار گیرد. این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: ورود نقدینگی به بازار سهام این روزها موجب شده تا حجم و ارزش معاملات این بازار رکوردهای خوبی را از خود به‌جای بگذارد، ضمن اینکه پیش‌بینی می‌شود این حجم و ارزش تا پایان سال نیز افزایش یابد.

وی همچنین با پیش‌بینی اینکه شاخص بورس تا پایان سال جاری احتمالا رقم ۵۰۰ هزار واحد را نیز خواهد دید، اذعان داشت: تاکید می‌شود با توجه به نقدینگی خوبی که در بازار سهام وجود دارد اصلاح قیمت‌ها و شاخص بورس جای نگرانی ندارد و این حجم از نقدینگی موجب می‌شود تا روزهای مثبت و متعادل این بازار تا پایان امسال و حتی سال آینده ادامه‌دار باشد.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: به سهامداران و سرمایه‌گذاران توصیه می‌شود علاوه بر رصد خبرها و گزارش‌های مختلف، حتما این خبرها را از منابع معتبر از جمله سایت کدال پیگیری کنند و شایعه و گمانه‌زنی‌ها را ملاک دادوستد سهام شرکت‌ها قرار ندهند.

  پیشنهاداتی برای توازن واقعی بورس

و هشدار به شکل گیری حباب تا ۳ ماه دیگر

از سوی دیگر مدیرعامل یک کارگزاری با اعلام پیشنهاداتی برای توازن واقعی بازار، هشدار داد درصورت ادامه سفته بازی و ورود نقدینگی از طریق ناآشنایان به بورس،حباب بازار سه ماه دیگر موجب اختلال در اقتصاد خواهد شد. به گزارش بورس پرس، فردین آقابزرگی در خصوص شرایط بازار سهام اعلام کرد: در هفته های گذشته دو فرضیه برای رشد بازار وجود داشت. اول اینکه بازار تا 22 بهمن به صورت هیجانی مثبت خواهد بود. طبق فرضیه دوم ، ادامه‌دار بودن روند صعودی بازار تا زمان انتخابات است. با این حال هرکدام از این فرضیه‌ها که درست باشد غالب صاحب‌نظران بازار سرمایه اعتقاد دارند در شرایط کنونی باید براساس معیارهای تحلیلی، افزایش قیمت سهام اتفاق بیفتاد و مانند روزهای گذشته نیست که هر سهمی حتی بدون پشتوانه روند صعودی داشته باشد. به عبارت دیگر اگرچه طبق انتظارت تورمی، کسری بودجه و کاهش درآمدهای نفتی و صادراتی چشم انداز به صورتی است که نقدینگی باید در بازار سرمایه حضور داشته باشد اما دیگر صرف ورود نقدینگی نمی تواند دلیل افزایش قیمت باشد.

درحال حاضر برخی شرکت‌ها کمتر از ارزش ذاتی هستند اما گروهی هم بالاتر از ارزش ذاتی و تنها براساس شایعات، تجدید ارزیابی ها و تغییرات هیات مدیره و ... معامله شده و ارزش آنها افزایش یافته است.

برای برقراری توازن بازار در روزهای باقی مانده تا تاپان سال، قیمت سهام کمتر از ارزش ذاتی مثل پتروشیمی، پالایشی، کانی‌ها، فولادی‌ها و ... که تاثیر مهمی در شاخص دارند، رشد کرده و باعث می شود با سقوط ارزشی شرکت‌هایی که بدون پشتوانه رشد کرده‌اند، متعادل شوند اما نکته مهم این است که با این روند، شاخص نمی تواند ادامه دهد و باید چاره‌ای برای مقابله با ریزش های  احتمالی گرفته شود.

برای رسیدن بازار به توازن واقعی پیشنهاد می شود سهام شناور آزاد (Free Float) شرکت ها با اتکا به برقراری تعامل با سهامداران عمده و حقوقی ها درست شود. از سوی دیگر الزام و اولویتی برای افزایش سرمایه از محل مطالبات و آورده نقدی و از طریق فروش صرف سهام در نظر گرفته شود.

تسریع در فرآیند پذیرش شرکت ها در بورس و فرابورس هم می تواند راه دیگری باشد که به توازن بازار و رهایی از این شرایط کمک کند.

از سال 94 ، کل منابع بازار اولیه 25 هزار میلیارد تومان و از ابتدای سال تاکنون هم 25 هزار میلیارد تومان است که نشان می دهد ارزش بازار تغییری نکرده اما حجم معاملات از 85 میلیارد تومان در آن سال به 330 هزار میلیارد تومان رسیده که این عدم تناسب در نحوه تامین مالی از طریق بازار سرمایه را  نشان می دهد در این مدت بیشتر توجه به مسایل معاملاتی و سفته بازی متمرکز شده که مسبب اصلی این موضوع را می توان ورود نقدینگی از طریق نا آشنایان به بورس دانست.

در صورت ادامه این وضعیت ، سه ماه دیگر حباب بازار به قدری بزرگ می شود که برای اقتصاد هم اختلال ایجاد می کند. با این شرایط ، خروج نقدینگی به هر دلیلی زمینه سقوط شاخص را فراهم می کند که با توجه به شرایط فعلی نه تنها دور از ذهن نیست بلکه می توان گفت اگر اصلاحی برای بازار وجود داشته باشد تا پایان سال اتفاق می افتد.

همچنین معامله‌گران دیروز در بورس اوراق بهادار تهران بیش از 6.9 میلیارد سهام حق تقدم و اوراق بهادار در قالب 725 هزار نوبت معامله و به ارزش 3 هزار و 783 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز عمده نمادهای بورس در افزایش شاخص بورس اثرگذار بودند که از آن جمله نماد گل‌گهر، مخابرات ایران، پتروشیمی پارس، ملی مس ایران، چادرملو، سرمایه‌گذاری غدیر و بانک ملت بوده‌اند.

نمادهای پربیننده شامل بانک تجارت، بانک ملت، ماشین‌سازی اراک، سایپا، ایران خودرو، بانک صادرات، پالایش نفت اصفهان و پالایش نفت تهران بوده‌اند. دیروز شاخص قیمت با معیار وزنی ارزشی 3هزار و 182 واحد رشد کرده و به 122 هزار و 505 واحد رسید.

شاخص قیمت با معیار هم وزن 2هزار و 403 واحد رشد کرده و به رقم 99 هزار و 326 واحد رسید.

شاخص آزاد شناور با افزایش 14 هزار و 598 واحد به رقم 557 هزار و 734 واحد رسید.

شاخص بازار اول بورس با افزایش 8 هزار و 805 واحد به رقم 330 هزار و 953 واحد رسید.

شاخص بازار دوم بورس با افزایش 23 هزار و 645 واحد به رقم 945 هزار و 805 واحد رسید.

در پایان معاملات دیروز در فرابورس ایران نیز شاخص کل 155 واحد رشد کرده و به رقم 5 هزار و 815 واحد رسید. ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از 342 تریلیون تومان رسید.

از سوی دیگر معامله‌گران بورس بیش از 2.3 میلیارد سهام حق تقدم و اوراق مالی در قالب 393 هزار معامله و به ارزش 1814 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

دیروز نمادهای معدنی سنگ آهن گهر زمین، ذوب‌آهن اصفهان، پتروشیمی زاگرس، هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه، فرابورس ایران و پتروشیمی مارون همگی در تقویت شاخص فرابورس اثر گذار بودند و نماد تولید برق دماوند بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را داشته است.

نمادهای پربینده دیروز مربوط به سهامی ذوب‌آهن اصفهان، صنایع کاغذ پارس، سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، فرابورس ایران، توسعه و عمران استان کرمان، زرین معدن آسیا و بیمه دی بوده‌اند.

 

ارسال نظر