گمانه‌زنی‌های کارشناسی در مورد آینده بازار سرمایه

۱۳۹۸/۱۱/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۳۱۷۶

یک کارشناس بازار سرمایه ضمن تشریح علل رشد شاخص کل بازار سرمایه، عوامل تاثیرگذار بر روند حرکت شاخص کل این بازار را تشریح کرد. به گزارش ایسنا، مهدی دلبری با بیان اینکه نمی‌توان گفت رشد کلان بازار سرمایه حباب است، اظهار کرد: البته شاید برخی تک‌سرمایه‌ای‌ها از قیمت واقعی خود فاصله پیدا کردند. با این حال گزارش‌های ماهانه بازار فعلا خوب است. وی ادامه داد: گزارش دی‌ماه حدود ۲۰ درصد نسبت به میانگین گزارش‌های ماه‌های قبل رشد داشته است. اما سئوال این است که آیا فروش بیشتر منجر به تولید شده است یا خیر؟ فعلا گزارش‌های ۹ ماهه گزارش‌های متعادلی است. نه می‌توان گفت مثبت و نه می‌توان گفت منفی. اما رشد بازار بیشتر از رشد سود سهام‌ها بوده و این موضوع عمدتا به دلیل جریان پول بوده و به نظر من فعلا جریان پول بازار را نگه داشته است. این کارشناس ارشد بازار سرمایه با تاکید بر اینکه اگر جریان پول قطع شود، احتمال اصلاح قیمت در برخی از گروه‌ها وجود دارد، ادامه داد: از طرف دیگر افزایش قیمت‌های محصولات کالایی مانند شمش، افزایش قیمت در دلار نیمایی و... باعث ایجاد خوش‌بینی در بازار شده است.

دلبری با بیان اینکه بازار به پیشواز گزارش‌های بعد از عید می‌رود، توضیح داد: اگر این خوش‌بینی به وقوع نپیوندد، احتمال اصلاح یا خروج پول از بازار وجود دارد. فعلا جریان پول و دلار نیما انتظار ریزش سنگین را نمی‌دهد. وی در ادامه با بیان اینکه برای پیش‌بینی شاخص بورس باید به چند عامل مهم توجه داشت، توضیح داد: اتفاقی که برای شاخص بسیار مهم است، اتفاقات سیاسی مانند انتخابات است و اتفاق دیگری که اهمیت زیادی دارد بحث بودجه است که حتما باید بررسی شود زیرا قطعا در سود شرکت‌ها در سال آتی تاثیرگذار است.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه با تاکید بر اینکه قیمت‌های سهام را سود تعیین می‌کند، گفت: اگر در سود شرکت‌ها اتفاق مثبتی نیفتاد شاید روند امسال تکرار نشود. فعلا غیر از نگرانی‌هایی که در قیمت جهانی وجود دارد افزایش و در نهایت به ثبات رسیدن دلار نیما نکته مثبتی در بازار است. دلبری با اشاره به لایحه بودجه سال ١٣٩٩ اظهار کرد: بازار قبل از ارایه لایحه بودجه در این مورد نگران بود و الان نگرانی در مورد بودجه این است که قابلیت تحقق آن بسیار پایین و قسمت عرضه بودجه بسیار سنگین است. از یک‌طرف رشد زیادی در فروش اوراق داریم و از طرف دیگر رشد ۴۰ برابری در فروش اموال و شرکت‌ها دیده شده است که شاید تحقق آن عدد سنگینی باشد.

وی ادامه داد: در حال حاضر حجم اوراقی که در صندوق‌ها وجود دارد، پذیرش اوراق جدید را سخت می‌کند. سالانه حدود ۲۰ تا ۳۰ میلیارد تومان ورودی به صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابتمان است. باید دید دولت ۸۰ هزار میلیارد تومان اوراق را می‌تواند بفروشد یا خیر.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه در حال حاضر تنها نگرانی که بازار از بودجه دارد بحث عرضه است، توضیح داد: بودجه‌ای نوشته شده است که عرضه سنگینی دارد. در مورد سایر بخش‌ها که نگرانی وجود داشت مانند بازار، فعلا نگرانی خاصی ندارد. اگر در مجلس اصلاحات دیگری صورت بگیرد در مورد مالیات یا هزینه تمام‌شده شرکت‌های تولیدی شاید بازار واکنش تندتری نشان دهد.

 

ارسال نظر